Ingezonden persbericht
Persbericht
DIENSTVERLENERS VERLIEZEN GELD DOOR INFORMATIEGEBREK
nieuw onderzoek legt gaten in zakelijke informatievoorziening bloot
De Meern, 20 juli 2004 Nederlandse bedrijven in de zakelijke dienstverlening zouden aanzienlijke besparingen kunnen realiseren als ze beter voorzien werden in hun behoefte aan managementinformatie. Dit is de belangrijkste bevinding van een onderzoek naar automatisering in de zakelijke dienstverlening, uitgevoerd door Oracle. Met name strategische informatie is waardevol: een optimale informatievoorziening op dit gebied kan resulteren in een besparing van meerdere miljoenen euro s.
Opmerkelijk genoeg is de behoefte aan strategische informatie relatief laag. De ondervraagde managers zitten het meest verlegen om financiële informatie: 75% van de respondenten geeft aan grote waarde te hechten aan gedegen inzicht in financiële kengetallen. De besparingen die een optimale informatievoorziening op dit gebied zouden kunnen opleveren zijn echter van een lagere orde, variërend van 10.000 euro voor het inzetten van meer datawarehousetoepassingen tot minstens 250.000 euro voor beter inzicht in declarabele uren.
Deze gegevens zijn afkomstig uit het Professional Services Automation (PSA) Onderzoek 2004, dat Oracle in samenwerking met PSO"PRO uitvoerde onder Nederlandse zakelijke dienstverleners, waaronder accountants, consultants en werving & selectiebureaus. Het onderzoek belicht de behoefte aan managementinformatie bij zakelijke dienstverleners binnen zes essentiële aandachtsgebieden: strategie, innovatie, financiën, commercie, human resources en operationeel management.
52% van de ondervraagde bedrijven beschikt over een geïntegreerd systeem voor informatieverschaffing over het operationeel management. Strategie (47%), financiën (43%) en human resources (43%) volgen op enige afstand, met als hekkensluiters commercie en innovatie met respectievelijk 35% en 27%. In het geval van commercie wordt dat nog enigszins gecompenseerd door de aanwezigheid van afdelingsgebonden systemen of applicaties bij 33% van de ondervraagden; voor innovatie echter heeft maar liefst 56% van de bedrijven geen enkel systeem voor informatieverschaffing.
De tegenvallende informatievoorziening rondom innovatie lijkt opmerkelijk , zegt Jan-Willem Schalkwijk, Manager of Product & Industry Marketing bij Oracle Nederland, maar valt te verklaren als je kijkt naar de behoefte aan informatie over innovatie. Die is aanzienlijk lager dan bij alle andere aandachtsgebieden. Ook de urgentie om nieuwe informatiesystemen voor innovatie in te voeren is aan de lage kant. Daaruit blijkt dat innovatie niet hoog op de agenda van Nederlandse zakelijke dienstverleners staat.
De verwachte kostenbesparing als gevolg van betere informatie over innovatie is dan ook op alle punten relatief laag, met bedragen tussen de 10.000 en de 100.000 euro. Alleen human resources doet het wat dat betreft slechter. De belangrijkste voordelen van een soepeler lopend human resources en innovatieproces liggen ook niet op het financiële vlak, of althans niet direct , vervolgt Schalkwijk. Het eerste kan een positieve uitwerking hebben op de motivatie van het personeel en het tweede is van belang voor de toekomstige concurrentiepositie van het bedrijf. Wat dat betreft is het zorgwekkend dat Nederlandse bedrijven niet meer aandacht aan innovatie besteden.
Als het gaat om de beschikbaarheid van informatie scoort human resources het best. 58% van de deelnemers geeft aan dat de beschikbaarheid van managementinformatie over human resources hoog is, terwijl 33% deze als matig typeert. Dat staat in schril contrast met strategie, waar slechts 35%van de managers de beschikbaarheid van informatie hoog noemt. 54% kenmerkt dit als matig en 11% zelfs als ronduit slecht.
Strategie staat bovenaan het boodschappenlijstje voor betere informatiesystemen, gevolgd door financiën. 49% van de managers is van plan op zeer korte termijn de informatievoorziening rond strategie te gaan verbeteren en nog eens 32% wil daar over een jaar aan beginnen. Slechts 19% heeft geen plannen in die richting. De urgentie om de informatievoorziening rondom human resources te verbeteren daarentegen is het laagst: 42% heeft hier geen concrete plannen voor, terwijl een magere 25% van de ondervraagden er snel wat aan wil doen.
Gezien het belang van het strategisch beleid èn de kostenbesparingen die een betere informatievoorziening met zich mee kan brengen, is de hoge prioriteit die het bedrijfsleven toekent aan dit gebied terecht , aldus Schalkwijk. maar zelfs hier is nog ruimte voor verbetering. Probleem is dat bedrijven dat vaak zelf niet inzien. Het is net als bij mobiele telefoons: je merkt pas wat je oude mist op het moment dat je een nieuwe krijgt. De sector zakelijke dienstverlening in Nederland zou er goed aan doen om eens na te gaan hoeveel geld er eigenlijk bespaard kan worden door een betere informatievoorziening. Dat zal nog veel mensen verbazen.
Oracle
Oracle is 's werelds grootste leverancier van bedrijfssoftware.