Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)
Succes ROVER en 'Goverwelle ontspoort'
VenW haalt streep door dienstregelingswijzigingen NS
Op aandringen van onder meer de afdeling Gouda van Reizigersvereniging
ROVER en het actiecomité 'Goverwelle Ontspoort Weer' heeft het
ministerie van Verkeer en Waterstaat toestemming geweigerd voor de
door NS gewenste inkrimping van het treinverkeer op de lijn Gouda
Goverwelle - Woerden - Utrecht. De NS wilde met ingang van december
aanstaande de rechtstreekse stoptreinen van Rotterdam naar Utrecht
inkorten tot het traject Rotterdam - Gouda Goverwelle. Dat zou hebben
betekend dat het niet langer mogelijk zou zijn om per trein vlot en
rechtstreeks van Gouda Goverwelle naar Utrecht te reizen. In ieder
geval kunnen de ruim 2500 mensen die hun handtekening tegen de plannen
hebben gezet opgelucht adem halen. Voor de door NS gewenste sluiting
van het station van Dalen gaf VenW evenmin toestemming.
Ook de consumentenorganisaties in het LOCOV (het landelijk overleg met
de NS) waren fel gekant tegen het plan van de NS om de stoptrein op te
heffen. De NS wilde deze trein opheffen om wat meer ruimte te krijgen
op het druk bereden baanvak tussen Gouda en Utrecht. Dit zou een
eerste uitwerking zijn van het project "Benutten en Bouwen". ROVER
heeft van meet af aan gesteld dat het eenvoudigweg opheffen van
treinen niet meer was dan een karikatuur van dat project, en dat de
belangen van reizigers niet ondergeschikt mogen worden geacht aan het
streven van de NS om de punctualiteit op het spoorwegnet te
bevorderen. Immers, veel mensen zijn juist bij station Goverwelle gaan
wonen wegens de directe treinverbinding met Utrecht. Het opheffen van
deze verbinding vond in de ogen van ROVER dus geen genade, maar de NS
was onvermurwbaar. Ook het aanbieden van ruim 2500 handtekeningen
leidde bij de NS niet tot een ander besluit.
Na een brandbrief van OV-reizigers uit Gouda aan Verkeer en Waterstaat
heeft het ministerie besloten, om geen toestemming te geven voor de
opheffing van de stoptrein. Dat betekent dat NS deze treinverbinding
ook in 2005 moet blijven bieden. Slechts in de avonduren rijdt deze
trein dan niet, maar dan wordt er een maal per uur een rechtstreekse
verbinding tussen Goverwelle en Utrecht verzorgd door de stoptreinen
die overdag tussen Rotterdam, Gouda, Woerden en Amsterdam rijden, maar
's avonds als begin- of eindstation Utrecht hebben. Hierdoor zal de
laatste reismogelijkheid van Goverwelle naar Utrecht wel een half uur
eerder komen te liggen.
Ook de voorgenomen sluiting van het station van Dalen werd door VenW
verboden. Dit om procedurele redenen. Voor de sluiting van een station
dient NS tijdig toestemming te vragen. NS had dit nagelaten, hetgeen
voor VenW reden was om de sluiting te verbieden. ROVER vindt dat NS
met een beter plan voor de dienstregeling van de treindienst Zwolle -
Emmen moet komen, inclusief een goede oplossing voor de gebruikers van
station Dalen.
Dit alles leidt er toe, dat de dienstregeling voor 2005 nauwelijks
verschilt van die in 2004.
Amersfoort, 20 juli 2004
---