Greenpeace verbetert tekst op billboards Eneco
Eneco moet vuile kolenstroom vervangen door groene energie
Achttien actievoerders van Greenpeace Nederland hebben in de vroege
ochtenduren de teksten van de reclamecampagne van Eneco aangepast. Op
billboards in Amsterdam, Utrecht, Den Haag en Leiden hebben de
actievoerders de Eneco-reclame 'Iets wat ingewikkeld is kun je toch
helder uitleggen' aangevuld met de Greenpeace-tekstballon: 'Onze
kolencentrales stoten CO2 uit en dat veroorzaakt klimaatverandering'.
Met deze nieuwe tekstballonnen wil de milieuorganisatie duidelijk
maken dat energiebedrijf Eneco de consument niet alleen gemak moet
bieden, maar vooral groene energie. Eneco is medeverantwoordelijk voor
het vrijkomen van kooldioxide (CO2) bij stroomopwekking in
kolencentrales. Greenpeace wil dat Eneco geen energie meer afneemt van
vervuilende kolencentrales, maar investeert in groene stroom om het
klimaat te redden.
Energiebedrijf Eneco behoort samen met Nuon en Essent tot de drie
grootste energieleveranciers van Nederland. Zij proberen met hun
reclamecampagne klanten te lokken met gemak en goede service, maar
verliezen daarbij het milieu uit het oog. De 'ecostroom' van Eneco is
duurder dan haar vieze stroom, terwijl andere energiebedrijven nog wel
groene stroom aanbieden voor dezelfde prijs. Eneco investeert veel te
weinig in het enige milieuvriendelijke alternatief: duurzame energie
uit zon, wind en schone biomassa. In plaats daarvan propagandeert
Eneco een andere vorm van milieuschadelijke energieopwekking:
kernenergie, een vuile energiebron waarbij radioactief afval vrijkomt
dat honderdduizenden jaren gevaarlijk blijft.
De gevolgen van klimaatverandering zijn steeds zichtbaarder. Heviger
stormen, smeltende ijskappen, extreme droogtes, voedsel- en
drinkwaterproblemen en bosbranden zorgen wereldwijd voor problemen.
Volgens de Wereldgezondheids-organisatie zijn in 2002 door
klimaatverandering 150.000 mensen meer overleden aan malaria en andere
tropische ziekten. In Nederland moeten we de komende decennia
tientallen miljarden euro's besteden aan het verstevigen van de dijken
om de voeten droog te houden. Een land als Bangladesh heeft die
miljarden echter niet en wordt elk jaar, zoals ook deze week nog was
te zien, geconfronteerd met steeds ernstiger overstromingen. Een
zeespiegelstijging van 55 cm, zoals door de Intergovernmental Panel on
Climate Change (IPCC) voorspeld is, bedreigt in dit land alleen al 17
miljoen mensen.
Eerder deze week, op maandag 19 juli, blokkeerden actievoerders van
Greenpeace de kolentoevoer van de Amercentrale in Geertruidenberg. De
milieuorganisatie wilde met die actie dat Essent, eigenaar van die
centrale, de kolencentrale zou sluiten en overstappen op duurzame
opwekking van energie. De zondagavond ervoor projecteerde Greenpeace
de Hollywood-film over klimaatverandering 'The Day After Tomorrow' op
de Hemweg kolencentrale, eigendom van Nuon, in Amsterdam. Met deze
actie vroeg de milieuorganisatie op ludieke wijze aandacht voor
klimaatverandering. Op 1 juli luidde de milieu-organisatie de
liberalisering van de energiemarkt in door 'Stop CO2' op de
schoorsteenpijp van de kolencentrale op de Maasvlakte te schilderen.
'Eneco zou eigenlijk een waarschuwing moeten toevoegen aan haar vieze
stroom: 'Uw stroom kan ernstige milieuschade veroorzaken'', aldus
Joris Thijssen, campagneleider klimaat en energie van Greenpeace
Nederland. 'Energiebedrijven als Eneco, Essent en Nuon moeten hun
groene woorden om te zetten in daden door ambitieuze sluitingsdata van
de vervuilende kolencentrales vast te leggen. Het kolentijdperk moet
worden afgesloten; van nieuw te bouwen kolencentrales kan met de
huidige inzichten toch echt geen sprake zijn'. Eneco moet de verkoop
van kolenstroom afbouwen én voorkomen dat de groene stroommarkt
instort(1) door groene stroom voor dezelfde prijs als grijze stroom
aan te bieden.