Provincie Zeeland



Provincie zet in op kleinere WCT

Het College van Gedeputeerde Staten ziet mogelijkheden voor een Westerschelde Containerterminal (WCT) die kleiner is dan het oorspronkelijke plan. Het College verwacht dat een containerterminal met een zeekade van ongeveer twee kilometer mogelijk is zonder significante gevolgen voor de natuur. Dat kan door de oorspronkelijk geplande kade aan één of aan twee zijden in te korten tot ongeveer tweeduizend meter en door een ruimhartige natuurcompensatie toe te passen. Het college adviseert Provinciale Staten dan ook in het statendebat op 7 oktober in te stemmen met de uitwerking van een nieuw projectvoorstel in samenwerking met de initiatiefnemers, Havenschap Zeeland Seaports en HesseNoord Natie.

Het College onderbouwt haar advies tot de aanleg van een WCT met twee economische argumenten. Eerste is dat verbreden van de Zeeuwse haveneconomie met containerlogistiek naast chemische industrie en procesindustrie noodzakelijk is om de haveneconomie minder eenzijdig en dus kwetsbaar te laten zijn. Het regionale werkgelegenheidseffect van ongeveer elfhonderd directe arbeidsplaatsen vormt het tweede argument.

Het College van Gedeputeerde Staten komt tot dit advies op basis van vervolgonderzoek naar aanleiding van de uitspraak van de Raad van State in juli vorig jaar. In januari van dit jaar maakte onderzoek duidelijk aan welke randvoorwaarden een nieuw voortel voor een WCT zou moeten voldoen. Wel of niet significante gevolgen voor de natuur is daarbij een cruciaal aspect voor de omvang van het projectvoorstel. Vervolgonderzoek door FTT Procesontwikkeling heeft nu duidelijk gemaakt dat het oorspronkelijke voorstel voor een WCT zeer waarschijnlijk leidt tot significante gevolgen voor de natuur, omdat het jonge duinvorming ter hoogte van het strand De Kaloot aantast. Het oorspronkelijke plan van initiatiefnemers Havenschap Zeeland Seaports en HesseNoord Natie is daarom niet mogelijk.

Verkorte zeekade en ruimhartig compenseren

Een terminal met verkorte zeekade heeft wel kansen. Inkorten kan eenzijdig aan de oostzijde van het plangebied (Sluftergebied), of tweezijdig waarbij de zeekade ook aan de zijde van De Kaloot wordt ingekort tot ongeveer tweeduizend meter. Er is vervolgonderzoek nodig om te bepalen wat het meest milieuvriendelijke alternatief is. Daarnaast wordt op basis van overleg met het ministerie van LNV gekeken of de zogenoemde saldobenadering mogelijkheden biedt om significante effecten te verminderen of te vermijden. De saldobenadering gaat uit van mitigeren door verlies en winst aan oppervlakte milieutypen te salderen. Ruimhartige natuurcompensatie kan hier een positief effect hebben.

Achterland

Bij de actualisatie van de MER voor de benodigde streekplanwijziging zal worden bekeken hoe een zo gunstige mogelijke verdeling van de transportstromen (modal shift) kan worden bereikt, waarbij zoveel mogelijk transport over water wordt nagestreefd. De provincie zal zich maximaal blijven inzetten om in overeenstemming met de betrokken gemeentebesturen en het ministerie van verkeer en waterstaat te komen tot een pakket van maatregelen dat het zogenoemde standstill beginsel voor milieuhinder door spoorweglawaai respecteert. De aard van de maatregelen dient naar redelijkheid en billijkheid in overleg met de betrokken gemeentebesturen te worden bepaald alvorens een streekplanwijziging aan Provinciale Staten zal worden voorgelegd. Ook de onderwerpen trillingen, veiligheid en spoorkruisend verkeer maken deel uit van genoemde studies en overleg.

20 juli 2004, Derk van t Spijker, tel. (0118) 631361, nr. 66/04