News Release
23.07.04
RYANAIR BEGINT EEN RECHTSZAAK TEGEN BAA PLC VOOR MISBRUIK VAN
MONOPOLIEPOSITIE
Ryanair Holdings plc heeft bekendgemaakt dat het gisteren haar
document heeft neergelegd voor de hoge raad in Londen om het misbruik
van de monopoliepositie door het gebruik van brandstoftoeslagen door
BAA PLC aan te vechten. BAA heeft een dominante positie in het
exploiteren van Londense luchthavens en is eigenaar van de luchthaven
van Londen Stansted.
BAA heeft in 1991 op Stansted een fuel hydrant systeem gebouwd tegen
een kostprijs van 12,5 miljoen pond. BAA heeft toen een
brandstoftoeslag geïntroduceerd om deze kosten te kunnen recupereren.
Eveneens heeft BAA sindsdien verschillende keren schriftelijk
verklaard dat deze heffing zou verdwijnen als de initiële kosten
zouden zijn terugbetaald. BAA heeft tot nu toe haar woord niet
gehouden en heeft over de afgelopen 14 jaar 34 miljoen pound in
brandstoftoeslagen ontvangen, drie keer de originele kosten.
Ryanair heeft een lange geschiedenis in het aanvechten van
klantwerende heffingen door dominante of vanuit een monopoliepositie
opererende luchthavens. Als er concurrentie zou zijn geweest tussen de
drie Londense luchthavens van BAA, zou deze brandstoftoeslag nooit
hebben bestaan.
We kijken uit naar de beslissing van de rechtbank die een einde zal
maken aan het opvoeren van prijzen door dominante luchthavens over de
rug van de low fare airlines en hun passagiers.
Ryanair heeft in de afgelopen 12 maanden diverse keren geprobeerd
reducties in deze brandstoftoeslag te onderhandelen, die al meerdere
jaren voor extra kosten heeft geleid.
Als commentaar op deze buitensporige brandstoftoeslag zei Howard
Millar, Chief Financial Officer van Ryanair:
"We kunnen het niet langer toestaan dat BAA doorgaat met het heffen
van een jaarlijkse brandstoftoeslag van 5 miljoen pond voor een fuel
hydrant systeem dat 14 jaar geleden is gebouwd voor 12,5 miljoen
pond.Het hydrant systeem is inmiddels al drie keer betaald en daardoor
is de toeslag buiten proporties.
Als gevolg van deze juridische actie die Ryanair vandaag heeft
ondernomen, verwachten we een aanzienlijke korting in de
brandstoftoeslag van circa 4 miljoen pond per jaar.
De huidige overeenkomst met de luchthaven over de kosten, die in 2007
afloopt, zal niet worden beïnvloed door deze juridische actie.De
betalingen zullen worden gecontinueerd, maar voordat de overbodige
heffing niet is gereduceerd zullen we niet akkoord gaan met een
verhoging van de kosten op de luchthaven van Stansted."
Ryanair