P E R S B E R I C H T
's-Hertogenbosch, 21 juli 2004
Omzetdaling in eerste halfjaar
Edah Lekker & Laag nog dit jaar verder uitgerold
Harry Bruijniks, Voorzitter van de Hoofddirectie van Laurus:
`De identieke omzet van Laurus staat nog steeds onder druk. De vernieuwing van
de Laurus-formules gaat voort. In het tweede kwartaal is er het nodige gebeurd bij
Konmar Superstores. Alle vestigingen hebben een grondige face-lift ondergaan en
van 5.000 producten is de prijs met gemiddeld 7% verlaagd. Super De Boer werkt
aan de kwaliteit van de versgroepen, hetgeen resulteert in een hoger versaandeel.
Ook licht Super De Boer momenteel in het kader van het efficiency-project Superfit
samen met McKinsey de winkelprocessen door. De zes pilotwinkels van Edah
Lekker & Laag laten omzetstijgingen van gemiddeld enkele tientallen procenten
zien. Dit terwijl zij bewust zijn gesitueerd in marktgebieden met zware
concurrentie. Het klantenaantal en de gemiddelde besteding zijn evenredig
toegenomen. Het aantal Edah-vestigingen dat onder de Edah Lekker & Laag-
formule draait wordt in de tweede helft van 2004 daarom fors uitgebreid. In het
najaar vindt de verdere besluitvorming rond de plannen voor Edah in 2005 plaats.
Het uitbreidingsproces vindt plaats in voortdurende samenspraak met de Raad van
Commissarissen. De centrale ondernemingsraad zal om advies worden gevraagd.'
Omzet eerste halfjaar 2004 (week 1 t/m 26)
· In het eerste halfjaar van 2004 daalde de gezamenlijke identieke
consumentenomzet van Edah, Konmar en Super De Boer met 7,7% ten
opzichte van het eerste halfjaar van 2003.
· Met Edah, Konmar en Super De Boer werd een netto-omzet van 1,746 miljard
gerealiseerd. Dit is 11,6% lager dan de netto-omzet over het eerste halfjaar
van 2003 ( 1,974 miljard). De daling is mede het gevolg van de verkoop van
winkels, benzinestations en slijterijen. Daarnaast speelt de verlaging van de
prijzen als gevolg van de prijzenslag een rol. Uit cijfers van het Europese
statistische bureau Eurostat blijkt dat Nederland, met een daling van 3,2% in
de prijzen van levensmiddelen, het afgelopen jaar een duidelijke uitzondering
vormde binnen de Europese Unie. In vrijwel alle overige EU-landen stegen de
levensmiddelenprijzen.
· De totale door de Laurus-formules gerealiseerde consumentenomzet over het
eerste halfjaar bedroeg 2,076 miljard (2003: 2,313 miljard).
Laurus en de weg naar herstel
Laurus stelt zich ten doel zijn positie van tweede partij in de Nederlandse
levensmiddelenmarkt de komende jaren in belangrijke mate te versterken, daarbij
gebruikmakend van onderling verschillende winkelformules die zelfstandig, vanuit
een eigen identiteit en commercieel beleid, hun specifieke marktsegment
bewerken. Laurus werkt aan zijn herstel op basis van een herstelplan, lopend tot
eind 2007. De weg naar herstel wordt daadkrachtig maar stap voor stap afgelegd,
onder voortdurende en scherpe bewaking van de kosten van de bedrijfsvoering en
1
met een geconcentreerde en ononderbroken aandacht voor de back-office
processen. In 2004 geeft Laurus naast een verdere verhoging van de efficiency
prioriteit aan de verbetering van de winkelformules.
Aantal vestigingspunten Nederland
30-06-2004 31-12-2003 30-06-2003
Edah 287 269 264
waarvan samenwerkende ondernemers 58 58 62
Konmar 43 90 125
waarvan samenwerkende ondernemers 4 4 4
Super De Boer 392 369 355
waarvan samenwerkende ondernemers 206 214 220
Totaal 722 728 744
waarvan samenwerkende ondernemers 268 276 286
Publicatie van de halfjaarcijfers 2004 op 1 september 2004 (voor beurs).
---
Perscontacten:
Frits Kremer, telefoonnummer 0031 (0) 73 622 37 14 / 0031 (0) 6 22 45 88 57
2
---- --
Laurus NV