Ingezonden persbericht

Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors

24-7-2004; Betreft 2e trainingsdag / startopstellingen Grand Prix Engeland, circuit Donington Park

SCHOUTEN (34e): "IK MOET HET VERTROUWEN WEER EVEN TERUG KRIJGEN"

SMRZ (17e) GRIJPT 4e STARTRIJ MIS EN SCHUIFT ONDERUIT

Dag 2 van de Grote Prix van Engeland leverde voor beide Powerfuse coureurs een verbetering qua rondetijd op. Raymond Schouten reed 1,5 seconden van zijn beste tijd van vrijdag af en klom 2 plaatsen op de grid naar startplaats 34. Ook "Kuba" Smrz boekte tijdwinst, maar te kort naar zijn zin. Lange tijd vertoefde de Tsjech zelfs op de 15e startplaats, maar in de slotfase doken Guintoli en Stigefelt toch nog onder hem door, waardoor Jakub terugzakte naar de 17e plaats. "In de laatste rondes wilde ik in de slipstream van iemand mijn plaats op de 4e startrij weer terugpakken, maar ik gleed in de snelle bocht onderin van mijn machine. Domme pech, waarbij ik mijn monteurs weer met een hoop werk opzadel", opent Smrz teleurgesteld.

Voor Raymond Schouten was het zaak veel rondes te maken m het verlies van die halve training vrijdagmorgen zo snel mogelijk goed te maken. De 19-jarige Brabander kwam dan ook niet veel de pitbox binnen en maakte echt meters. "Het ging redelijk, maar ik merk dat ik wel mijn vertrouwen een beetje kwijt ben na die highsider van vorige week. Ik durf mijn machine denk ik niet zo plat te leggen als voorheen. Ik heb dus wel een 'tikkie" gehad", opent Schouten, die mentaal wat werd opgekrikt door teammanager Martin van Genderen en de ervaren coureurs in het team, vader Mar en chef monteur Hans Spaan. "Het is een moeilijke baan, maar het gaat steeds beter, hoewel er echt snoeihard op gaan niet echt mee valt. Bijvoorbeeld door die laatste doorloper voor start & Finish. Daar kan ik maar niet echt goed aan wennen. Je moet hem insturen zonder dat je weet waar je bent en ziet hoe de bocht loopt. Maar ik ben zeker niet ontevreden. In mijn snelste rondje maakte ik ook nog eens een paar kleine schoonheidsfoutjes, dus het had nog wat sneller gekund. Vandaag hebben we de versnellingsbak aangepast en dat pakte beter uit. Ook de veringaanpassingen die we hebben gedaan waren allemaal een tikkie beter. Voor morgen gaan we daar met de warm-up nog weer een stapje verder mee en dan heb ik er best zin in. En dan wel even uitkijken in die eerste ronde. Maar gelukkig is het hier niet zo krap en kort draaien als op de Sachsenring, dus is het gedrang ook wat minder", aldus Schouten, die wel iets last van zijn gezwollen enkel heeft maar aanvult: "Ik voel hem wel, maar ga er niet langzamer door!"

Stevig balend kwam Jakub Smrz de pitbox in, nadat hij in de allerlaatste ronde van de training onderuit was geschoven en zijn plek op de 4e startrij gemist had door snellere tijden van Guintoli en Stigefelt. "Het ging goed, perfect zelfs, hoewel ik gedacht had mijn tijd méér te kunnen verbeteren. Maar dat was maar een fractie. Ik wilde dolgraag die 4e startrij behouden, maar toen ik er net vanaf gereden was, reageerde ik iets te gretig. Wachtend op een goede slipstream kon ik eindelijk ergens aanpikken, maar het liep niet goed af", mompelde Smrz. "Gelukkig loopt hij zelf niets op, maar zo'n schade is niet waar je op zit te wachten. En dan liever vandaag als morgen in de race", wisten Van Genderen en Spaan de situatie nog enigszins te vergoelijken. "De 17e tijd biedt echter nog redelijke perspectieven voor de race", aldus Smrz, die op een na zijn beste kwalificatietijd klokte (alleen in Mugello was hij met een 12e startplaats sneller).

Donington wetenswaardigheden

*Jakub Smrz behaalde in 2003 een 21e startplaats op Donington Park en eindigde als 14e in de race, daarmee 2 WK-punten scorend.

*In de 125cc klasse staat Italië bovenaan met 199 overwinningen. Nederland prijkt op de 10e plaats met 11x een overwinning in de 125cc klasse, waarvan er 9 door Powerfuse-Honda chef monteur Hans Spaan werden gewonnen in 1989 en 1990.

*Divizioso dook in de 125cc klasse 0,9 sec. onder de pole-tijd van vorig jaar en was ook al sneller dan het ronderecord (dat wordt alleen tijdens de race verbeterd).

*Het nieuwe asfalt op Donington Park had vrijdag Hayden al onder het absolute baanrecord doen duiken, maar Rossi deed het vandaag nog eens dunnetjes over door met 1.28,720 maar liefst 2 volle seconden onder de allersnelste ronde (training Biaggi in 2003 1.30,740) wist te rijden.

*In de MotoGP klasse was Nicky Hayden een van de weinige rijders die zijn tijd niet kon verbeteren. Daarmee zakte de Amerikaan van zijn voorlopige eerste plaats op zaterdag naar de 6e plaats op startrij 2 voor de race van morgen.

*Rossi pakte resoluut de "pole", zijn 34e, voor concurrent Gibernau met Capirossi die de eerste startrij volmaakt. Biaggi, winnaar van de laatste GP op de Sachsenring, kwam vooralsnog niet verder dan de 8e startplaats.

*De laatste 8 jaar was Honda winnaar in de zwaarste GP-klasse op Donington. De grote vraag is of Rossi of Capirossi deze Honda hegemonie kan doorbreken.

*Biaggi en Edwards zijn de enige MotoGP-rijders die dit seizoen in alle 8 GP's hebben weten te scoren.

*Edwards won 2 keer eerder in Donington, tijdens de Superbike races in 1999 en 2000, eveneens op Honda.

*Aprilia won 7 van de laatste 10 GP's in de 250cc klasse in Engeland.

125cc Trainingstijden na de 2e dag:

Pl

Naam

Land

Merk - Team

Tijd

1

A.DOVIZIOSO

ITA

HONDA

1'37.211

2

H.BARBERA

SPA

APRILIA

1'37.245

3

M.KALLIO

FIN

KTM

1'37.687

4

S.CORSI

ITA

HONDA

1'37.697

5

Y.UI

JPN

APRILIA

1'37.781

6

J.LORENZO

SPA

DERBI

1'37.797

7

R.LOCATELLI

ITA

APRILIA

1'37.831

8

J.SIMON

SPA

HONDA

1'37.907

9

A.BAUTISTA

SPA

APRILIA

1'37.912

10

M.SIMONCELLI

ITA

APRILIA

1'37.974

11

S.JENKNER

GER

APRILIA

1'38.064

12

M.GIANSANTI

ITA

APRILIA

1'38.089

13

F.LAI

ITA

GILERA

1'38.278

14

P.NIETO

SPA

APRILIA

1'38.283

15

G.BORSOI

ITA

APRILIA

1'38.425

16

M.DI MEGLIO

FRA

APRILIA

1'38.473

17

T.LUTHI

SWI

HONDA

1'38.521

18

S.PERUGINI

ITA

GILERA

1'38.834

19

M.PASINI

ITA

APRILIA

1'39.071

20

L.PESEK

CZE

HONDA

1'39.135

21

R.HARMS

DAN

HONDA

1'39.185

22

G.TALMACSI

HUN

MALAGUTI

1'39.270

23

G.PELLINO

ITA

APRILIA

1'39.365

24

S.GADEA

SPA

APRILIA

1'39.442

25

A.RODRIGUEZ

SPA

DERBI

1'39.462

26

J.CARCHANO

SPA

APRILIA

1'39.886

27

S.SANNA

ITA

APRILIA

1'40.010

28

V.KALLIO

FIN

APRILIA

1'40.346

29

V.BITTMAN

CZE

HONDA

1'40.379

30

I.TOTH

HUN

APRILIA

1'40.410

31

C.ELKIN

GBR

HONDA

1'40.631

32

E.LAVERTY

GBR

HONDA

1'40.717

33

R.DE ROSA

ITA

HONDA

1'40.936

34

R.SCHOUTEN

NED

POWERFUSE HONDA

1'41.417

35

M.MANNA

ITA

MALAGUTI

1'41.589

36

G.FRÖHLICH

GER

HONDA

1'41.659

37

K.WESTON

GBR

HONDA

1'42.689

38

T.BRIDEWELL

GBR

HONDA

1'43.906

250cc Trainingstijden = startopstellingen na de 2e dag:

Pl

Naam

Land

Merk - Team

Tijd

1

A.DE ANGELIS

RSM

Aprilia Racing

1'32.430

2

S.PORTO

ARG

Repsol - Aspar Team

1'32.493

3

H.AOYAMA

JPN

Telefonica Movistar

1'32.557

4

D.PEDROSA

SPA

Telefonica Movistar

1'32.643

5

R.DE PUNIET

FRA

Safilo Carrera - LCR

1'32.870

6

T.ELIAS

SPA

Fortuna Honda

1'33.002

7

M.POGGIALI

RSM

MS ApriliaTeam

1'33.176

8

A.WEST

AUS

Freesoul Abruzzo

1'33.213

9

F.NIETO

SPA

Repsol - Aspar Team

1'33.503

10

A.DEBON

SPA

Wurth Honda BQR

1'33.550

11

N.MATSUDO

JPN

Team UGT Kurz

1'33.724

12

C.DAVIES

GBR

Aprilia Germany

1'33.927

13

F.BATTAINI

ITA

Campetella Racing

1'34.132

14

J.OLIVE

SPA

Campetella Racing

1'34.281

15

S.GUINTOLI

FRA

Campetella Racing

1'34.457

16

J.STIGEFELT

SWE

Aprilia Germany

1'34.921

17

J.SMRZ

CZE

Powerfuse Honda

1'34.982

18

R.ROLFO

ITA

Fortuna Honda

1'35.090

19

D.DE GEA

SPA

Wurth Honda BQR

1'35.171

20

A.VINCENT

FRA

Equipe GP de France

1'35.403

21

A.BALDOLINI

ITA

Matteoni Racing

1'35.543

22

H.MARCHAND

FRA

Freesoul Abruzzo

1'35.697

23

D.HEIDOLF

GER

Grefusa - Aspar Team

1'35.721

24

K.NÖHLES

GER

Castrol-Honda Kiefer

1'35.965

25

E.NIGON

FRA

Equipe GP de France

1'36.184

26

T.SEKIGUCHI

JPN

NC World Trade

1'37.608

27

F.WATZ

SWE

Agesta Transport

1'37.504

28

L.DICKINSON

GBR

Galemain Racing

1'37.622

29

R.ROUS

CZE

Team UGT Kurz

1'37.795

30

H.FAUBEL

SPA

Grefusa - Aspar Team

1'38.294

31

M.SABBATANI

ITA

NC World Trade

1'38.438

NQ

(Out of 107%)

Not Qualified

1.38,900

T.CAMPBELL

GBR

Manhattan Racing

1'39.646

B.DUNN

GBR

BDR Racing

1'39.994

MotoGP (500cc 2-takt / 990cc 4-takt) Trainingstijden na de 2e dag:

Pl

Naam

Land

Merk - Team

Tijd

1

V.ROSSI

ITA

Gauloises Fortuna Yamaha

1'28.720

2

S.GIBERNAU

SPA

Telefonica Movistar Honda

1'29.152

3

L.CAPIROSSI

ITA

Ducati Marlboro Team

1'29.209

4

T.BAYLISS

AUS

Ducati Marlboro Team

1'29.214

5

C.EDWARDS

USA

Telefonica Movistar Honda

1'29.250

6

N.HAYDEN

USA

Repsol Honda Team

1'29.295

7

C.CHECA

SPA

Gauloises Fortuna Yamaha

1'29.329

8

M.BIAGGI

ITA

Camel Honda

1'29.502

9

A.BARROS

BRA

Repsol Honda Team

1'29.801

10

R.XAUS

SPA

D'Antin MotoGP

1'29.840

11

M.MELANDRI

ITA

Fortuna Gauloises Tech

1'29.900

12

S.NAKANO

JPN

Kawasaki Racing Team

1'30.214

13

Ke.ROBERTS

USA

Team Suzuki MotoGP

1'30.239

14

N.HODGSON

GBR

D'Antin MotoGP

1'30.297

15

M.TAMADA

JPN

Camel Honda

1'30.371

16

J.HOPKINS

USA

Team Suzuki MotoGP

1'30.442

17

N.ABE

JPN

Fortuna Gauloises Tech

1'30.460

18

S.BYRNE

GBR

MS Aprilia Racing

1'30.502

19

J.McWILLIAMS

GBR

MS Aprilia Racing

1'30.595

20

M.FABRIZIO

ITA

WCM

1'31.353

21

A.HOFMANN

GER

Kawasaki Racing Team

1'31.486

22

N.AOKI

JPN

Proton Team KR

1'31.491

23

Ku.ROBERTS

USA

Proton Team KR

1'32.222

24

C.BURNS

GBR

WCM

1'33.285

************

Ingezonden persbericht