Gemeente Mook & Middelaar
Spacer
Ter Sprake week 31
Gemeentelijke informatie
Aanslagen Afvalstoffenheffing 2004
Deze week worden aanslagen voor Afvalstoffenheffing over het eerste
halfjaar 2004 verzonden.
De gemeente zorgt wekelijks voor het ophalen van huisvuil. Het
ophalen, afvoeren en verwerken van de diverse soorten afval is een
dure aangelegenheid. De kosten worden verhaald door middel van deze
belasting. Als uitgangspunt geldt: "De vervuiler betaalt".
Het huisvuil wordt gewogen en per kilo afgerekend. Het aangeboden
gewicht is gekoppeld aan het perceel / woning van waaruit het afval
wordt aangeboden. Daarom is elke container voorzien van een chip,
welke tijdens het legen van de container door de computer in de
vuilniswagen wordt gelezen. De boordcomputer registreert het gewicht.
Bij elk perceel / woning behoort een vaste set containers: Een grijze
container voor REST-afval en een groene container voor GFT-afval.
Ingeval van hoogbouw of andere specifieke omstandigheden wordt GFT
ingezameld door middel van verzamelcontainers.
Wordt gebruik gemaakt van een ( of meerdere) verzamelcontainers dan
wordt wekelijks het gemiddelde aangeboden gewicht toegerekend aan die
percelen / woningen welke gebruik maken van die verzamelcontainer(s).
Diftar tarieven
In december 2003 heeft de gemeenteraad de tarieven 2004 vastgesteld.
De belasting is samengesteld uit een vastrecht-deel en een deel
gebaseerd op het gewogen afval.
Op het vastrechtdeel is de lastenvermindering ( De Zalmsnip) in
mindering gebracht. Per saldo betaalt u per halfjaar 29,90 plus 0,15
per kg Rest- en GFT-afval.
Kwijtschelding
Wanneer u op grond van uw inkomen de belastingen niet kunt betalen,
dan kunt u voor kwijtschelding in aanmerking komen. Daarvoor moet u
een verzoek indienen bij de publieksbalie van onze gemeente. Dit kan
alleen door het formulier "Kwijtschelding gemeentelijke belastingen"
in te vullen en door dit bij de publieksbalie in te leveren. Werd u
kwijtschelding verleend van de Onroerende-zaakbelastingen dan is
daarmee tevens rekening gehouden met te betalen afvalstoffenheffing.
In dat geval hoeft (en kan) geen kwijtschelding worden aangevraagd!)
Op basis van de door u verstrekte gegevens wordt berekend of u voor
kwijtschelding in aanmerking komt. Daarbij wordt gekeken naar de
inkomsten (loon, uitkering, pensioen) die u heeft op het moment dat u
het verzoek indient. Tevens wordt indien nodig een vermogenstoets
uitgevoerd. Op basis daarvan wordt besloten over het verzoek tot
kwijtschelding. Kwijtschelding moet worden aangevraagd voor 30
september 2004.
De draagkracht wordt met ingang van de maand van indienen berekend. De
draagkracht geldt dan voor de rest van het jaar. U kunt dus niet met