Ingezonden persbericht
Siebel Systems rapporteert financiële resultaten over tweede kwartaal van 2004
SAN MATEO, Calif. - 23 juli 2004 - Siebel Systems heeft de financiële resultaten bekend gemaakt over het tweede kwartaal van 2004. Deze resultaten zijn in lijn met de op 7 juli 2004 afgegeven verwachtingen.
De omzet bedroeg over het tweede kwartaal van 2004 301,1 miljoen dollar. De omzet uit licenties bedroeg 94,8 miljoen dollar. Omzet uit dienstverlening, onderhoud en andere diensten bedroeg 206,2 miljoen dollar. Dit bedrag bestaat uit omzet uit onderhoud ter grootte van 114,4 miljoen dollar en 91,8 miljoen dollar uit dienstverlening en andere diensten.
De operationele winst op basis van GAAP bedroeg over het tweede kwartaal van 2004 4 miljoen dollar. De netto winst op basis van GAAP bedroeg 8,2 miljoen dollar of 0,02 dollar per aandeel. In deze resultaten is een eenmalige last ter grootte van 6 miljoen dollar opgenomen in verband met een kostenpost voor research en development die betrekking heeft op de overname van Eontec Limited op 20 april 2004. De 'non-GAAP' operationele winst bedroeg over het tweede kwartaal van 2004 10 miljoen dollar, terwijl de 'non-GAAP' netto winst uitkwam op 11,8 miljoen dollar of 0,02 dollar per aandeel, exclusief de eenmalige aanpassing.1 Het bedrijf was dankzij eerder aangekondigde kostenbesparende maatregelen in staat een operationele winst te boeken, een verbetering met circa 100 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder, ondanks een vermindering van de omzet.
De positie van Siebel Systems ten aanzien van cash, cashequivalenten en korte termijn-investeringen bedroeg per 30 juni 2004 2,12 miljard dollar. Gedurende het tweede kwartaal genereerde het circa 58 miljoen dollar aan cash. Daar staat een cashuitgave in verband met de overname van Eontec Limited ter grootte van 70 miljoen dollar tegenover. Hierdoor daalde per saldo de cashpositie van het bedrijf met 12 miljoen dollar ten opzichte van het eerste kwartaal van 2004.
Hoogtepunten van het afgelopen kwartaal
De volgende hoogtepunten vonden plaats sinds het laatste financiële kwartaalbericht van Siebel Systems:
Gebruikers nemen oplossingen van Siebel Systems in gebruik. Siebel Systems heeft samen met partners en klanten naar schatting 203.000 nieuwe eindgebruikers aan de totale hoeveelheid eindgebruikers toegevoegd. Aan het einde van het tweede kwartaal bedroeg het totaal aantal eindgebruikers dat met oplossingen van Siebel werkt circa 2,6 miljoen, verdeeld over ruim 4000 klanten.
Siebel Systems verwelkomde nieuwe klanten. Het bedrijf sloot nieuwe licentieovereenkomsten met meer dan 97 nieuwe klanten, waaronder: Acxiom Corporation, Alliance Capital Management LP, AstraZeneca AS, Becker Underwood Inc, Binda Italia SpA, Cattle's Plc, Computacenter (UK) Ltd, Elan Pharmaceuticals Inc, FastWeb SPA, McGraw-Hill Companies Inc, Monsanto Company, National Library of Medicine, Novell Inc, Pfizer Limited, Renault V.I., The Boeing Company, Toshiba Solutions Corporation, T-Systems Nova GmbH en Weststar Bank.
Siebel Systems ontving nieuwe orders van bestaande klanten. In het tweede kwartaal sloot het bedrijf additionele licentieovereenkomsten met 202 bestaande klanten, waaronder: American Heart Association, American Power Conversion Corporation, BT, Carnival Cruise Lines, Centers for Medicare & Medicaid Services, Cymer Inc, DirecTV Operations LLC, Elan Pharmaceuticals Inc, Electricité de France, Federal Aviation Administration, Gas Natural Informatica SA, Gilead Sciences Inc, Hewlett Packard Company, Honeywell Aerospace, Infonet Services Corporation, La Poste, Novartis Pharmaceuticals Corp, ScriptPro USA Inc, Swisscom Mobile AG, TV Cabo Portugal SA en Westpac Banking Corporation.
Klanten gebruiken oplossing van Siebel Systems. Siebel Systems hielp klanten in tal van branches nieuwe oplossingen in gebruik te nemen, waaronder:
- The Centers for Medicare & Medicaid (CMS) is het Amerikaanse federale overheidsinstelling binnen het ministerie van volksgezondheid dat de Medicare- en Medicaid-programma's leidt. Dit bureau heeft het gebruik van Siebel Healthcare verder uitgebreid om landelijk een case management systeem te kunnen aanbieden voor het afhandelen van alle Medicare-aanvragen. Als onderdeel van de doelstelling van het ministerie om binnen de federale overheid burgers het beste te ondersteunen, zal het Medicare Appeals System de kwaliteit van de dienstverlening verder verbeteren doordat nu een snelle, effectieve en eerlijke beoordeling mogelijk is.
- EDS heeft de volledige reeks van oplossingen van Siebel Systems geselecteerd voor een intern standaardisatieprogramma. EDS biedt een brede reeks van zakelijke en technologische oplossingen waarmee bedrijven hun resultaten verder kunnen verbeteren.
- ExxonMobiel Lubricants & Specialities koos voor Siebel Oil and Gas 7.7 als systeem voor het beheren van de relaties met klanten. Siebel Oil and Gas 7.7 is een veelomvattende reeks van op klanten gerichte toepassingen die ExxonMobile in staat stelt de interactie met klanten beter te coördineren over alle gebruikte communicatiekanalen heen. Deze naadloze integratie van alle op klanten gerichte activiteiten met de backoffice- en operationele systemen maakt het voor het olieconcern mogelijk om businessprocessen die over meerdere informatiesystemen heen lopen, te beheren. Ook kunnen klantengegevens en trends beter worden beoordeeld, terwijl de efficiency van de operationele processen verder wordt verbeterd.
- Gilead Sciences is een biofarmaceutisch bedrijf dat medicijnen ontwikkelt voor levensbedreigende ziektes. Het concern gebruikt Siebel's oplossing voor het analyseren van gegevens die verzameld worden uit medische testprocedures. Gebruik maken van Siebel Clinical biedt Gilead Sciences de mogelijkheid om de productiviteit van de medewerkers bij het beheren van medische testprocedures en de bijbehorende budgetten verder te vergroten.
- The Hertz Corporation heeft Siebel Sales Force Automation gekozen voor het ondersteunen van de verkooporganisatie. Als onderdeel van het Global Sales Performance Support and Customer Management System-project heeft Hertz Siebel Systems geselecteerd om het bedrijf te helpen bij het vergroten van het marktaandeel bij bestaande klanten en het ontwikkelen van nieuwe kansen in bestaande en nieuwe markten. Ook kunnen verkoopmedewerkers nu sneller reageren op kansen, doordat zij snel toegang hebben tot klanteninformatie en gegevens over huurauto's.
- Virgin Mobile USA introduceerde in juni 2002 een nieuw type mobiele telefonie, gericht op de snelgroeiende jongerenmarkt. In plaats van zelf een netwerkinfrastructuur aan te leggen maakt Virgin Mobile USA gebruik van het netwerk van Sprint PCS. In plaats van een gecompliceerde prijsstructuur hanteert het bedrijf een eenvoudige 'prepaid'-aanpak. Het bedrijf besefte dat vooral een kwalitatief zeer hoogstaande dienstverlening een kritische succesfactor is. Daarom heeft Virgin Mobile USA gekozen voor Siebel Communications. Siebel Communications is een schaalbare en betrouwbare oplossing die het klanten mogelijk maakt om hun beltegoed op ieder willekeurig moment van de dag te verhogen via ieder communicatiekanaal dat zij hiervoor wensen te gebruiken. Met de Siebel-implementatie biedt Virgin Mobile's Central Intelligence call center nu een dienstverlening van wereldklasse.
- XM Satellite Radio verzorgt in de Verenigde Staten satellietradio voor 2,1 miljoen abonnees. Het bedrijf heeft besloten het gebruik van Siebel CRM-applicaties verder uit te breiden voor het Listener Care-programma. XM zal Siebel-oplossingen gebruiken voor het verder verbeteren van de dienstverlening aan klanten, het acquireren en vasthouden van klanten, gebruik maken van de bestaande klanteninformatie om per klant meer omzet te genereren en de kosten voor en complexiteit van IT verder te verlagen. Op basis van een grondige kennis van de historie van iedere klant, kan het bedrijf snel, effectief en accuraat reageren op ieder verzoek van een klant.
J. Michael Lawrie benoemd tot Chief Executive Officer: Zoals eerder bekend gemaakt heeft Siebel Systems J. Michael Lawrie met ingang van 4 mei 2004 benoemd tot Chief Executive Officer. Lawrie was hiervoor senior vice president en group executive sales and distribution van IBM. Thomas M. Siebel blijft Chairman of the Board van Siebel Systems.
Benoemingen in de Board of Directors: Zoals eerder bekend gemaakt heeft Siebel Systems J. Michael Lawrie, CEO van Siebel Systems, en John W. White opgenomen in de Board of Directors. White was vice president en chief information officer van Compaq Computer Corporation van februari 1994 tot oktober 1998 en beheerde in die periode alle managementinformatiesystemen van Compaq wereldwijd.
Vraag naar Siebel CRM OnDemand groeit wereldwijd: Na in eerste instantie reeds met succes in de Noord-Amerikaanse markt te zijn geïntroduceerd, heeft Siebel Systems zijn gehoste CRM-oplossing nu ook in Australië, Europa en Azië beschikbaar gemaakt en wel in vijf talen: Engels, Frans, Spaans, Italiaans en Duits. Europese bedrijven kunnen nu gebruik maken van Siebel's bewezen expertise op het gebied van CRM op basis van een gehoste oplossing die in de vorm van een abonnement kan worden afgenomen. Siebel Systems heeft tevens Siebel CRM OnDemand-Industry Editions aangekondigd, gehoste oplossingen die standaard voorzien zijn van branchespecifieke functionaliteit voor de verzekeringswereld, de hightech-branche, automotive, communicatie en media, life sciences, manufacturing en consumentenproducten.
Siebel Systems versterkt leidende positie met Siebel 7.7: Siebel Systems heeft met de introductie van Siebel 7.7 de lat voor concurrenten opnieuw hoger gelegd. Gebaseerd op meer dan tien jaar ervaring met productontwikkeling in combinatie met de kennis en ervaring die Siebel heeft opgedaan bij implementaties bij meer dan 4000 klanten omvat Siebel 7.7 nieuwe en verbeterde functionaliteit, ondersteuning van businessprocessen, integratieapplicaties, robuuste analytische functionaliteit en nieuwe voorzieningen die de bruikbaarheid en gebruiksvriendelijkheid verder vergroten. Siebel 7.7 biedt belangrijke besparingen ten aanzien van de total cost of ownership (TCO). Gemiddeld valt de TCO bij Siebel 7.7 40 procent lager uit dan bij eerdere versies. Siebel 7.7 omvat in totaal 23 branchespecifieke applicaties en 70 oplossingen waarin standaard best practices op het gebied van verkoop, marketing en serviceverlening zijn opgenomen. Al deze applicaties en oplossingen zijn gebaseerd op één, op standaarden gebaseerde architectuur. Ondersteuning voor web services en de op standaarden gebaseerde Universal Application Network (UAN) integratiearchitectuur maken een snelle en goedkope integratie met bestaande systemen mogelijk.
Siebel Systems neemt Eontec Limited over: Op 20 april 2004 heeft Siebel Systems bekend gemaakt Eontec Limited over te nemen. Het gaat hier om een wereldwijd actieve aanbieder van multichannel oplossingen voor retailbanken. Met deze overname breidt Siebel Systems zijn oplossingsportfolio voor banken uit met onder andere voorzieningen voor geldautomaten en internetbankieren. Hierdoor is de enige bankoplossing ontstaan die de winstgevendheid van lokale vestigingen kan vergroten op basis van een geïntegreerde reeks van applicaties voor financiële transacties, marketing, verkoop, serviceverlening en business intelligence.
Erkenning voor Siebel Systems vanuit de branche. Siebel Systems werd in het tweede kwartaal van 2004 genoemd als één van 's werelds toonaangevende softwarebedrijven:
- Siebel Systems is voor het derde achtereenvolgende jaar de nummer 1 op het gebied van 'trade promotions' ten aanzien van consumentengoederen. Het vakblad 'Consumer Goods Technology' noemde Siebel Systems werd door de lezers van Consumer Goods Technology magazine voor het derde achtereenvolgende jaar als 'best in class' uitgeroepen. Om precies te zijn eindigde het bedrijf voor het derde achtereenvolgende jaar op de eerste plaats ten aanzien van trade promotion management (TPM), voor het tweede achtereenvolgende jaar op de eerste plaats ten aanzien van CRM en op de eerste plaats ten aanzien van 'customer experience' in de nieuwe categorie 'business intelligence'. Siebel Analytics eindigde in de Top Ten Business Intelligence-ranglijst.
- Analistenbureau noemt Siebel Systems toonaangevende firma ten aanzien van hosted CRM: Forrester Research noemt Siebel Systems in het rapport 'How to Choose a Hosted Sales Solution' een toonaangevende firma in de snelgroeiende markt voor gehoste CRM-oplossingen. Het rapport roemt onder andere het hybride verkoopmodel, de branchespecifieke oplossingen, de wereldwijde aanwezigheid van Siebel, de krachtige partnerships en de continuïteit van Siebel Systems.
Andere recente ontwikkelingen
Andere belangrijke ontwikkelingen die plaatsvonden in het afgelopen kwartaal zijn onder andere:
Siebel Systems annonceert OnDemand/SMB Business Unit: Met als doel meer zich nog sterker te richten op kleine en middelgrote ondernemingen heeft Siebel Systems een speciale business unit gecreëerd die zich volledig op het MKB richt met oplossingen en diensten die tegemoet komen aan de specifieke eisen en wensen van deze bedrijven.
Siebel Systems benoemt nieuwe managers. Als onderdeel van een continu beleid om het management van de organisatie verder te versterken, heeft Siebel Systems gedurende het tweede kwartaal van 2004 enkele nieuwe benoemingen bekend gemaakt:
- Bruce Cleveland, voorheen reeds werkzaam voor Siebel Systems, is teruggekeerd bij het bedrijf en leidt nu de business unit OnDemand/SMB als senior vice president en general manager. Hij rapporteert aan de CEO. Cleveland heeft meer dan 22 jaar ervaring in onder technische posities en functies op het gebied van marketing management bij AT&T en Oracle. Eerder was hij in 1996 bij Siebel werkzaam als vice president marketing en later in 1998 als vice president alliances.
- Eileen J. McPartland treedt in dienst als senior vice president of global services en zal rechtstreeks aan de CEO rapporteren. McPartland was voorheen als executive vice president werkzaam bij Ariba, waar zij verantwoordelijk was voor productontwikkeling, product management en technische ondersteuning. Daarvoor was McPartland partner van Accenture en werkte zij als executive vice president bij SAP America.
1) Siebel Systems hanteert traditiegetrouw de 'non-GAAP' financiële resultaten voor het intern beoordelen van de activiteiten en voor externe rapportage. Siebel Systems is van mening dat deze resultaten management en investeerders het beste begrip verschaffen van de (potentiële) activiteiten die het bedrijf voor klanten onderneemt. Bovendien maken de non-GAAP cijfers een historische vergelijking van de resultaten mogelijk.
Over Siebel Systems
Siebel Systems Inc. (NASDAQ: SEBL) is de toonaangevende aanbieder van zakelijke applicatiesoftware waarmee bedrijven producten en diensten aan klanten kunnen aanbieden, kunnen verkopen en service kunnen verlenen via meerdere kanalen en meerdere divisies. Met wereldwijd meer dan 4000 klanten biedt Siebel Systems organisaties een reeks van 'best practices', CRM-toepassingen, analytische producten en bedrijfsprocessen die volledig zijn afgestemd op specifieke branches en sectoren en die zich bovendien in de praktijk ten volle hebben bewezen. Organisaties kunnen hiermee superieure klantervaringen bieden en winstgevendere relaties met afnemers onderhouden. Siebel Systems beschikt wereldwijd over kantoren in meer dan dertig landen. Meer informatie over Siebel Systems en haar klanten is te vinden op www.siebelsystems.nl.
© 1990-2004 Siebel Systems Inc. Alle rechten voorbehouden. Siebel en het Siebel-logo zijn merken van Siebel Systems Inc. en kunnen geregistreerd zijn in bepaalde landen en jurisdicties. Alle andere productnamen, merknamen, logo's en symbolen kunnen merken zijn van hun respectievelijke eigenaren.
Meer informatie
Sandra Wasseur
Senior Marketing Director Western-Europe
Siebel Systems
Telefoon: 020-5401000
---- --