Ingezonden persbericht
22 juli 2004
Tendence Lifestyle 2004 -
Opnieuw meer deelnemers uit Hong Kong
Exposanten overtuigen met ergonomie, creatieve ontwerpen en intelligente
producten voor veeleisende doelgroepen.
Dit jaar zullen wederom meer bedrijven uit Hong Kong met vernieuwende
creaties op het gebied van cadeaus en huishoudelijke artikelen een
belangrijke bijdrage leveren aan de lifestylewereld van de Tendence 2004 (27
tot en met 31 augustus). Vorig jaar waren 121 bedrijven uit Hong Kong
vertegenwoordigd op de beurs in Frankfurt am Main, dit jaar hebben zich
reeds 147 exposanten uit Hong Kong voor deze consumptiegoederenbeurs
aangemeld.
Hongkongse knowhow voor de internationale markt
"Dat het aantal exposanten weer is gegroeid, bewijst dat Hong Kongse
bedrijven op de beurs goede resultaten hebben geboekt en de Tendence
beschouwen als een belangrijk instrument voor hun activiteiten op de
Europese markt", aldus June Weng, Marketing Manager van de Hong Kong Trade
Development Council (HKTDC) in Frankfurt am Main. De HKTDC biedt dit jaar
plek aan 53 (vorig jaar 49) exposanten op haar gemeenschappelijke Tendence
Lifestyle-stand. 35 bedrijven tonen in de Passage Gift & Home en 18 andere
in de Passage Table hun nieuwste producten.
"Tijdens de beurs vorig jaar, in 2003, is voor onze bedrijven het aantal
directe bestellingen ad 3,7 miljoen USD en binnengehaalde opdrachten ad 7,1
miljoen USD ten opzichte van 2002 bijna verdubbeld. Het is niet op de
laatste plaats vanwege dit succes dat veel producenten komende augustus weer
van de partij zijn. Onder de aanmeldingen bevinden zich echter ook 29
exposanten die de beurs voor het eerst als marketingplatform willen
benutten", aldus Weng.
Ronny Lay, Sales Supervisor van de Yang Li Trading Company, hal 9.0, gang D,
stand 25J, gaat met een omvangrijk aanbod aan huishoudelijke en
cadeauartikelen in het hogere prijssegment naar Frankfurt. "De Tendence
Lifestyle heeft een uitstekende reputatie als beurs waar men talloze klanten
uit Europa, het Golfgebied, Afrika en Rusland kan ontmoeten. Wij willen deze
gelegenheid benutten om onze eersteklas producten internationaal meer onder
de aandacht te brengen. Bovendien hopen we dankzij de EU-uitbreiding naar
het oosten te kunnen profiteren van nieuwe interessante zakelijke
perspectieven", voegt Lay toe.
Intelligente producten voor veeleisende klanten
Naast de hoogwaardige verwerking en hoge functionaliteit speelt voor de
bedrijven uit Hong Kong een aantrekkelijke afwerking van de producten een
steeds grotere rol. Dat overtuigt uiteraard ook de internationale cliëntèle.
Ergonomische producten en natuurlijke kleuren komen tegemoet aan de wensen
van de klanten, die verlangen naar een harmonische vormgeving van hun
leefomgeving en een rustpunt in de hectiek van alledag.
De bamboetheeset van Buchase (HK) Ltd, (hal 9.0, gang C, stand 25G) haakt
hierop in. Het theeservies voor een rustig moment heeft ergonomisch gevormde
grepen die optisch geënt zijn op natuurlijke bamboe. Dankzij de roodtinten
straalt het servies Aziatische flair uit. De set met bijpassend dienblad
laat zien dat praktisch ontwerp tevens ingenieus en mooi kan zijn.
"Cocooning", zo heet de van oorsprong Amerikaanse trend om zich terug te
trekken binnen de harmonisch vormgegeven eigen vier muren. Dit is natuurlijk
ook een thema voor de productontwikkelaars uit Hong Kong. Zij exporteerden
immers in 2003 meer dan 38% van hun cadeau- en huishoudelijke artikelen naar
de VS; dat komt overeen met een volume van ruim 14,3 miljard USD. De totale
export van de branche bedroeg in 2003 meer dan 37,4 miljard USD. Na de
Amerikaanse markt staat Europa op de tweede plaats als afnemer van deze
productgroepen uit Hong Kong. Zo'n kleine 27% van deze Hongkongse producten
ging naar de EU, met name naar Duitsland en Groot-Brittannië, die ieder ruim
6,5% van de totale export uit Hongkong voor hun rekening namen. In 2003 ging
van de export uit deze branche 8,3% naar Japan en 7,1% naar China.
EMA Design Industries Ltd., hal 9.0, gang D, stand 25L richt zich met zijn
hoogwaardige roestvrijstalen collectie op de vraag van consumenten naar
makkelijk te onderhouden huishoudelijke artikelen. De ovale dekschalen,
verkrijgbaar in twee maten, houden de gerechten warm en blijven dankzij de
dubbele wand toch koel aan de buitenkant. Hiermee kan je opdienen zonder je
vingers te branden of onhandige pannenlappen te moeten gebruiken. Bovendien
zijn de schalen een elegante aanvulling op tafel en zorgen ze ervoor dat een
minder gelukt kookexperiment in ieder geval optisch geslaagd is. Het
roestvrijstalen servies kan eenvoudig worden afgewassen en is ook geschikt
voor in de afwasmachine.
Kunstbloemen uit Hong Kong zijn al lang bekend om hun natuurlijke
uitstraling en grote variëteit. Top Choice Company zal in hal 9.0, gang C,
bij stand C 26F nieuwe interessante creaties laten zien die zo uit de
ontwerpstudio's zijn geplukt. Op de foto is duidelijk te zien waar de trend
voor kunstbloemen ligt: weg van veelkleurige, zware creaties en in plaats
daarvan filigrane, natuurlijke composities in elegante kleuren.
Van OEM naar ODM: de Hong Kongse industrie voor cadeau- en huishoudelijke
artikelen vertrouwt op haar sterke punten en gaat op zoek naar nieuwe
perspectieven
Nadat de bedrijven in deze branche uit Hong Kong in de afgelopen decennia
een snelle groei hebben doorgemaakt met OEM (Original Equipment
Manufacturing), dat wil zeggen productie uitsluitend volgens
klantspecificaties, concentreren ze zich nu op ODM (Original Design
Manufacturing), productie met eigen Hong Kong-design. Daarbij profiteren ze
van hun ervaring op het gebied van productieorganisatie en
kwaliteitsborging. Konstar Industries Ltd. is een pionier in deze trend en
zal op de Tendence Lifestyle in hal 9.0, gang D, stand 25K met name een keur
aan keukenapparatuur laten zien. Het aanbod omvat onder meer snijapparaten,
specerijmolens en pastamachines. Wiki Siu, Assistant Marketing Executive bij
Konstar kijkt uit naar de gesprekken met de inkopers: "Europa is voor ons
verreweg de belangrijkste markt. Hier zullen we onze klanten nieuwe
producten laten zien en met ze van gedachten wisselen over actuele
ontwikkelingen op de markt."
Contactpersoon voor de redactie:
George M. Ammerlaan
Director Benelux Office
Hong Kong Trade Development Council
Prinsengracht 771
NL-1017 JZ Amsterdam
Tel: +31 20 - 6277101 (in Belgium 0800 - 18888)
Fax: +31 20 - 6228529
De duitse versie van dit persbericht staat mét foto's op internet onder:
http://tpwebapp.tdctrade.com/frankfurt/data/04071300.htm
Foto's met een hogere resolutie voor uw publicatie zijn op aanvraag
verkrijgbaar.