AutoRai

26-7-2004

Nieuwe Mercedes A-Klasse biedt inzittenden bescherming

Voor de nieuwe Mercedes-Benz A-Klasse, die dit najaar op de markt komt, heeft Mercedes-Benz het intelligente sandwich-concept nog verder ontwikkeld en in detail verbeterd. Daardoor biedt de A-Klasse ondanks zijn compacte afmetingen de bescherming die men van Mercedes verwacht.

Het ontwikkelingsprogramma omvatte onder andere frontale botsproeven met grotere personenautos, die Mercedes-Benz als een van de weinige autofabrikanten regelmatig uitvoert.
De resultaten van deze crashtests tonen aan dat de inzittenden van de nieuwe A-Klasse goed beschermd zijn. Dankzij het gepatenteerde veiligheidsconcept dringen motor en versnellingsbak bij een zware frontale botsing niet in het interieur, maar glijden schuin naar onder. Het sandwich-concept biedt ook bij aanrijdingen van opzij voordelen, omdat de inzittenden hoger zitten dan in een traditionele personenauto. Vernieuwde airbags zorgen voor nog meer veiligheid. Zo is de nieuwe A-Klasse voorzien van adaptieve airbaigs die zich, afhankelijk van de impact, in 2 fasen ontvouwen. Bovendien zijn er nieuwe ontwikkelde hoofd- en borstkas-airbags die bescherming bieden bij een zijdelingse aanrijding.

Het door Mercedes-ingenieurs ontwikkelde sandwich-concept heeft sinds 1997 zijn nut bewezen en helpt het letselrisico van inzittenden bij een frontale botsing te verminderen. Voor de nieuwe A-Klasse is het concept nog verder verbeterd, ondermeer door de toepassing van nog meer sterke staallegeringen, stevige lijmverbindingen en extra draagprofielen. Daardoor vervormt de voor- en zijstructuur minder snel, zodat inzittenden ook bij zware botsingen goed beschermd zijn.

Bij een frontale botsing worden de krachten op twee niveaus via dragers in lengterichting over een groot oppervlak verdeeld. Daardoor blijft het passagierscompartiment grotendeels intact. Doordat motor en versnellingsbak niet als een groot blok naar binnen dringen, maar naar beneden afglijden, is er een grotere kreukelzone aan de voorkant. De bodemstructuur van de nieuwe A-Klasse onderscheidt zich van die van zijn voorganger door dragers in lengterichting aan de zijkant, stevige dwarsprofielen en een versterkte middentunnel. Ook aan de achterkant zijn er grotere kreukelzones. Hier zijn de dragers met elkaar verbonden door een buigbaar profiel, dat is gemaakt uit stevig staal en daardoor extreem belastbaar is.

Ook het gordel- en airbagsysteem is verder verbeterd. De A-Klasse beschikt nu over de innovatieve voorzieningen die al bekend zijn uit de grote Mercedes-Benz personenautos. Hiertoe behoren de adaptieve airbags voorin, gordelspanners voorin en op de twee buitenste zitplaatsen achterin, adaptieve gordelkrachtbegrenzers en nieuw ontwikkelde hoofd- en borstkas-airbags in plaats van de tot dusver gebruikte sidebags. Nieuw is ook de gordelindicator in het combi-instrument, waarmee de bestuurder kan zien of de passagiers achterin de gordel dragen.

Onderdeel van de ontwikkeling van Mercedes-Benz personenautos is ook een uitgebreid testprogramma om vast te stellen hoe verschillende personenautos zich tot elkaar verhouden bij een aanrijding, de zogeheten compatibiliteit. Deze tests hebben tot doel ervoor te zorgen, dat de botsenergie bij een aanrijding van twee personenautos van verschillende grootte gelijkmatig over beide autos verdeeld wordt. Hierdoor zijn de inzittenden van kleinere autos niet in het nadeel.

De nieuwe A-Klasse heeft deze crashtests bij een relatieve botssnelheid van 100 km/u goed doorstaan. Bij een frontale offset aanrijding met een Mercedes-Benz S-Klasse werkten de kreukelzones van beide autos optimaal. Daarbij absorbeerde de voorkant van de S-Klasse ook botsenergie van de A-Klasse en verminderde daarmee de belasting voor de inzittenden van de kleinere auto. In totaal heeft de nieuwe A-Klasse 110 crashtests met verschillende botskarakteristieken uitstekend doorstaan.

De voorstructuur is bedoeld om botsenergie te absorberen. De passagierskooi van alle Mercedes-Benz personenautos is juist zo stevig mogelijk gemaakt, zodat inzittenden de meeste kans hebben een zware crash te overleven. Het vinden van de juiste balans tussen deze beide doelen vergt intensieve studie en onderzoek. De testresultaten van de nieuwe A-Klasse bewijzen de werking van de door Mercedes-Benz ontwikkelde compatibiliteitsstrategie.