Recreatiesector organiseert voor 3e keer Ballonnendag voor War Child
Vakantievierend Nederland gaat voor totaalopbrengst van 200.000 euro voor
War Child
Donderdag 29 juli vindt voor de derde maal in successie de Nationale
Ballonnendag plaats. Op circa 140 recreatiebedrijven in Nederland worden
om exact 19.00 uur ruim 55.000 ballonnen opgelaten. Voorafgaand aan het
evenement en op de dag zelf worden de ballonnen voor één euro per stuk op
de deelnemende campings, bungalowparken en attractieparken verkocht.
Six Flags Holland is op 29 juli de hoofdlocatie voor de ballonnendag. Om
de actie voor War Child te ondersteunen werken Sita en haar band, Maud en
Def Rhymz belangeloos mee en verzorgen een spetterend live optreden. Samen
met de bezoekers, diverse tv-sterren en alle medewerkers van Six Flags
Holland laten zij om 19.00 uur duizenden ballonnen op vanaf het park. Om
te onderstrepen dat op dat moment in heel Nederland de ballonnen het
luchtruim kiezen, wordt direct na het oplaten van de ballonnen de
symbolische waardecheque, met hierop het exacte aantal verkochte
ballonnen, door de artiesten aan War Child overhandigd.
Dankzij hoofdsponsor Europeesche Verzekeringen, die wederom alle vaste
kosten voor haar rekening neemt, is ook dit jaar de volledige opbrengst
van dit evenement, dus iedere euro per verkochte ballon, bestemd voor War
Child. Het definitieve eindbedrag wordt medio augustus bekendgemaakt. Dit
bedrag wordt niet alleen bepaald door de ballonnenverkoop, maar op veel
deelnemende campings, bungalowparken en attractieparken worden deze zomer
nog aanvullende activiteiten voor War Child georganiseerd. Mede hierdoor
bedraagt de totale opbrengst van de actie dit jaar naar schatting zo'n
75.000 euro. Met dit bedrag kunnen zo'n 500 kinderen een jaar lang
begeleid worden. Vorig jaar werd een waardecheque van 70.000 euro door
Joop Rengers, directeur van Europeesche Verzekeringen, overhandigd aan War
Child. Dit bedrag is volledig aangewend voor een project in Sierra Leone.
In 2002 werd een bedrag van 55.000 euro opgehaald ten behoeve van
oorlogskinderen in Tsjetsjenië.
De ballonnendag wordt georganiseerd door Footzy.nl, de nationale
consumenten-website van de 1700 recreatiebedrijven die aangesloten zijn
bij brancheorganisatie RECRON. Met dit evenement willen Footzy en RECRON
bereiken dat de vele kinderen die in Nederland vakantie vieren iets doen
voor kinderen die het minder goed getroffen hebben. Door een ballon te
kopen ondersteunen zij het War Child project voor kinderen in Afghanistan
en maken zij uiteraard kans op fantastische prijzen. Dankzij de
medewerking van vele dagattractieparken in Nederland zijn er, naast de
hoofdprijzen, 150 setjes van 2 toegangskaarten te winnen voor o.a.
topattracties als Six Flags Holland, De Efteling, Dolfinarium, Safari
Beekse Bergen, Madurodam en Burgers' Zoo. Alle informatie over het
evenement, de prijzen en deelnemende parken is te vinden op de speciale
'Nationale Ballonnendag pagina's' op www.footzy.nl
Vanaf 9 augustus kunnen de deelnemers via Footzy.nl dagelijks kijken waar
hun ballon terechtgekomen is. Van alle retour ontvangen ballonkaartjes
worden de naam van de eigenaar, de vindplaats en de afgelegde afstanden
gepubliceerd. Men kan dus direct zien of men in de prijzen valt. Vorig
jaar kwamen 3700 ballonkaartjes retour. De ballon van de winnaar kwam in
Polen terecht en legde daarmee een afstand van 1180 kilometer af. De
ballonnen zijn overigens gemaakt van latex, dat op natuurlijke wijze uit
rubberbomen wordt gewonnen. Er wordt hierbij geen permanente schade aan de
bomen aangericht. De ballonnen zijn volledig biologisch afbreekbaar en
vormen derhalve geen bedreiging voor de natuur en het milieu.
Voor meer informatie over de Nationale Ballonnendag en een overzicht van
de deelnemende recreatiebedrijven: www.footzy.nl .
terug...