ProRail
Persbericht
22-7-2004
Werkzaamheden spoorbrug over Twentekanaal bij Eefde
In opdracht van ProRail werken enkele aannemers in het
weekeinde van zondag 25 tot en met maandag 26 juli aan
de spoorbrug over het Twentekanaal bij Eefde. De
aannemers werken zowel overdag als 's nachts van
zondag 01.00 uur tot en met maandag 05.00 uur. In deze
periode is op het traject tussen Zutphen en Lochem
geen treinverkeer mogelijk. Syntus zet bussen in.
De werkzaamheden die aankomende weekeinde plaatsvinden,
bestaan uit het inbrengen van damwanden voor de laatste
twee hulpbruggen bij het Twentekanaal in het spoor van
Zutphen naar Deventer. Deze hulpbruggen dienen om de
bestaande landhoofden van de oude spoorbrug te slopen en
nieuwe te bouwen. Het in de grond brengen van de damwanden
gebeurt met trilmachines. Het is waarschijnlijk niet te
voorkomen dat de aannemer ook moet heien om de damwanden op
de juiste diepte te krijgen. De aannemer probeert de
overlast voor de omgeving zoveel mogelijk te beperken.
Afsluiting Mettrayweg
Vanwege de werkzaamheden en uit oogpunt van veiligheid is
de Mettrayweg in Eefde van maandag 19 juli tot en met
vrijdag 30 juli tijdelijk afgesloten voor alle verkeer. Na
dat weekeinde heft de aannemer de afsluiting zo snel
mogelijk weer op. De omwonenden van het spoor zijn
inmiddels door ProRail schriftelijk geïnformeerd over deze
(nachtelijke) werkzaamheden en de eventuele hinder/overlast
die zij hiervan kunnen ondervinden.
Gevolgen treinverkeer
De werkzaamheden hebben ook gevolgen voor treinreizigers.
Vanaf zondag 25 juli 01:00 uur tot maandag 26 juli 05:00
uur is er namelijk geen treinverkeer mogelijk tussen
Zutphen en Lochem. Syntus zet bussen in. Reizigers kunnen
voor meer informatie kijken op www.syntus.nl of bellen met
telefoon 0314 -- 350 111 om een folder op te vragen.
D4/V100
De sporen in Nederland zijn niet overal berekend op
zwaardere en snellere goederentreinen. Daarom moet ProRail
het spoor en de daarin gelegen viaducten en bruggen de
komende jaren aanpassen, verstevigen en/of vernieuwen.
ProRail heeft daarvoor een programma ontwikkeld. Dat
programma heet 'D4/V100'. D4 staat voor een zwaardere
'asbelasting' (last die op een wagenas rust) van
goederentreinen. V100 voor een maximale snelheid van 100
km/u. Het spoor tussen Arnhem en Deventer is één van de
sporen die in dit programma wordt aangepakt.
---
Copyright (c) 2003 ProRail