26-7-2004
Nieuwe Mercedes A-Klasse biedt inzittenden bescherming
Voor de nieuwe Mercedes-Benz A-Klasse, die dit najaar op de markt
komt, heeft Mercedes-Benz het intelligente sandwich-concept nog verder
ontwikkeld en in detail verbeterd. Daardoor biedt de A-Klasse ondanks
zijn compacte afmetingen de bescherming die men van Mercedes verwacht.
Het ontwikkelingsprogramma omvatte onder andere frontale botsproeven
met grotere personenautos, die Mercedes-Benz als een van de weinige
autofabrikanten regelmatig uitvoert.
De resultaten van deze crashtests tonen aan dat de inzittenden van de
nieuwe A-Klasse goed beschermd zijn. Dankzij het gepatenteerde
veiligheidsconcept dringen motor en versnellingsbak bij een zware
frontale botsing niet in het interieur, maar glijden schuin naar
onder. Het sandwich-concept biedt ook bij aanrijdingen van opzij
voordelen, omdat de inzittenden hoger zitten dan in een traditionele
personenauto. Vernieuwde airbags zorgen voor nog meer veiligheid. Zo
is de nieuwe A-Klasse voorzien van adaptieve airbaigs die zich,
afhankelijk van de impact, in 2 fasen ontvouwen. Bovendien zijn er
nieuwe ontwikkelde hoofd- en borstkas-airbags die bescherming bieden
bij een zijdelingse aanrijding.
Het door Mercedes-ingenieurs ontwikkelde sandwich-concept heeft sinds
1997 zijn nut bewezen en helpt het letselrisico van inzittenden bij
een frontale botsing te verminderen. Voor de nieuwe A-Klasse is het
concept nog verder verbeterd, ondermeer door de toepassing van nog
meer sterke staallegeringen, stevige lijmverbindingen en extra
draagprofielen. Daardoor vervormt de voor- en zijstructuur minder
snel, zodat inzittenden ook bij zware botsingen goed beschermd zijn.
Bij een frontale botsing worden de krachten op twee niveaus via
dragers in lengterichting over een groot oppervlak verdeeld. Daardoor
blijft het passagierscompartiment grotendeels intact. Doordat motor en
versnellingsbak niet als een groot blok naar binnen dringen, maar naar
beneden afglijden, is er een grotere kreukelzone aan de voorkant. De
bodemstructuur van de nieuwe A-Klasse onderscheidt zich van die van
zijn voorganger door dragers in lengterichting aan de zijkant, stevige
dwarsprofielen en een versterkte middentunnel. Ook aan de achterkant
zijn er grotere kreukelzones. Hier zijn de dragers met elkaar
verbonden door een buigbaar profiel, dat is gemaakt uit stevig staal
en daardoor extreem belastbaar is.
Ook het gordel- en airbagsysteem is verder verbeterd. De A-Klasse
beschikt nu over de innovatieve voorzieningen die al bekend zijn uit
de grote Mercedes-Benz personenautos. Hiertoe behoren de adaptieve
airbags voorin, gordelspanners voorin en op de twee buitenste
zitplaatsen achterin, adaptieve gordelkrachtbegrenzers en nieuw
ontwikkelde hoofd- en borstkas-airbags in plaats van de tot dusver
gebruikte sidebags. Nieuw is ook de gordelindicator in het
combi-instrument, waarmee de bestuurder kan zien of de passagiers
achterin de gordel dragen.
Onderdeel van de ontwikkeling van Mercedes-Benz personenautos is ook
een uitgebreid testprogramma om vast te stellen hoe verschillende
personenautos zich tot elkaar verhouden bij een aanrijding, de
zogeheten compatibiliteit. Deze tests hebben tot doel ervoor te
zorgen, dat de botsenergie bij een aanrijding van twee personenautos
van verschillende grootte gelijkmatig over beide autos verdeeld wordt.
Hierdoor zijn de inzittenden van kleinere autos niet in het nadeel.
De nieuwe A-Klasse heeft deze crashtests bij een relatieve
botssnelheid van 100 km/u goed doorstaan. Bij een frontale offset
aanrijding met een Mercedes-Benz S-Klasse werkten de kreukelzones van
beide autos optimaal. Daarbij absorbeerde de voorkant van de S-Klasse
ook botsenergie van de A-Klasse en verminderde daarmee de belasting
voor de inzittenden van de kleinere auto. In totaal heeft de nieuwe
A-Klasse 110 crashtests met verschillende botskarakteristieken
uitstekend doorstaan.
De voorstructuur is bedoeld om botsenergie te absorberen. De
passagierskooi van alle Mercedes-Benz personenautos is juist zo stevig
mogelijk gemaakt, zodat inzittenden de meeste kans hebben een zware
crash te overleven. Het vinden van de juiste balans tussen deze beide
doelen vergt intensieve studie en onderzoek. De testresultaten van de
nieuwe A-Klasse bewijzen de werking van de door Mercedes-Benz
ontwikkelde compatibiliteitsstrategie.
AutoRai