Ingezonden persbericht

PERSBERICHT

Den Haag, 20 juli 2004

Onderzoek in opdracht van T-Mobile:
MOBIEL WERKEN GRAAG, MAAR ER ZIJN GRENZEN

Mobiel werken: 85% van zakelijk Nederland ziet dit als de ideale manier van werken. Maar, er zijn grenzen. 79% vindt mobiel werken prima, maar mobiele apparaten kunnen volgens hen ook wel eens uit. Op vakantie of in andere privé-situaties bijvoorbeeld. Wie nu nog niet mobiel werkt, ziet zich dat wel in de toekomst doen. Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van telecomaanbieder T-Mobile naar de mening over mobiel werken onder 549 zakelijke mobiele bellers. Gevraagd naar de argumenten om mobiel te werken, antwoordt 60%: "Het geeft je vrijheid".

Niemand kan meer om mobiel werken heen, daar is 56% het over eens. Zowel mannen als vrouwen ervaren het als aantrekkelijk zelf te kunnen bepalen waar en wanneer ze werken. "Je bent flexibel, het is efficiënt en handig", zegt het merendeel van de ondervraagden. Bijna de helft van de ondervraagden doet tijdens mobiel werken inspiratie op (48%). "Ik kan mijn tijd beter benutten" (62%), "ik word niet afgeleid door zaken op kantoor" (34%) en "ik kan me beter concentreren" (30%) zijn andere, veel genoemde argumenten.

Zien mannen overwegend de voordelen, vrouwen voelen soms een bepaalde druk om (mobiel) te werken, juist omdat het kan en de mogelijkheden er zijn (12%). Eén op de tien vrouwen doet liever iets anders dan werken wanneer ze onderweg is, volgens anderen juist een geschikt moment om (mobiel) te werken. Opmerkelijk is dat 44% van de managers echt door werkt wanneer ze zakelijk op reis zijn, terwijl voor 68% van de overige medewerkers het voldoende is als de mobiele telefoon aan staat.

Mobiel werken is nog wennen
Om mobiel te werken, wordt onderweg veelvuldig de laptop gebruikt (46%). Bijna een kwart (24%) werkt mobiel met een PDA. Opmerkelijk is dat vrouwen hiermee minder vertrouwd lijken te zijn: 10% maakt gebruik van de PDA, tegenover 31% van de mannen. Hetzelfde geldt voor de laptop: 31% van de vrouwen geeft aan hiervan gebruik te maken, tegenover 53% van de mannen. De mobiele telefoon is, zoals verwacht, het populairste apparaat om mobiel mee te werken (89%).

Een lege accu of batterij van PDA of laptop. Dat is waar mobiele werkers zich het meest aan irriteren (54%), gevolgd door 'gesleep' met mobiele apparaten. Ook storingen in het bedrijfsnetwerk beïnvloeden het plezier in mobiel werken (29%), terwijl een zelfde deel zich ongemakkelijk voelt op bepaalde plekken mobiel te werken.

Over het onderzoek
T-Mobile laat regelmatig onderzoek doen naar de ervaringen van Nederlanders met mobiel werken - wat zij eronder verstaan, wanneer en waar zij er gebruik van maken en welke invloed het op zowel hun zakelijke als privé-leven heeft. De uitkomsten van het onderzoek helpen T-Mobile haar dienstverlening verder te verbeteren en producten en diensten te ontwikkelen die aansluiten op de behoeften van werknemers in de zakelijke mobiele markt. Het onderzoek is uitgevoerd door Blauw Research onder 549 zakelijke mobiele bellers in de leeftijd van 18 tot 45 jaar. De groep respondenten bestaat uit 127 managers, 75 stafmedewerkers en 347 professionals. De meesten zijn werkzaam in de zakelijke dienstverlening. Het merendeel van de managers en professionals is minimaal drie keer per week buiten de deur.

Het onderzoeksrapport, inclusief verantwoording van de onderzoeksopzet, is beschikbaar op: http://www.online-pr.nl/docs.asp?customer_id=40

T-Mobile in Nederland
T-Mobile heeft in Nederland 2,11 miljoen klanten (maart 2004) en is daarmee de nummer 3 op de Nederlandse markt. T-Mobile biedt producten en diensten voor zowel consumenten als zakelijke gebruikers. T-Mobile Netherlands is partner in sport van NOC*NSF en ondersteunt daarmee het Nederlands Olympisch Team op weg naar de Olympische Zomerspelen in Athene. T-Mobile International heeft een team in de Tour de France.


********