Vereniging van Recreatieondernemers Nederland



Recreatiesector organiseert voor 3e keer Ballonnendag voor War Child

Vakantievierend Nederland gaat voor totaalopbrengst van 200.000 euro voor War Child

Donderdag 29 juli vindt voor de derde maal in successie de Nationale Ballonnendag plaats. Op circa 140 recreatiebedrijven in Nederland worden om exact 19.00 uur ruim 55.000 ballonnen opgelaten. Voorafgaand aan het evenement en op de dag zelf worden de ballonnen voor één euro per stuk op de deelnemende campings, bungalowparken en attractieparken verkocht. Six Flags Holland is op 29 juli de hoofdlocatie voor de ballonnendag. Om de actie voor War Child te ondersteunen werken Sita en haar band, Maud en Def Rhymz belangeloos mee en verzorgen een spetterend live optreden. Samen met de bezoekers, diverse tv-sterren en alle medewerkers van Six Flags Holland laten zij om 19.00 uur duizenden ballonnen op vanaf het park. Om te onderstrepen dat op dat moment in heel Nederland de ballonnen het luchtruim kiezen, wordt direct na het oplaten van de ballonnen de symbolische waardecheque, met hierop het exacte aantal verkochte ballonnen, door de artiesten aan War Child overhandigd.

Dankzij hoofdsponsor Europeesche Verzekeringen, die wederom alle vaste kosten voor haar rekening neemt, is ook dit jaar de volledige opbrengst van dit evenement, dus iedere euro per verkochte ballon, bestemd voor War Child. Het definitieve eindbedrag wordt medio augustus bekendgemaakt. Dit bedrag wordt niet alleen bepaald door de ballonnenverkoop, maar op veel deelnemende campings, bungalowparken en attractieparken worden deze zomer nog aanvullende activiteiten voor War Child georganiseerd. Mede hierdoor bedraagt de totale opbrengst van de actie dit jaar naar schatting zo'n 75.000 euro. Met dit bedrag kunnen zo'n 500 kinderen een jaar lang begeleid worden. Vorig jaar werd een waardecheque van 70.000 euro door Joop Rengers, directeur van Europeesche Verzekeringen, overhandigd aan War Child. Dit bedrag is volledig aangewend voor een project in Sierra Leone. In 2002 werd een bedrag van 55.000 euro opgehaald ten behoeve van oorlogskinderen in Tsjetsjenië.

De ballonnendag wordt georganiseerd door Footzy.nl, de nationale consumenten-website van de 1700 recreatiebedrijven die aangesloten zijn bij brancheorganisatie RECRON. Met dit evenement willen Footzy en RECRON bereiken dat de vele kinderen die in Nederland vakantie vieren iets doen voor kinderen die het minder goed getroffen hebben. Door een ballon te kopen ondersteunen zij het War Child project voor kinderen in Afghanistan en maken zij uiteraard kans op fantastische prijzen. Dankzij de medewerking van vele dagattractieparken in Nederland zijn er, naast de hoofdprijzen, 150 setjes van 2 toegangskaarten te winnen voor o.a. topattracties als Six Flags Holland, De Efteling, Dolfinarium, Safari Beekse Bergen, Madurodam en Burgers' Zoo. Alle informatie over het evenement, de prijzen en deelnemende parken is te vinden op de speciale 'Nationale Ballonnendag pagina's' op www.footzy.nl

Vanaf 9 augustus kunnen de deelnemers via Footzy.nl dagelijks kijken waar hun ballon terechtgekomen is. Van alle retour ontvangen ballonkaartjes worden de naam van de eigenaar, de vindplaats en de afgelegde afstanden gepubliceerd. Men kan dus direct zien of men in de prijzen valt. Vorig jaar kwamen 3700 ballonkaartjes retour. De ballon van de winnaar kwam in Polen terecht en legde daarmee een afstand van 1180 kilometer af. De ballonnen zijn overigens gemaakt van latex, dat op natuurlijke wijze uit rubberbomen wordt gewonnen. Er wordt hierbij geen permanente schade aan de bomen aangericht. De ballonnen zijn volledig biologisch afbreekbaar en vormen derhalve geen bedreiging voor de natuur en het milieu.

Voor meer informatie over de Nationale Ballonnendag en een overzicht van de deelnemende recreatiebedrijven: www.footzy.nl . terug...