Ingezonden persbericht
Amsterdam, 27 juli 2004
Lufthansa benoemt hub managers voor Frankfurt en München
Mayrhuber: klantvriendelijker, efficiënter en toekomstgericht
Lufthansa gaat de grondprocessen op de hubs Frankfurt en München kwalitatief verbeteren. Met technische innovaties en doelgericht management wil de maatschappij haar passagiers nog beter bedienen. In de nieuwe managementstructuur worden de hubs in de toekomst als operationeel onafhankelijke eenheden geleid. "We willen onze twee belangrijkste luchthavens op deze manier klantvriendelijker, efficiënter en internationaal concurrerender maken," zegt Lufthansa's bestuursvoorzitter Wolfgang Mayrhuber. "Elke vlucht begint en eindigt op de grond, dus ook op dit terrein willen we het beter doen dan andere luchtvaartmaatschappijen."
De organisatieverandering vloeit voort uit het principe dat een passagier snel en comfortabel wil reizen en zonder stress wenst over te stappen. De nieuwe managementstructuur is toekomstgericht en stoelt op een duidelijke relatie tussen klant en leverancier. De luchthavenprocessen worden straks lokaal ingericht en afgestemd op de klant. Vanaf 1 oktober aanstaande is de hub manager verantwoordelijk voor het serviceniveau, de bagage- en passagiersprocessen, de punctualiteit, de commerciële relaties met de luchthaven en toeleveranciers, alsook voor de toekomstige ontwikkeling van 'hun' hub.
De hubs beïnvloeden de beeldvorming over de kwaliteit van Lufthansa bij de passagier. Ze bepalen de stabiliteit van de vluchtoperatie en hebben daarmee een sterk effect op de punctualiteit. Bovendien bepalen de hubs in belangrijke mate de doelmatigheid van een luchtvaartmaatschappij en vormen dus een instrument voor kostenbeheersing. Toekomstige groeikansen voor een netwerkmaatschappij hangen nauw samen met de mogelijkheden van de centrale hubs.
Lufthansa onderstreept met de introductie van de functie 'hub manager' het belang van de centra Frankfurt en München. Doel is dat de klant vanaf het moment van binnenkomst in de terminal tot en met het vertrek van zijn vliegtuig een plezieriger en waar mogelijk snellere service ervaart. Tegelijkertijd streeft Lufthansa met een efficiënter proces naar een betere internationale marktpositie. "Luchtvaartmaatschappij, luchthaven en toeleveranciers moeten hechte samenwerken om de passagiers het best mogelijke product te bieden. Klanttevredenheid is het criterium. Frankfurt en München moeten zich in elk opzicht tot de aantrekkelijkste hubs van Europa ontwikkelen," vindt Mayrhuber.
De beide hub managers spelen bovendien een rol als delegatieleider voor de luchthavens en als aanspreekpunt voor de politieke gremia in hun regio. Zij behartigen dus lokaal ook de belangen van zowel de Lufthansa Group als van de Star Alliance.
Zie ook: media.lufthansa.com
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met
Monique Haras, Van Luyken Communicatie Adviseurs
Telefoon (023) 540 04 24, Fax (023) 535 48 06
e-mail: haras@vanluyken.nl