Ingezonden persbericht
Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors
25-7-2004; Betreft wedstrijdverslag Grand Prix Engeland, circuit Donington Park
KAPOTTE VOORREM WERPT RAYMOND SCHOUTEN UIT DE STRIJD
JAKUB SMRZ (15E) PAKT WÉÉR EEN WK-PUNT ONDANKS PIJNLIJKE ELLEBOOG
De 9e Grand Prix van dit seizoen leverde voor Powerfuse Honda coureur Raymond Schouten geen finish op. Dit keer liet de voorrem hem in de steek. "De eerste bochtensecties gingen OK, maar toen ik in de openingsronde bij de chicane aangekomen was kneep ik al direct door mijn remmen heen en schoot ik rechtdoor. Daarna leek het wel weer even te gaan, maar ik rook mijn remblokken al. Er was duidelijk iets niet goed. Ik moest simpelweg de pits in, want in de racerij rem je bijna alleen maar met je voorrem. We hebben hem nog geprobeerd te repareren en de rem wat 'harder' gezet, maar toen ik de baan op ging bleek het probleem niet verholpen te zijn. Daarbij zat ik de hele weg achterom te kijken of ik niet in de weg reed, en toen heb ik mijn machine met ruim een ronde achterstand maar in de pits geparkeerd. Jammer, want zo kon ik nagenoeg weer geen wedstrijdritme opdoen", liet Schouten teleurgesteld weten. Teammaat Jakub Smrz reed een prima race en met het koppie er bij. "Ik had een prima start, lag zelfs even 12e, maar moest toch wat terrein prijsgeven toen aan het einde van de race de grip opgebruikt was en mijn pijnlijke elleboog flink opspeelde. Ik nam geen risico's en wilde aan de finish komen het WK-punt pakken. Dat lukte met de 15e plaats, waarmee ik voor de 4e keer in negen GP's in de punten rij!"
"Je doet er niks aan als de techniek je in de steek laat, maar dit is een GP-weekeinde dat ik in ieder geval snel wil vergeten. Ik zat niet lekker in mijn vel na die highsider vorige week op de Sachsenring, waarbij mijn enkel zwaar gekneusd is geraakt. Daar ondervond ik weliswaar met rijden niet of nauwelijks hinder van, maar de schrik zit dan toch wel even in de benen. En nadat ik vanmorgen in de natte warm-up nog even onderuit schoof -ik tikte de rem heel even aan en pats daar lag ik- werd het al niet beter", meldde Raymond Schouten voor de race. "Mijn start was goed. Ik pakte meteen 2 man, hoewel ik bij de eerste bocht niet helemaal lekker zat, maar aan de buitenzijde kon ik toch wat winst pakken. Daarna was het even rustig aan en kijken, toen Barbera en Nieto voor ons vielen. Maar iedereen was op zijn hoede en dat verliep dus goed. Maar toen ik de eerste keer echt hard moest remmen bij de chicane merkte ik dat het mis was. De remmen stonken en ik schoot rechtdoor bij de chicane omdat ik geen voorrem had. Daarna leek het alsof het wel ging, maar de remmen werden steeds 'sponziger'. Het enige dat restte was binnenkomen. We hebben nog wat aangepast maar ook dat lukte niet bleek in de ronde die ik na mijn pitstop maakte. Al met al een rot weekeinde, dat ik snel wil vergeten. We hebben nu 3,5 week rust en in die tijd kunnen mijn hand en hiel helemaal genezen. Dan zal ik op 22 augustus weer met frisse moed na de korte zomerstop in Brno kunnen aantreden", blikt Schouten toch positief vooruit.
Jakub Smrz maakte een heel goede start door. Vanaf zijn 17e startplaats wist hij direct 2 plaatsen winst te boeken en vanaf de eerste tot en met de laatste ronde reed de Tsjechische Powerfuse coureur continue in de WK-punten. "Toen ik met Olive, Vincent, Marchand, Baldolini en Stigefelt streed ging het echt super. Ik lag zelfs enige tijd 12e. Maar ik had niet zo'n super goed gevoel in de voorkant van mijn machine en wilde niet weer crashen. Dus heb ik bewust gekozen voor het halen van de finish en het liefst in de punten. Toen ik tegen het einde van de race het beste van mijn grip gebruikt had heb ik eieren voor zijn geld gekozen. Finishen was het devies. Dat moet ik voor mijn monteurs doen en ik heb ze ook nog met een WK-punt kunnen belonen", aldus een blije Smrz, die toch wel veel last van zijn slepende elleboog blessure blijft houden. "Tijdens de 2e helft van de race kreeg ik wel heel veel last van mijn elleboog. Dat is niet van een glijpartij, maar een spierblessure die al langer speelt. Een soort tennisarmpijn, die je hier met het vele harde remwerk voor de chicane en twee hairpins op voelt komen. Maar dat kan nu een maandje rusten, voordat ik mijn thuis GP rijdt", besluit Smrz. In de korte zomerstop mag niet getest worden, dus wat de GP-motoren aan gaat is het echt 3,5 week stil.
Uitslag 125cc klasse:
Pl
Naam
Land
Merk
Tijd
Afstand
1
Andrea DOVIZIOSO
ITA
HONDA Kopron Team Scot
41'14.592
146,3 kmu gem
2
Alvaro BAUTISTA
SPA
APRILIA Seedorf Racing
41'18.399
3.807
3
Jorge LORENZO
SPA
DERBI Caja Madrid Racing
41'22.842
8.250
4
Mika KALLIO
FIN
KTM Red Bull
41'23.233
8.641
5
Simone CORSI
ITA
HONDA Kopron Team Scot
41'31.298
16.706
6
Steve JENKNER
GER
APRILIA Rauch Bravo
41'31.585
16.993
7
Youichi UI
JPN
APRILIA Abruzzo Racing Team
41'36.712
22.120
8
Julian SIMON
SPA
HONDA Angaia Racing
41'37.662
23.070
9
Gino BORSOI
ITA
APRILIA Globet.com Racing
41'38.452
23.860
10
Gioele PELLINO
ITA
APRILIA Abruzzo Racing Team
41'44.585
29.993
11
Stefano PERUGINI
ITA
GILERA Metis Racing Team
41'45.067
30.475
12
Lukas PESEK
CZE
HONDA Ajo Motorsport
41'45.185
30.593
13
Gabor TALMACSI
HUN
MALAGUTI Semprucci
41'55.094
40.502
14
Fabrizio LAI
ITA
GILERA Metis Racing Team
41'55.732
41.140
15
Mike DI MEGLIO
FRA
APRILIA Globet.com Racing
41'59.887
45.295
16
Sergio GADEA
SPA
APRILIA Master - Repsol Team
42'00.762
46.170
17
Robbin HARMS
DAN
HONDA Ajo Motorsport
42'03.917
49.325
18
Thomas LUTHI
SWI
HONDA Elit Grand Prix
42'09.264
54.672
19
Imre TOTH
HUN
APRILIA Team Hungary
42'31.815
1'17.223
20
Georg FRÖHLICH
GER
HONDA ADAC Team
42'35.026
1'20.434
21
Christian ELKIN
GBR
HONDA UK1 Racing
42'37.618
1'23.026
22
Simone SANNA
ITA
APRILIA Sterilgarda Racing
42'39.028
1'24.436
23
Vaclav BITTMAN
CZE
HONDA Elit Grand Prix
42'43.525
1'28.933
24
Raffaele DE ROSA
ITA
HONDA Angaia Racing
42'48.342
1'33.750
25
Eugene LAVERTY
GBR
HONDA Red Bull Rookies
41'14.875
1 lap
26
Kris WESTON
GBR
HONDA Brooklands Autobody Centre
41'23.822
2 laps
27
Thomas BRIDEWELL
GBR
HONDA Bridewell Racing Team
41'25.261
2 laps
NF
Raymond SCHOUTEN
NED
POWERFUSE MOLENAAR HONDA
mechanische
pech ronde 9
125cc WK-stand na 9 van de 16 GP's:
1. Dovizioso, 163; 2. Locatelli, 131; 3. Barbera, 129; 4. Stoner, 104; 5. P. Nieto, 88; 6. Lorenzo, 84; 7. Jenkner, 73; 8. Giansanti, 71.
Uitslag 250cc race:
Pl
Naam
Land
Merk
Tijd
Afstand
1
Daniel PEDROSA
SPA
HONDA Telefonica Movistar 250
42'17.705
154,1 kmu gem
2
Sebastian PORTO
ARG
APRILIA Repsol - Aspar Team 250cc
42'23.708
6.003
3
Randy DE PUNIET
FRA
APRILIA Safilo Carrera - LCR
42'29.168
11.463
4
Alex DE ANGELIS
RSM
APRILIA Aprilia Racing
42'30.427
12.722
5
Fonsi NIETO
SPA
APRILIA Repsol - Aspar Team 250cc
42'48.135
30.430
6
Anthony WEST
AUS
APRILIA Freesoul Abruzzo Racing Team
42'50.712
33.007
7
Franco BATTAINI
ITA
APRILIA Campetella Racing
43'09.636
51.931
8
Naoki MATSUDO
JPN
YAMAHA Team UGT Kurz
43'12.760
55.055
9
Hiroshi AOYAMA
JPN
HONDA Telefonica Movistar 250
43'15.127
57.422
10
Sylvain GUINTOLI
FRA
APRILIA Campetella Racing
43'17.161
59.456
11
Joan OLIVE
SPA
APRILIA Campetella Racing
43'23.975
1'06.270
12
Alex BALDOLINI
ITA
APRILIA Matteoni Racing
43'24.271
1'06.566
13
Hugo MARCHAND
FRA
APRILIA Freesoul Abruzzo Racing Team
43'38.730
1'21.025
14
Johan STIGEFELT
SWE
APRILIA Germany
43'39.505
1'21.800
15
Jakub SMRZ
CZE
POWERFUSE HONDA Molenaar Racing
43'46.825
1'29.120
16
David DE GEA
SPA
HONDA Wurth BQR
43'50.438
1'32.733
17
Dirk HEIDOLF
GER
APRILIA Grefusa - Aspar Team 250cc
43'50.860
1'33.155
18
Klaus NÖHLES
GER
HONDA Castrol-Kiefer Racing
42'27.973
1 lap
19
Taro SEKIGUCHI
JPN
YAMAHA NC World Trade
43'01.102
1 lap
20
Lee DICKINSON
GBR
HONDA Galemain Racing
43'06.553
1 lap
21
Radomil ROUS
CZE
YAMAHA Team UGT Kurz
43'06.985
1 lap
250cc WK-stand na 9 van de 16 GP's:
1. Pedrosa, 180; 2. De Puniet, 146; 3. Porto, 128; 4. F. Nieto, 94; 5. De Angelis, 93; 6. Elias, 86; 7. Aoyama, 71; 8. Rolfo, 67; 22. Jakub Smrz, CZ, Powerfuse-Akuna Molenaar Honda, 8.
Uitslag MotoGP klasse (tot 990cc 4-takt):
Pl
Naam
Land
Merk
Tijd
Afstand
1
Valentino ROSSI
ITA
Gauloises Fortuna Yamaha
45'30.473
159,1 kmu gem
2
Colin EDWARDS
USA
Telefonica Movistar Honda
45'33.418
2.945
3
Sete GIBERNAU
SPA
Telefonica Movistar Honda
45'34.899
4.426
4
Nicky HAYDEN
USA
Repsol Honda Team
45'36.569
6.096
5
Troy BAYLISS
AUS
Ducati Marlboro Team
45'45.184
14.711
6
Carlos CHECA
SPA
Gauloises Fortuna Yamaha
45'47.583
17.110
7
Loris CAPIROSSI
ITA
Ducati Marlboro Team
45'53.786
23.313
8
John HOPKINS
USA
Team Suzuki MotoGP
45'58.594
28.121
9
Alex BARROS
BRA
Repsol Honda Team
46'05.853
35.380
10
Neil HODGSON
GBR
D'Antin MotoGP
46'14.941
44.468
11
Ruben XAUS
SPA
D'Antin MotoGP
46'17.963
47.490
12
Max BIAGGI
ITA
Camel Honda
46'24.477
54.004
13
Shane BYRNE
GBR
MS Aprilia Racing
46'27.851
57.378
14
Makoto TAMADA
JPN
Camel Honda
46'37.631
1'07.158
15
Shinya NAKANO
JPN
Kawasaki Racing Team
46'46.268
1'15.795
16
Jeremy McWILLIAMS
GBR
MS Aprilia Racing
46'56.958
1'26.485
17
Kenny ROBERTS
USA
Team Suzuki MotoGP
45'39.070
1 lap
18
Nobuatsu AOKI
JPN
Proton Team KR
45'51.868
1 lap
19
Alex HOFMANN
GER
Kawasaki Racing Team
45'55.289
1 lap
20
Michel FABRIZIO
ITA
WCM
45'56.509
1 lap
MotoGP WK-stand na 9 van de 16 GP's:
1. Rossi, 164; 2. Biaggi en Gibernau 142; 4. Edwards, 95; 5. Barros, 86; 6. Hayden, 83; 7. Checa, 72; 8. Capirossi, 64.
************