Gemeente Mook & Middelaar


Spacer

Ter Sprake week 30 2004

Gemeentelijke informatie

Nieuwe brochure over Pribyslav en Mook en Middelaar

Namens de Stichting Pribyslav heeft mevrouw Wolters onlangs aan burgemeester Hanselaar een nieuwe brochure overhandigd. Het boekje geeft informatie over de gemeenten Pribyslav en over Mook en Middelaar. Vooral recreatieve mogelijkheden en de historie van beide gemeenten worden uitvoerig belicht. Wie belangstelling heeft voor de zustergemeente in Tsjechië, kan de brochure aanvragen bij het secretariaat van de Stichting Pribyslav, mw. H. Huttner, tel. 6961996.

De gemeenteraad heeft besloten..

Tijdens de vergaderingen op donderdag 8 juli 2004 en vrijdag 9 juli heeft de gemeenteraad van Mook en Middelaar de volgende besluiten genomen.

Diverse verordeningen Wet Werk en Bijstand

De gemeenteraad heeft ingestemd met de verordeningen Toeslagen en Verlagingen Wet werk en bijstand gemeente Mook en Middelaar 2004, de Reïntegratieverordening gemeente Mook en Middelaar 2004 inclusief de beleidsnotitie, de Afstemmingsverordening Wet werk en bijstand gemeente Mook en Middelaar, de verordening cliëntenparticipatie gemeente Mook en Middelaar en de beleidsregels terugvordering en verhaal Wet werk en bijstand 2004.

Rekening 2003 MARN

De raad heeft de jaarrekening 2003 van de gemeenteschappelijke regeling Milieusamenwerking en Afvalverwerking Regio Nijmegen goedgekeurd.

Planschadeverzoek de heer en mevrouw Vleugels

De gemeenteraad heeft besloten het planschadeverzoek van de heer en mevrouw Vleugels uit Molenhoek ongegrond te verklaren.

Jaarrekening 2003

De raad heeft ingestemd met de jaarrekening 2003.

Vestiging voorkeursrecht gemeente gebied Rijksweg/Middelweg

De raad heeft niet ingestemd met het voorstel tot vestiging van voorkeursrecht op een aantal percelen tussen de Rijksweg en Middelweg in Molenhoek.

Wijziging subsidieverordening milieu

De gemeenteraad heeft de subsidieverordening milieu gemeente Mook en Middelaar 2004 vastgesteld.

Handhavingsnota recreatiewoningen

De raad heeft het beleid ten aanzien van de handhaving van permanente bewoning van recreatiewoningen, appartementen en kampeermiddelen in de gemeente Mook en Middelaar vastgesteld.

Tussentijdse Viermaands Rapportage

De gemeenteraad heeft ingestemd met voorgestelde aanpassingen van de begroting 2004-2007.

Kadernota Saneringsplan 2005-2008

De gemeenteraad heeft ingestemd met de motie van CDA, DGP en PvdA om de voorgestelde OZB verhoging voor 2005 te maximaliseren tot 9 procent. Daarbij is het college van burgemeester en wethouders opgedragen om het overzicht eigen beleid financieel te vertalen, zodat bij de begrotingsbehandeling in november 2004 kan worden gekozen wat van het takenpakket eigen beleid geschrapt kan worden om de OZB-verhoging te kunnen verlagen. Indien niet tot het schrappen van taken wordt besloten, geldt het in de Kadernota genoemde dekkingsplan.

Deze Kadernota Saneringsplan bevat maatregelen voor de uitvoering van beleid in het algemeen en van specifieke taakvelden in het bijzonder om te komen een structureel sluitende begroting.

Initiatiefvoorstel Milieustation van BdB, DGP en Groen Links

Dit voorstel is overeenkomstig het reglement van orde doorverwezen naar de agendacommissie van 17 augustus 2004.

Resultaten enquête afvalinzameling

Eind 2002 is er een schriftelijke enquête gehouden onder een aantal bewoners van Mook en Middelaar. Vragenlijsten zijn toegestuurd op basis van een steekproef van 650 huishoudens.

Uit de resultaten bleek dat 81 % altijd gebruik maakt van de mogelijkheid om restafval (de grijze container) aan te bieden. Gft-afval wordt minder aangeboden; slechts 52 % maakt daar (altijd)gebruik van. Ook blijkt dat 39 % van de bewoners een composthoop of compostvat gebruikt.

Overigens is 90 % en 77 % tevreden over de inzameling van respectievelijk restafval en gft-afval. Een klein deel zou graag zien dat er vaker gft wordt ingezameld, maar is veelal niet bereid daar dan ook meer voor te betalen.

In de enquête is onderzoek gedaan naar de bereidheid om verschillende soorten afval te scheiden van het restafval. Bijna iedereen geeft aan dat glas, papier en karton gescheiden wordt gehouden, 87 % maakt gebruik van de huis-aan-huis inzameling containers voor textiel. 81 % levert huishoudelijke apparaten in en 81 % houdt kca apart. Bovendien geeft 24 % van de inwoners die wegwerpluiers gebruiken, aan dat zij dit afval naar een apart inzamelpunt wil brengen als hiervoor een mogelijkheid bestaat.

Tot slot zijn veruit de meeste inwoners tevreden over service en openingstijden van de milieustraat en de gemeentewerf (kca-depot) en wordt vooral de afvalwijzer veel gebruikt als informatiebron.

De enquête maakt deel uit van een inventarisatie van de afvalinzameling in Mook en Middelaar. In het totale project is ook gekeken naar de kosten van de inzameling en de hoeveelheden ingezameld afval en landelijke doelstellingen per afvalstroom.

Op basis van alle resultaten is een plan van aanpak opgesteld voor de afvalinzameling in de komende jaren. Maar daarover een volgende keer week meer.

b&Weetjes

Het college van burgemeester en wethouders heeft op 13 juli j.l. vergaderd. Onder andere is besloten

... in te stemmen met de gunning voor sanering van ongezuiverde huishoudelijke afvalwaterlozingen door middel van zg. IBA's.

... de raad voorstellen het gezondheidsplan vast te stellen.

... opdracht te verlenen voor een controle berekening van de gemeentelijke werkplaats in het kader van inventarisatie risicovolle platte daken.

Burgerjaarverslag 2003 is uit.

Tijdens de gemeenteraadsvergadering vorige week heeft burgemeester Hanselaar haar burgerjaarverslag 2003 gepresenteerd. Het verslag gaat over de kwaliteit van de dienstverlening en de participatie van burgers bij het bestuur in onze gemeente.

Indien u een exemplaar van het burgerjaarverslag wenst, kunt u deze gratis verkrijgen aan de publieksbalie van het gemeentehuis. Het burgerjaarverslag is in gedrukte vorm verkrijgbaar en op CD-rom. Bovendien is het burgerjaarverslag te lezen op de www.mookenmiddelaar.nl.

ECHTE BRIEF MET HANDTEKENING NIET ALTIJD TE VERVANGEN DOOR E-MAIL

Op 1 juli 2004 is de Wet elektronisch bestuurlijk verkeer in werking getreden. Deze biedt een algemeen kader waarin wordt geregeld wanneer berichtenverkeer langs elektronische weg is toegestaan en aan welke voorwaarden dat verkeer moet voldoen, wil het even betrouwbaar zijn als schriftelijk verkeer.

Uit de inwerkingtreding van genoemde wet mag niet worden afgeleid dat de elektronische weg nu openstaat voor alle berichtenverkeer. Officiële stukken die aan één van de bestuursorganen van de gemeente Mook en Middelaar worden gestuurd, dienen namelijk te zijn voorzien van een handtekening, willen deze door het betreffende bestuursorgaan in behandeling kunnen worden genomen. Zolang het nog niet mogelijk is om een elektronisch bericht te voorzien van een rechtsgeldige elektronische handtekening, verandert er voor het indienen van verzoeken om vergunning, bezwaarschriften etc. voorlopig nog niets. Dergelijke stukken moeten nog steeds schriftelijk en voorzien van een handtekening worden ingediend bij de gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester. Het is natuurlijk wel mogelijk om via de elektronische weg over gemeentelijke zaken informatie in te winnen, via het algemene e-mailadres gemeente@mookenmiddelaar.nl of door de website van de gemeente Mook en Middelaar (www.mookenmiddelaar.nl) te raadplegen.

Waarover praten wij

Raads- en commissievergaderingen vinden plaats in de raadzaal van het gemeentehuis. Belangstellenden zijn van harte welkom en hebben spreekrecht. Tijdens raadsvergaderingen kan het publiek reageren op de voorstellen, indien zij dit tenminste 48 uur eerder bij de griffier hebben gemeld. Bij raadsvergaderingen kan het publiek aan het begin van de vergadering reageren op voorstellen. Bij commissievergaderingen gebeurt dit tijdens de behandeling van het voorstel.

Commissie Samenleving

Dinsdag 31 augustus 2004, 19.30 uur

Commissie Grondgebied

Woensdag 1 september 2004, 19.30 uur

Commissie Begroting en Rekening

Donderdag 2september 2004, 19.30 uur

Raadsvergadering

Donderdag 23 september 2004, 19.30 uur

Openbare bekendmakingen

BOUWEN

Verleende lichte bouwvergunningen

Bouwadres Omschrijving Verzonden

Mook :

Gouwenstraat 9 garage/stalling 16 juli 2004

Gelrestraat 15 wijzigen gevels 16 juli 2004

Molenhoek:

Stationsstraat 9 uitbreiden woonhuis t.b.v. 16 juli 2004

atelier

Verleende reguliere bouwvergunningen

Bouwadres Omschrijving Verzonden

Molenhoek:

Oude Bovensteweg 7 wijzigen garage 16 juli 2004

Inzageperiode: met ingang van verzenddatum

Reactiemogelijkheden:


- bezwaarschrift aan burgemeester en wethouders binnen zes weken na verzenddatum


- voorlopige voorziening bij Rechtbank Roermond, Postbus 950,

6040 AZ Roermond, na indiening van bezwaarschrift bij het gemeentebestuur.

Nadere informatie: afd. Grondgebied, VROM, tel. 024 - 69 69 147.

Aanvraag bouwvergunningen

Bouwadres Omschrijving

Mook :

Gelrestraat 18 verbouw woonhuis en uitbreiden garage

Molenhoek:

Stationsstraat 31 uitbreiden woonhuis

Nadere informatie: Afd. Grondgebied, VROM, tel. 024 - 69 69 147.

Stimuleringsplan Natuur, Bos en Landschap Noordelijk Maasdal

Voornemen

Gedeputeerde Staten van Limburg, gelet op afdeling 3.5 van de Algemene wet bestuursrecht, maken bekend dat zij voornemens zijn om het Stimuleringsplan Natuur, Bos en Landschap voor het gebied Noordelijk Maasdal, van Kessel tot Mook, vast te stellen. Hiervoor is het ontwerp-Stimuleringsplan opgesteld. Het stimuleringsplan doet dienst als natuurgebiedsplan, beheersgebiedsplan en landschapsgebiedsplan voor de uitvoering van de Subsidieregeling Natuurbeheer 2000 en de Subsidieregeling Agrarisch Natuurbeheer. Het ontwerpplan beschrijft hiertoe de natuurdoelen, de mogelijkheden voor subsidie vanuit genoemde subsidieregelingen en geeft de begrenzingen aan van gebieden waar deze regelingen van toepassing zijn binnen het gebied Noordelijk Maasdal.

Het Stimuleringsplan Noordelijk Maasdal zal het beheers- en begrenzingenplan Maasdal van 1991, het beheersplan Melderslo van 1993 en het beheers- en begrenzingenplan Noord-Limburg Oost van 1994 vervangen voorzover ze betrekking hebben op het plangebied.

Ter visie legging

Het ontwerpplan ligt vier weken ter inzage van 15 juli 2004 tot en met 12 augustus 2004, en wel: - in het Gouvernement te Maastricht in de bibliotheek op werkdagen van 8.30-12.00 uur en van 13.00-16.30 uur; - in het gemeentehuis van de gemeente Kessel, Beesel, Maasbree, Venlo, Arcen en Velden, Horst aan de Maas, Meerlo-Wanssum, Bergen, Gennep en Mook en Middelaar tijdens kantooruren; - in het kantoor van het Waterschap Peel en Maasvallei te Blerick tijdens kantooruren; in het kantoor van de Dienst Landelijk Gebied te Roermond tijdens kantooruren.

Gedurende deze periode is het ontwerpplan tevens in te zien op de provinciale website: www.limburg.nl

Bedenkingen

Tot en met 12 augustus 2004 kan eenieder tegen het ontwerpplan schriftelijk gemotiveerde bedenkingen kenbaar maken bij Gedeputeerde Staten, Postbus 5700, 6202 MA Maastricht.

Degene die schriftelijke bedenkingen indient, kan verzoeken zijn persoonlijke gegevens niet bekend te maken.

Raadsbesluiten

De gemeenteraad heeft in zijn vergadering van 8 juli 2004 vastgesteld:


* De Subsidieverordening milieu van de gemeente Mook en Middelaar.

Inwerkingtreding: 1 september 2004, tenzij een inleidend verzoek tot het houden van een referendum is ingediend.

Inzageperiode: van 21 juli t/m 31 augustus 2004 ligt het collegebesluit en de verordening bij de publieksbalie van het gemeentehuis ter inzage.

Reactiemogelijkheden: Het college van burgemeester en wethouders heeft op 17 februari 2004 besloten dat over deze verordening een referendum kan worden gehouden.

Gedurende zes dagen na deze publicatie (21 juli t/m 26 juli 2004) kunnen belanghebbenden tegen dit referendumbesluit beroep instellen bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.

Binnen drie weken na de datum van deze publicatie (van 21 juli t/m 10 augustus 2004) kan iedere kiesgerechtigde m.b.t. dit referendumbesluit een verzoek tot het houden van een gemeentelijk referendum indienen. Het verzoek wordt in persoon ingediend aan de publieksbalie van het gemeentehuis.

Nadere informatie: Afdeling Grondgebied, bureau VROM, tel. 024-6969146 (Subsidieverordening milieu).

Het gemeenteblad

Het gemeenteblad van Mook en Middelaar is een verzameling van alle gemeentelijke verordeningen en regelingen. Indien nieuwe regelingen door het gemeentebestuur zijn vastgesteld, worden deze toegevoegd aan de het Gemeenteblad.

Wij melden u dit via onze informatierubriek Ter Sprake.

Belangstellenden kunnen kennis nemen van het Gemeenteblad bij de publieksbalie van het gemeentehuis. Tegen vergoeding van kosten kunt u op verzoek een afschrift ontvangen in het besluit.

De Verordening Toeslagen en Verlagingen Wet werk en bijstand gemeente Mook en Middelaar - 2004 is op 8 juli 2004 vastgesteld door de raad van Mook en Middelaar op en op 20 juli 2004 opgenomen in het gemeenteblad.

Verordening Toeslagen en Verlagingen Wet werk en bijstand Gemeente Mook en Middelaar - 2004.

Inhoud: In artikel 8 lid 1 onder c jo. Artikel 30 WWB is geregeld dat de gemeenteraad bij verordening dient vast te stellen voor welke categorieën de bijstandsnorm wordt verhoogd of verlaagd en op grond van welke criteria de hoogte van de verhoging of verlaging wordt bepaald.

Afstemmingsverordening Wet werk en bijstand Gemeente Mook en Middelaar
- 2004.

Inhoud: Rechten en plichten zijn twee kanten van één medaille. Het recht op een uitkering is altijd verbonden aan de plicht zich in te zetten om weer afhankelijk van de uitkering te worden. Dit betekent dat de vaststelling van de hoogte van de uitkering niet alleen afhangt van de toepasselijke uitkeringsnorm en de beschikbare middelen van de belanghebbende, maar ook van de mate waarin de opgelegde verplichtingen worden nagekomen.

Onder de Wwb dient de gemeente bij aanvang van de uitkeringssituatie aan belanghebbende mede te delen wat de opgelegde verplichtingen zijn en wat de directe gevolgen zijn voor de uitkering indien belanghebbende één of meer van deze verplichtingen niet nakomt. De in de vorige zin genoemde gevolgen, veelal een verlaging van de bijstand, worden door de gemeente zelf bepaald. Artikel 8, eerste lid, onderdeel b, van de Wwb schrijft voor dat de gemeenteraad bij verordening regels stelt met betrekking tot het verlagen van de bijstand en de langdurigheidstoeslag. In de Afstemmingsverordening Wwb zijn deze regels vastgelegd.

Ten opzichte van het "oude" boete- en maatregelenbeleid zien we in de Afstemmingsverordening Wwb een aantal duidelijke veranderingen:

Het niet voldoen aan de opgelegde arbeidsverplichtingen wordt stevig aangepakt. Dit is in de lijn van de wet: de belanghebbende dient alles in het werk te stellen om zo snel mogelijk weer in zijn eigen levensonderhoud te kunnen voorzien (werk voor bijstand). Dit in combinatie met de ervaring dat lichte sancties nauwelijks het gewenste effect bewerkstelligen, namelijk een verandering van houding en gedrag, heeft ertoe geleid dat met name gedragingen welke een schending van de arbeidsplicht inhouden streng worden aangepakt.

Ten aanzien van het schenden van de inlichtingenplicht waarbij de gemeente geen nadeel heeft ondervonden, is uit
doelmatigheidsoverwegingen gekozen voor een versoepeling. Zoals uit de artikelen 10 en 11 blijkt wordt er pas een verlaging toegepast indien de belanghebbende herhaaldelijk de fout is ingegaan. Hiervoor is gekozen vanwege het feit dat het vaak geringe "overtredingen" betreft, zoals het niet tijdig inleveren van de maandelijkse rechtmatigheidonderzoeksformulieren, waarbij de gemeente geen nadeel ondervindt en het direct verlagen van de uitkering weinig doelmatig is. Op het moment dat iemand frequent de fout ingaat is het toepassen van een verlaging wel doelmatig, omdat dan een verandering van houding en/of gedrag bewerkstelligd dient te worden.

In het navolgende wordt een artikelsgewijze toelichting gegeven bij de artikelen uit de Afstemmingsverordening Wwb.

De verordening cliëntenparticipatie Gemeente Mook en Middelaar - 2004 is op 8 juli 2004 vastgesteld door de raad van Mook en Middelaar op en op 20 juli 2004 opgenomen in het gemeenteblad.

Verordening cliëntenparticipatie Gemeente Mook en Middelaar - 2004.

Inhoud: Met de invoering van de Algemene bijstandswet in 1996 werd een belangrijke wettelijke impuls gegeven om te komen tot een vorm van cliëntenparticipatie. Sinds de invoering van de Wet Structuur Uitvoering Werk en Inkomen in 2002 is de cliëntenparticipatie uitgebreid met twee nieuwe cliëntgroepen: de
niet-uitkeringsgerechtigden en personen met een uitkering op grond van de Algemene nabestaandenwet. Op 1 januari 2004 is de nieuwe Wet werk en bijstand in werking getreden. Ook deze wet benadrukt de plicht tot invoering van een vorm van cliëntenparticipatie. De wijze waarop de gemeente dit organiseert is niet nader bepaald. Gemeenten zijn hierin dus vrij. Bij de organisatie moeten zij wel rekening houden met de samenwerking met het CWI en het UWV en met de nieuwe cliëntengroepen: niet-uitkeringsgerechtigden en personen met een Anw-uitkering.

De Reïntegratieverordening gemeente Mook en Middelaar - 2004 is op 8 juli 2004 vastgesteld door de raad van Mook en Middelaar op en op 20 juli 2004 opgenomen in het gemeenteblad.

Reïntegratieverordening Wet werk en bijstand Gemeente Mook en Middelaar - 2004.

Inhoud: Deze verordening regelt de ondersteuning die burgemeester en wethouders bieden bij de arbeidsinschakeling van werklozen die horen tot de doelgroep. De opdracht om die ondersteuning te bieden is geregeld in artikel 7 van de Wet werk en bijstand (Wwb). Het voorschrift om een verordening vast te stellen waarin deze ondersteuning nader vorm wordt gegeven volgt uit artikel 8 Wwb.

De verordening inzake fraude, terugvordering en verhaal Wet werk en bijstand Gemeente Mook en Middelaar - 2004 is op 8 juli 2004 vastgesteld door de raad van Mook en Middelaar op en op 20 juli 2004 opgenomen in het gemeenteblad.

Verordening inzake fraude, terugvordering en verhaal Wet werk en bijstand Gemeente Mook en Middelaar - 2004.

Inhoud: De verplichting om in het kader van het financiële beheer bij verordening regels te stellen voor de bestrijding van het ten onrechte ontvangen van bijstand alsmede misbruik en oneigenlijk gebruik van de wet is op het laatste moment, via amendering, alsnog in de Wet werk en bijstand opgenomen.

Afgezien van de korte bepaling van artikel 8a van de Wet werk en bijstand, zijn er geen nadere aanduidingen over wat nu precies in die verordening moet worden geregeld. In het kader van slagvaardig beleid is er voor gekozen om de verordening als kader te laten dienen en de nadere uitwerking van het beleid op te dragen aan het college van burgemeester en wethouders. De nadere uitwerking kan plaatsvinden in een handhavingsplan en door het stellen van nadere regels ten aanzien van herziening, terugvordering en verhaal van bijstand.

In het handhavingsplan moet worden weergegeven hoe de gemeente denkt zo goed mogelijk vorm te kunnen geven aan handhaving van de bestaande wet- en regelgeving.

De Mandatering ingevolgde de Wet werk en bijstand, de Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers, de Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen, de Vangnetregeling, de kwijtschelding gemeentelijke heffingen en de Verklaring inkomen en vermogen is vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van Mook en Middelaar op 06 juli 2004 en op 20 juli 2004 opgenomen in het gemeenteblad.

Mandatering inzake uitvoering


- Wet werk en bijstand alsmede de mandatering ter zake de uitvoering van:


- Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers,


- Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen,


- Vangnetregeling,


- kwijtschelding gemeentelijke heffingen en


- Verklaring inkomen en vermogen

Inhoud: Om redenen van doelmatigheid heeft het college van burgemeester en wethouders op 06 juli 204 besloten ter zake het nemen van beslissingen over uitkeringen krachtens genoemde regelingen in een aantal gevallen te mandateren aan het hoofd sociale zaken.

Bovenstaande verordeningen treden in werking op 1 augustus 2004

Nadere informatie: Sociale zaken tel. 024 - 69 69 121

Berichttype Ter sprake