Steeds meer Nederlanders willen hout met het FSC-keurmerk
Ruim 42 procent van de mensen die het keurmerk kennen, letten bij een
aankoop op dit keurmerk, tegen 26 procent vorig jaar. Ook de spontane
naamsbekendheid van het keurmerk is gestegen van 21 procent vorig jaar
naar 33 procent dit jaar.
Arnold van Kreveld, Hoofd Programma Bossen van het Wereld Natuur
Fonds, is tevreden met de uitslag van het onderzoek: 'Niet alleen de
bekendheid is toegenomen, maar er zijn ook veel meer mensen bewust
naar FSC-gecertificeerd hout op zoek gegaan. Dit betekent een
belangrijke verandering in houding en dat is een heel goed teken.
Doordat meer mensen vragen naar verantwoord hout zal het aanbod
vanzelf toenemen. Alleen dan kunnen we de bossen met de planten en
dieren die daar leven voor de toekomst behouden. Nog steeds gaat er
jaarlijks circa 12 1/2 miljoen hectare tropisch bos tegen de vlakte,
dat is een gebied ruim drie keer zo groot als Nederland. Het is
noodzakelijk om daar nu iets aan te doen. Dat kan heel eenvoudig, door
alleen hout met het FSC-keurmerk te kopen.'
In maart en april dit jaar heeft het Wereld Natuur Fonds samen met
FSC-Nederland een campagne gevoerd onder het motto 'Spaar het woud,
kies FSC-hout'. Dertig bedrijven hebben hun medewerking verleend aan
deze campagne die erop is gericht via goed bosbeheer onnodige kaalslag
van bos te stoppen. Meer vraag naar FSC-hout stimuleert importeurs en
winkeliers verantwoord hout aan te bieden en zo kan het aandeel goed
beheerde bossen verder stijgen. In een jaar tijd is het areaal FSC-bos
in de wereld met 15
Wereld Natuur Fonds Nederland