Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
ONDERZOEKEN BEVESTIGEN KOPPOSITIE
Monsterboard.nl wederom meest bekende en favoriete carrièresite
Amsterdam, 22 juli 2004 - Monsterboard.nl is wederom de bekendste en meest
favoriete carrièresite van Nederland. Dat blijkt uit twee onafhankelijke
onderzoeken van Heliview en TNS NIPO, die zij de afgelopen maanden
uitvoerden onder werkgevers en werknemers in Nederland. Monsterboard.nl
blijft daarmee de absolute marktleider op het gebied van online recruitment
op de Nederlandse markt. De spontane bekendheid en top-of-mind bekendheid
van Monsterboard.nl onder werknemers ligt tweemaal zo hoog als bij andere
vacaturesites. Voor de bekendheid en het gebruik bij werkgevers geldt dat
Monsterboard.nl verder afstand heeft genomen van zijn directe concurrenten.
In juni 2004 voerde marktonderzoekbureau Heliview voor de tiende keer het
Webwervingsonderzoek uit. In dit onderzoek wordt de houding van het
Nederlands bedrijfsleven gemeten ten aanzien van het werven van personeel
via internet. Hieruit blijkt dat de afstand tot de gedrukte media kleiner
is geworden en dat werkgevers vaker vacaturesites inzetten. Daar komt nog
bij dat één op de vijf bedrijven aangeeft er zelfs geen probleem mee te
hebben als de gedrukte media zouden verdwijnen.
Voor het gebruik van vacaturesites zeggen ondernemingen de voorkeur te
geven aan Monsterboard.nl, op afstand gevolgd door Werk.nl - de website van
het CWI. Momenteel wordt Monsterboard.nl door 28% van de bedrijven die
vacaturesites inzetten gebruikt, een stijging ten opzichte van vorig jaar
met 60%. Monsterboard.nl wordt hiermee vaker gebruikt dan De Nationale
Vacaturebank (18%) en Intermediair (8%). Alleen de website van het CWI
wordt met 35% meer ingezet.
Monsterboard.nl is eveneens de bekendste vacaturesites onder de recruiters.
Op de vraag welke vacaturesites men kent wordt Monsterboard.nl het vaakst
als eerste genoemd. In dit zogeheten top-of-mind onderzoek scoort
Monsterboard.nl met 11% twee maal zo hoog als Werk.nl (6%) en Jobtrack.nl
(4%). In de totale spontane naamsbekendheid scoort Monsterboard.nl ook het
hoogste met 17%. De Nationale Vacaturebank (10%) en Werk.nl (9%) volgen als
nummer twee en drie. Uit de totale geholpen naamsbekendheid blijkt 69% van
alle ondervraagde bedrijven Monsterboard.nl te kennen. Dit is zelfs 85%
onder bedrijven met 20 medewerkers of meer.
Van de bedrijven die verwachten een vacaturesite in te zetten in de komende
twaalf maanden zegt 19% dat ze Monsterboard.nl zullen gebruiken. Als tweede
volgt Werk.nl met 14% en als derde Intermediair met 6%.
BEST BEKEND
Bedrijven kiezen voor Monsterboard.nl, omdat deze site het best bekend is
bij werkzoekenden. Het top-of-mind onderzoek van TNS NIPO onder consumenten
in juni van dit jaar bevestigt dit ook. Uit het onderzoek blijkt dat
vacaturesites steeds bekender worden bij de consument. Tweederde van de
ondervraagden (64%) zegt een of meerdere vacaturesites te kennen. Vorig
jaar was dit nog 49%. Monsterboard.nl scoort in de spontane merkbekendheid
bijna tweemaal zo hoog (23%) als de directe concurrenten: Jobtrack (12%),
Nationale Vacaturebank (10%) en Stepstone (11%). Datzelfde geldt voor de
top-of-mind bekendheid van de vacaturebanken. Op de vraag 'welke
vacaturebanken kent u zoal?' wordt Monsterboard.nl (13%) tweemaal zo vaak
als eerste genoemd door de respondenten als Jobtrack (7%) dat op de tweede
plaats staat.
BEVESTIGING
Marc de Vries, Managing Director van Monsterboard.nl, is verheugd met de
uitkomsten van de beide onderzoeken. "Wij zien hierin een bevestiging van
onze positie in de Nederlandse arbeidsmarkt. De ontwikkeling van zowel het
aantal vacatures als het aantal CV's is in de eerste helft van dit jaar
explosief gestegen. Op Monsterboard.nl staan momenteel al ruim 12.000
vacatures en meer dan 330.000 CV's. Het is goed te zien dat online
recruitment steeds meer aan populariteit wint en ondernemingen in
toenemende mate overtuigd raken van het feit dat werving en (pre-)selectie
via Internet verreweg de meest efficiënte oplossing is."
/ / / /