Ingezonden persbericht

Spaarne Ziekenhuis kiest Imtech ICT voor data en telefonie

HEEMSTEDE, 20040719 -- De nieuwbouwvestiging van het Spaarne Ziekenhuis in Hoofddorp en het bestaande gebouw in Heemstede worden uitgerust met een nieuwe data- en telefonie-infrastructuur, waarbij invulling wordt gegeven aan de zeer specifieke wensen en eisen van het ziekenhuis. Imtech ICT Communication Solutions heeft dit ingevuld met een voor de markt unieke combinatie van technologie van Cisco Systems en een spraakoplossing van Tadicom die speciaal voor de zorgmarkt is ontwikkeld.


Data en telefonie met specifieke (zorg)functionaliteiten is voor het Spaarne Ziekenhuis van vitaal belang. De techniek moet zeer betrouwbaar zijn en voldoen aan strenge normen op het gebied van veiligheid en bereikbaarheid. Daarnaast moeten de telefoontoestellen handzaam zijn voor alle verschillende medewerkers in een ziekenhuis. Bovendien dienen er op de toestellen functionaliteiten aanwezig te zijn voor noodoproepen en alarmmeldingen. De bediening moet complexe zoekcriteria aankunnen, terwijl deze wel eenvoudig te hanteren moet zijn. Naast deze specifieke (zorg)functionaliteiten geldt natuurlijk dat de data- en telefonietechnologie optimale dienstverlening naar patiënten mogelijk moet maken.

Het Spaarne Ziekenhuis heeft voor Imtech gekozen op basis van een volledige invulling van de gewenste functionaliteiten in combinatie met een scherpe prijsstelling en een gegarandeerde doorlooptijd van het project. Imtech heeft reeds vele malen bewezen te beschikken over een professionele projectaanpak. Daarbij beperkt Imtech risico's vooraf, verkort doorlooptijden en gaat een resultaatverplichting aan. De flexibele opstelling en nauwe samenwerking op technologisch gebied tussen Tadicom, Cisco Systems en Imtech ICT zorgden er volgens de Raad van Bestuur van het Spaarne Ziekenhuis voor dat Imtech de beste aanbieding had. Naast advisering, levering en implementatie wordt voor een periode van vijf jaar een samenwerking aangegaan voor volledig onderhoud en support voor zowel data als telefonie. Imtech heeft het support op beide platformen reeds geïntegreerd binnen één serviceorganisatie waardoor het Spaarne Ziekenhuis voor hun hele netwerk inmiddels over één loket beschikt. Mede hierdoor worden kosten bespaard.

In toenemende mate is Imtech in staat om binnen de zorg te voeldoen aan de specifieke technologiebehoefte (ICT, elektrotechniek, werktuigbouw) van zieken- verpleeg- en verzorgingshuizen.