Ingezonden persbericht
Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors
24-7-2004; Betreft 2e trainingsdag / startopstellingen Grand Prix Engeland, circuit Donington Park
SCHOUTEN (34e): "IK MOET HET VERTROUWEN WEER EVEN TERUG KRIJGEN"
SMRZ (17e) GRIJPT 4e STARTRIJ MIS EN SCHUIFT ONDERUIT
Dag 2 van de Grote Prix van Engeland leverde voor beide Powerfuse coureurs een verbetering qua rondetijd op. Raymond Schouten reed 1,5 seconden van zijn beste tijd van vrijdag af en klom 2 plaatsen op de grid naar startplaats 34. Ook "Kuba" Smrz boekte tijdwinst, maar te kort naar zijn zin. Lange tijd vertoefde de Tsjech zelfs op de 15e startplaats, maar in de slotfase doken Guintoli en Stigefelt toch nog onder hem door, waardoor Jakub terugzakte naar de 17e plaats. "In de laatste rondes wilde ik in de slipstream van iemand mijn plaats op de 4e startrij weer terugpakken, maar ik gleed in de snelle bocht onderin van mijn machine. Domme pech, waarbij ik mijn monteurs weer met een hoop werk opzadel", opent Smrz teleurgesteld.
Voor Raymond Schouten was het zaak veel rondes te maken m het verlies van die halve training vrijdagmorgen zo snel mogelijk goed te maken. De 19-jarige Brabander kwam dan ook niet veel de pitbox binnen en maakte echt meters. "Het ging redelijk, maar ik merk dat ik wel mijn vertrouwen een beetje kwijt ben na die highsider van vorige week. Ik durf mijn machine denk ik niet zo plat te leggen als voorheen. Ik heb dus wel een 'tikkie" gehad", opent Schouten, die mentaal wat werd opgekrikt door teammanager Martin van Genderen en de ervaren coureurs in het team, vader Mar en chef monteur Hans Spaan. "Het is een moeilijke baan, maar het gaat steeds beter, hoewel er echt snoeihard op gaan niet echt mee valt. Bijvoorbeeld door die laatste doorloper voor start & Finish. Daar kan ik maar niet echt goed aan wennen. Je moet hem insturen zonder dat je weet waar je bent en ziet hoe de bocht loopt. Maar ik ben zeker niet ontevreden. In mijn snelste rondje maakte ik ook nog eens een paar kleine schoonheidsfoutjes, dus het had nog wat sneller gekund. Vandaag hebben we de versnellingsbak aangepast en dat pakte beter uit. Ook de veringaanpassingen die we hebben gedaan waren allemaal een tikkie beter. Voor morgen gaan we daar met de warm-up nog weer een stapje verder mee en dan heb ik er best zin in. En dan wel even uitkijken in die eerste ronde. Maar gelukkig is het hier niet zo krap en kort draaien als op de Sachsenring, dus is het gedrang ook wat minder", aldus Schouten, die wel iets last van zijn gezwollen enkel heeft maar aanvult: "Ik voel hem wel, maar ga er niet langzamer door!"
Stevig balend kwam Jakub Smrz de pitbox in, nadat hij in de allerlaatste ronde van de training onderuit was geschoven en zijn plek op de 4e startrij gemist had door snellere tijden van Guintoli en Stigefelt. "Het ging goed, perfect zelfs, hoewel ik gedacht had mijn tijd méér te kunnen verbeteren. Maar dat was maar een fractie. Ik wilde dolgraag die 4e startrij behouden, maar toen ik er net vanaf gereden was, reageerde ik iets te gretig. Wachtend op een goede slipstream kon ik eindelijk ergens aanpikken, maar het liep niet goed af", mompelde Smrz. "Gelukkig loopt hij zelf niets op, maar zo'n schade is niet waar je op zit te wachten. En dan liever vandaag als morgen in de race", wisten Van Genderen en Spaan de situatie nog enigszins te vergoelijken. "De 17e tijd biedt echter nog redelijke perspectieven voor de race", aldus Smrz, die op een na zijn beste kwalificatietijd klokte (alleen in Mugello was hij met een 12e startplaats sneller).
Donington wetenswaardigheden
*Jakub Smrz behaalde in 2003 een 21e startplaats op Donington Park en eindigde als 14e in de race, daarmee 2 WK-punten scorend.
*In de 125cc klasse staat Italië bovenaan met 199 overwinningen. Nederland prijkt op de 10e plaats met 11x een overwinning in de 125cc klasse, waarvan er 9 door Powerfuse-Honda chef monteur Hans Spaan werden gewonnen in 1989 en 1990.
*Divizioso dook in de 125cc klasse 0,9 sec. onder de pole-tijd van vorig jaar en was ook al sneller dan het ronderecord (dat wordt alleen tijdens de race verbeterd).
*Het nieuwe asfalt op Donington Park had vrijdag Hayden al onder het absolute baanrecord doen duiken, maar Rossi deed het vandaag nog eens dunnetjes over door met 1.28,720 maar liefst 2 volle seconden onder de allersnelste ronde (training Biaggi in 2003 1.30,740) wist te rijden.
*In de MotoGP klasse was Nicky Hayden een van de weinige rijders die zijn tijd niet kon verbeteren. Daarmee zakte de Amerikaan van zijn voorlopige eerste plaats op zaterdag naar de 6e plaats op startrij 2 voor de race van morgen.
*Rossi pakte resoluut de "pole", zijn 34e, voor concurrent Gibernau met Capirossi die de eerste startrij volmaakt. Biaggi, winnaar van de laatste GP op de Sachsenring, kwam vooralsnog niet verder dan de 8e startplaats.
*De laatste 8 jaar was Honda winnaar in de zwaarste GP-klasse op Donington. De grote vraag is of Rossi of Capirossi deze Honda hegemonie kan doorbreken.
*Biaggi en Edwards zijn de enige MotoGP-rijders die dit seizoen in alle 8 GP's hebben weten te scoren.
*Edwards won 2 keer eerder in Donington, tijdens de Superbike races in 1999 en 2000, eveneens op Honda.
*Aprilia won 7 van de laatste 10 GP's in de 250cc klasse in Engeland.
125cc Trainingstijden na de 2e dag:
Pl
Naam
Land
Merk - Team
Tijd
1
A.DOVIZIOSO
ITA
HONDA
1'37.211
2
H.BARBERA
SPA
APRILIA
1'37.245
3
M.KALLIO
FIN
KTM
1'37.687
4
S.CORSI
ITA
HONDA
1'37.697
5
Y.UI
JPN
APRILIA
1'37.781
6
J.LORENZO
SPA
DERBI
1'37.797
7
R.LOCATELLI
ITA
APRILIA
1'37.831
8
J.SIMON
SPA
HONDA
1'37.907
9
A.BAUTISTA
SPA
APRILIA
1'37.912
10
M.SIMONCELLI
ITA
APRILIA
1'37.974
11
S.JENKNER
GER
APRILIA
1'38.064
12
M.GIANSANTI
ITA
APRILIA
1'38.089
13
F.LAI
ITA
GILERA
1'38.278
14
P.NIETO
SPA
APRILIA
1'38.283
15
G.BORSOI
ITA
APRILIA
1'38.425
16
M.DI MEGLIO
FRA
APRILIA
1'38.473
17
T.LUTHI
SWI
HONDA
1'38.521
18
S.PERUGINI
ITA
GILERA
1'38.834
19
M.PASINI
ITA
APRILIA
1'39.071
20
L.PESEK
CZE
HONDA
1'39.135
21
R.HARMS
DAN
HONDA
1'39.185
22
G.TALMACSI
HUN
MALAGUTI
1'39.270
23
G.PELLINO
ITA
APRILIA
1'39.365
24
S.GADEA
SPA
APRILIA
1'39.442
25
A.RODRIGUEZ
SPA
DERBI
1'39.462
26
J.CARCHANO
SPA
APRILIA
1'39.886
27
S.SANNA
ITA
APRILIA
1'40.010
28
V.KALLIO
FIN
APRILIA
1'40.346
29
V.BITTMAN
CZE
HONDA
1'40.379
30
I.TOTH
HUN
APRILIA
1'40.410
31
C.ELKIN
GBR
HONDA
1'40.631
32
E.LAVERTY
GBR
HONDA
1'40.717
33
R.DE ROSA
ITA
HONDA
1'40.936
34
R.SCHOUTEN
NED
POWERFUSE HONDA
1'41.417
35
M.MANNA
ITA
MALAGUTI
1'41.589
36
G.FRÖHLICH
GER
HONDA
1'41.659
37
K.WESTON
GBR
HONDA
1'42.689
38
T.BRIDEWELL
GBR
HONDA
1'43.906
250cc Trainingstijden = startopstellingen na de 2e dag:
Pl
Naam
Land
Merk - Team
Tijd
1
A.DE ANGELIS
RSM
Aprilia Racing
1'32.430
2
S.PORTO
ARG
Repsol - Aspar Team
1'32.493
3
H.AOYAMA
JPN
Telefonica Movistar
1'32.557
4
D.PEDROSA
SPA
Telefonica Movistar
1'32.643
5
R.DE PUNIET
FRA
Safilo Carrera - LCR
1'32.870
6
T.ELIAS
SPA
Fortuna Honda
1'33.002
7
M.POGGIALI
RSM
MS ApriliaTeam
1'33.176
8
A.WEST
AUS
Freesoul Abruzzo
1'33.213
9
F.NIETO
SPA
Repsol - Aspar Team
1'33.503
10
A.DEBON
SPA
Wurth Honda BQR
1'33.550
11
N.MATSUDO
JPN
Team UGT Kurz
1'33.724
12
C.DAVIES
GBR
Aprilia Germany
1'33.927
13
F.BATTAINI
ITA
Campetella Racing
1'34.132
14
J.OLIVE
SPA
Campetella Racing
1'34.281
15
S.GUINTOLI
FRA
Campetella Racing
1'34.457
16
J.STIGEFELT
SWE
Aprilia Germany
1'34.921
17
J.SMRZ
CZE
Powerfuse Honda
1'34.982
18
R.ROLFO
ITA
Fortuna Honda
1'35.090
19
D.DE GEA
SPA
Wurth Honda BQR
1'35.171
20
A.VINCENT
FRA
Equipe GP de France
1'35.403
21
A.BALDOLINI
ITA
Matteoni Racing
1'35.543
22
H.MARCHAND
FRA
Freesoul Abruzzo
1'35.697
23
D.HEIDOLF
GER
Grefusa - Aspar Team
1'35.721
24
K.NÖHLES
GER
Castrol-Honda Kiefer
1'35.965
25
E.NIGON
FRA
Equipe GP de France
1'36.184
26
T.SEKIGUCHI
JPN
NC World Trade
1'37.608
27
F.WATZ
SWE
Agesta Transport
1'37.504
28
L.DICKINSON
GBR
Galemain Racing
1'37.622
29
R.ROUS
CZE
Team UGT Kurz
1'37.795
30
H.FAUBEL
SPA
Grefusa - Aspar Team
1'38.294
31
M.SABBATANI
ITA
NC World Trade
1'38.438
NQ
(Out of 107%)
Not Qualified
1.38,900
T.CAMPBELL
GBR
Manhattan Racing
1'39.646
B.DUNN
GBR
BDR Racing
1'39.994
MotoGP (500cc 2-takt / 990cc 4-takt) Trainingstijden na de 2e dag:
Pl
Naam
Land
Merk - Team
Tijd
1
V.ROSSI
ITA
Gauloises Fortuna Yamaha
1'28.720
2
S.GIBERNAU
SPA
Telefonica Movistar Honda
1'29.152
3
L.CAPIROSSI
ITA
Ducati Marlboro Team
1'29.209
4
T.BAYLISS
AUS
Ducati Marlboro Team
1'29.214
5
C.EDWARDS
USA
Telefonica Movistar Honda
1'29.250
6
N.HAYDEN
USA
Repsol Honda Team
1'29.295
7
C.CHECA
SPA
Gauloises Fortuna Yamaha
1'29.329
8
M.BIAGGI
ITA
Camel Honda
1'29.502
9
A.BARROS
BRA
Repsol Honda Team
1'29.801
10
R.XAUS
SPA
D'Antin MotoGP
1'29.840
11
M.MELANDRI
ITA
Fortuna Gauloises Tech
1'29.900
12
S.NAKANO
JPN
Kawasaki Racing Team
1'30.214
13
Ke.ROBERTS
USA
Team Suzuki MotoGP
1'30.239
14
N.HODGSON
GBR
D'Antin MotoGP
1'30.297
15
M.TAMADA
JPN
Camel Honda
1'30.371
16
J.HOPKINS
USA
Team Suzuki MotoGP
1'30.442
17
N.ABE
JPN
Fortuna Gauloises Tech
1'30.460
18
S.BYRNE
GBR
MS Aprilia Racing
1'30.502
19
J.McWILLIAMS
GBR
MS Aprilia Racing
1'30.595
20
M.FABRIZIO
ITA
WCM
1'31.353
21
A.HOFMANN
GER
Kawasaki Racing Team
1'31.486
22
N.AOKI
JPN
Proton Team KR
1'31.491
23
Ku.ROBERTS
USA
Proton Team KR
1'32.222
24
C.BURNS
GBR
WCM
1'33.285
************
Ingezonden persbericht