Prijsvraag zeesluis Amsterdamse havens
21 juli 2004 - Havenbedrijf
Er komt een prijsvraag voor consortia van aannemers, waterbouwkundigen
en financiers voor een betere zeetoegang van Zeehavens Amsterdam. De
prijsvraag wordt uitgeschreven door de projectorganisatie Zeetoegang
IJmuiden, waarin zich hebben verenigd: de gemeente Amsterdam, de
provincie Noord-Holland, Rijkswaterstaat, de Kamer van Koophandel
Amsterdam en de Ondernemersvereniging Regio Amsterdam (ORAM). De
prijsvraag moet leiden tot een haalbare en betaalbare oplossing voor
de dreigende congestieproblemen bij het sluizencomplex in IJmuiden.
Haven
Bedrijven en bestuurders in de regio Amsterdam pleiten al jaren voor
een nieuwe grote Zeesluis bij IJmuiden. De kosten van een dergelijke
sluis (500 meter lang, 70 meter breed) bedragen ongeveer 700 miljoen
euro, inclusief BTW (prijspeil 2000). Volgens het Centraal Planbureau
de Stichting Economisch Onderzoek van de Universiteit van Amsterdam
wegen de baten echter niet op tegen de kosten. De baten zouden slechts
200 tot 350 miljoen euro bedragen.
Ministers
De ministers Peijs van Verkeer en Waterstaat en Dekker van VROM hebben
tijdens een overleg op 21 januari 2004 aan bedrijven en bestuurders in
de regio laten weten dat zij vanwege deze kosten-batenanalyse een
rijksfinanciering van de voorgestelde sluis niet opportuun vinden. De
ministers willen eerst weten waarom grote investeringen in de
bereikbaarheid van Zeehavens Amsterdam noodzakelijk zijn, en op welke
manier de kosten en baten meer in evenwicht kunnen worden gebracht.
Prijsvraag voor marktpartijen
De regio heeft daarop besloten een projectorganisatie Zeetoegang
IJmuiden op te richten, onder voorzitterschap van de Amsterdamse
havenwethouder Mark van der Horst. Deze organisatie werkt aan een
regionale havenvisie, vergelijkt verschillende alternatieven met
variant grote zeesluis, gaat na hoe het verschil tussen baten en
kosten kan worden verkleind en zoekt, ten slotte, naar
financieringsmogelijkheden, waaronder PPS (publiek-private
samenwerking).
Prijsvraag
De projectorganisatie schrijft nu de prijsvraag uit voor nationale en
internationale marktpartijen, in de verwachting dat op deze manier
nieuwe en frisse ideeën aan het licht komen. De sluitingstermijn voor
inzending is 17 september 2004.
Van de gegadigden wordt gevraagd om in korte tijd (twee maanden) op
hoofdlijnen ideeën uit te werken, die ertoe leiden:
* dat schepen tot een breedte van 55 meter de havens kunnen
bereiken;
* dat de wachttijd in 2020 maximaal 45 minuten bedraagt;
* dat een acceptabel saldo tussen baten en kosten oplevert en
* waarvan de financiering op een slimme manier wordt opgelost.
Prijzengeld
Voor de winnaar is prijzengeld beschikbaar van 120.000 euro. Voor de
nummer 2 is een prijzengeld beschikbaar van 60.000 euro. De beste
inzendingen komen bovendien in aanmerking voor een immateriële
beloning in de vorm van publiciteit. Het intellectueel eigendom van de
ingediende ideeën blijft bij de marktpartijen. Als later bij de
uitvoering gebruik geheel of gedeeltelijk gebruik wordt gemaakt van
een idee, zal het Rijk een nader te bepalen toepassingsvergoeding
toekennen.
Beoordelingscommissie
De inzendingen worden beoordeeld door een onafhankelijke commissie
onder leiding van professor ir. E. Horvat, emeritus hoogleraar
Ondergronds Bouwen aan de TU Delft. De beoordelingscriteria zijn
vastgelegd in een zogeheten ´Uitvraagdocument
Ontwikkelingscompetitie´, dat Europees is aangekondigd en dat vandaag
beschikbaar is gesteld.
© Gemeente Amsterdam
Gemeente Amsterdam