20-7-2004
Slijtageslag op de pampas: koploper Grönholm valt uit; Rovanperä 5e
De toppers hadden het zwaar in de Argentijnse ronde van het
Wereldkampioenschap Rallys. Een aantal favorieten kon voortijdig de
koffers pakken. Slechts zes genomineerde WRC-equipes haalden de finish
van de 1.344 km lange wedstrijd door het adembenemende heuvellandschap
rond rallycentrum Villa Carlos Paz.
Onder hen Harri Rovanperä, die ondanks pech in de eerste etappe als
vijfde wist te eindigen. Peugeot-collega Marcus Grönholm viel op de
tweede dag in leidende positie uit, nadat hij een rotsblok over het
hoofd had gezien. De Spaanse Citroën-routinier Carlos Sainz zegevierde
voor zijn teammaat Sébastien Loeb, die zijn leidende positie in het
WRC verstevigde.
De intensieve testen in Finland na de Rally van Turkije hadden met
name Marcus Grönholm extra hoop gegeven op een klinkend resultaat in
Zuid-Amerika, waar hij vorig jaar zijn laatste overwinning vierde. De
Fin voelde zich prima thuis op de pampas en zijn 307 WRC klauwde zich
probleemloos door de losse gravel-ondergrond. In de eerste etappe won
Grönholm vijf van de twaalf klassementsproeven en bij de hergroepering
van vrijdagavond stond zijn naam fier bovenaan het klassement. Hoewel
Markko Märtin (Ford) en Petter Solberg (Subaru) moesten opgeven, kon
Grönholm geen moment verslappen. Ik moest er hard tegenaan, maar hield
een zekere veiligheidsmarge in mijn tempo. Dat was voldoende om de
concurrentie op enige afstand te houden. Daarbij liep de auto
probleemloos.
Ongemarkeerde rots
Grönholm/Rautiainen begonnen de tweede etappe met een voorsprong van
acht seconden en na nog eens vier proefzeges liep het verschil op tot
twaalf seconden. Op KP19 echter ging het mis. Grönholm: Na elf
kilometer op deze proef was er een rechterbocht met een rotsblok dat
uit het talud stak. Dit gevaar hadden we niet gemarkeerd in de pace
notes. Het gesteente sloeg het rechtervoorwiel eraf. De resterende
acht kilometer hadden we best op drie wielen kunnen afleggen, maar
door de schade aan de wielophanging ratelde de aandrijfas de
distributieriem kapot, waarop de motor stilviel. Natuurlijk was de
teleurstelling groot, maar positief was dat we technisch gezien
duidelijk progressie hadden gemaakt na de testen in Finland. De
afstemming van de 307 WRC was prima en ik had een goed gevoel over de
balans van de auto, besloot Grönholm.
Op eigen spierkracht
De tweede Peugeot 307 met Harri Rovanperä zat aanvankelijk ook goed in
de rally, tot op KP7 de pomp van de stuurbekrachtiging het begaf.
Zulke dingen gebeuren mij altijd ver van de service af we moesten nog
enkele proeven rijden, zon zeventig competitieve kilometers, voor de
volgende stop. Ik probeerde het probleem te verhelpen op een
verbindingstraject, maar het was te ingewikkeld zonder hulp van de
technici. Op eigen spierkracht met de snelsten blijven meedraaien was
een onmogelijke opgave. Rovanperä probeerde het tijdverlies binnen de
perken te houden, maar zakte af naar de achtste plaats.
In de derde en laatste etappe kon de tweede Fin van Peugeot weer
voluit gaan, maar het verschil met de voorgangers was te groot om veel
terrein goed te maken. Niettemin oogstte Rovanperä de WRC-punten voor
de vijfde plaats, mede dankzij de problemen van enkele concurrenten.
Als zeer verdienstelijke zesde finishte de lokale matador Luis Perez
Companc met een 206 WRC van satellietteam Bozian Racing.
Doel bijstellen
Peugeot Sport-directeur Corrado Provera kon niet anders concluderen
dan dat we nu ons doel moeten bijstellen. Realistisch gezien ligt de
constructeurstitel buiten bereik. Maar we zullen met man en macht
blijven doorwerken om van de 307 WRC een winnaar te maken, opdat we
dit seizoen toch nog succes kunnen boeken. Het zou mooi zijn als dit
gebeurt in de thuiswedstrijd van onze equipes, de aanstaande Rally van
Finland.
AutoRai