juli 2004
Aanleg Hubertustunnel gegund (23 juli)
De aanleg van de Hubertustunnel is gegund aan de bouwcombinatie BAM
Civiel BV, Wayss & Freytag Ingenieurbau AG, Van Hattum en Blankevoort
BV. Het basisontwerp van de Hubertustunnel wordt aangehouden, waarbij
twee aparte buizen met elk twee rijstroken worden aangelegd.
In september wordt het bouwterrein op het terrein van de voormalige
Kleine Alexanderkazerne ingericht. Begin oktober gaan de eerste
damwanden de grond in. Medio 2008 wordt de Hubertustunnel opgeleverd.
De totale kosten voor het project bedragen EUR 146,6 miljoen, waarbij
het aandeel van de gemeente Den Haag EUR 32 miljoen bedraagt.
Hubertustunnel
De Hubertustunnel is de laatste schakel in de Noordelijke Randweg. De
tunnel verbetert de bereikbaarheid van Den Haag en vermindert de
verkeersdrukte in de wijken. Daarnaast is de Hubertustunnel het
laatste deel van de verbinding tussen de Vinexwijk Leidschenveen en
Den Haag / Scheveningen.
De Hubertustunnel bestaat uit twee rijstroken per richting met een
maximumsnelheid van 50 km/uur. Door haar lengte van 1,6 km is de
Hubertustunnel de langste stadstunnel van Nederland. De tunnel wordt
geboord, waardoor het Hubertuspark zoveel mogelijk wordt gespaard en
er minder overlast voor de omgeving is.
Gemeente Den Haag