21-7-2004
Opel introduceert Trailer Stability Program
Na twee jaar ontwikkelingstijd en uitgebreid testen, introduceert Opel
een innovatief veiligheidssysteem voor het trekken van aanhangers. Het
Trailer Stability Program (TSP) maakt een einde aan slingerende
aanhangers en bevordert daarmee de veiligheid enorm. Wanneer het
gevaarlijke slingeren van een aanhanger begint, reageert het systeem
binnen enkele milliseconden en stabiliseert het onmiddellijk de auto
en de aanhanger.
Het nieuwe veiligheidssysteem debuteert in de vijfdeurs Astra en de
Astra Stationwagon en maakt deel uit van het Trail pakket. Naast het
Trailer Stability Program bestaat het Trail pakket uit Hill Start
Assist, een trekhaak met afneembare kogel, een sensor voor lage
bandenspanning en automatische niveauregeling (alleen op de Astra
Stationwagon). De prijs voor het Trail pakket bedraagt 1.325,- voor de
Astra vijfdeurs en 1.600,- voor de nieuwe Astra Stationwagon en is
alleen te bestellen in combinatie met ESPPlus.
Het Trailer Stability Program wordt geactiveerd wanneer de 13-polige
stekker in de contactdoos wordt gestoken. Vanaf dat moment reageert
het ESPPlus systeem op slingerende bewegingen, die door de aanhanger
worden veroorzaakt. Constant verzamelt en vergelijkt het systeem
allerlei gegevens met de vooraf vastgestelde limiet. Als het slingeren
van de aanhanger begint en de waarden in het systeem overschrijden een
bepaalde limiet, dan reageert het TSP binnen enkele milliseconden door
gas terug te nemen en eventueel een remingreep toe te passen, totdat
de combinatie van auto en aanhanger weer stabiel zijn. Na een
eventuele derde extreme slingerbeweging zal het systeem een krachtige
remingreep toepassen, om de combinatie weer stabiel te krijgen. Deze
maatregel, die iedere geoefende aanhanger- of caravanrijder bekend
voorkomt, wordt automatisch uit handen genomen door de Astra. Het
Trailer Stability Program zal echter nooit ingrijpen in bewuste acties
van de bestuurder, bijvoorbeeld bij extreem of plotseling uitsturen,
wanneer een uitwijkmanoeuvre vereist is.
Ook ideaal voor de aanhanger- of caravanrijder is Hill Start Assist,
dat ook deel uit maakt van het Trail pakket. Bij wegrijden op een
heuvel voorkomt dit systeem het terugrollen van de auto, zodat er geen
handrem hoeft worden gebruikt. Na het loslaten van het rempedaal houdt
de remdruk twee seconden aan, waarmee de bestuurder genoeg tijd heeft
om rustig weg te rijden. Zodra de auto in beweging komt, wordt de
remdruk volledig weggenomen.
Tijdens de twee jaar durende testfase werd het systeem uitgebreid door
Opels specialisten aan de tand gevoeld, gedurende duizenden
testkilometers en onder verschillende omstandigheden. Na het verwerken
van alle verzamelde testgegevens werden de limieten gedefinieerd. Deze
parameters zorgen ervoor dat het Trailer Stability Program snel en
correct kan reageren, rekening houdend met de snelheid, de mate van
slingeren en de frequentie, zodat bijvoorbeeld licht slingeren op de
snelweg niet lijdt tot een onnodige remingreep.
AutoRai