20-07-2004
Eerste TGA 10x4 met tussengeplaatste 10 tons stuuras in Nederland
De firma B.V. v/h A. den Breejen uit Cruquius heeft acht nieuwe MANs
afgenomen. Drie daarvan zijn trekkers. De vijf andere waaronder de
eerste TGA 10x4 met een tussengeplaatste 10 tons stuuras in Nederland
zijn kippers met een zeer hoog laadvermogen en een groot aantal
standaardcomponenten.Deze combinatie houdt de kostprijs per
ton/kilometer en het risico op storingen bijzonder laag.
Aannemings-, handels- en transportbedrijf B.V. v/h A. den Breejen is
actief in de handel en het vervoer van grond, zand en asfalt. De
onderneming telt 45 werknemers en heeft een vloot van 26 voertuigen,
alsmede een aantal shovels en kranen in bedrijf.
Voor het transport van asfalt heeft B.V. v/h A. den Breejen vijf TGA
kippers aangekocht. Twee van deze MANs zijn paraboolgeveerde kippers
van het type TGA 41.480 10x4-6 BB met dagcabine. Een aan MAN gelieerde
opbouwfabrikant uit München heeft beide chassis uitgerust met een
10-tons gestuurde voorloopas. Achter hebben zij een standaard star
tandemstel. De volautomatische TipMatic versnellingsbakken zorgen voor
extra rijcomfort en een laag brandstofverbruik. Daarnaast heeft B.V.
v/h A. den Breejen nog twee TGA 41.410 8x8-4 BB kippers in het
beproefde 8x8 concept aangekocht. Om de prestaties in het terrein te
verbeteren zijn er grotere wielen besteld. Aangezien er behalve asfalt
ook vervuilde grond mee vervoerd wordt, hebben de dagcabines van deze
vier voertuigen een overdrukinstallatie en zijn de laadbakken van
afdekkleppen voorzien. De kipinstallaties zijn afkomstig van ATM uit
het Belgische Maaseik.
Het vijfde voertuig is een TGA 26.360 6x6 BB kipper met een 14
ton/meter kraan van Hiab achter de cabine. Deze truck heeft een
kipinstallatie van Ruizeveld uit s-Gravendeel.
Hoge restwaarde
Bij de aankoop van deze vijf TGAs is zeer bewust gekozen voor autos
met veel standaardcomponenten. Dat drukt zowel de aankoop- als de
onderhoudskosten en verzekert B.V. v/h A. den Breejen bovendien van
een hoge restwaarde, want op de internationale markt voor gebruikte
bouwvoertuigen is er altijd veel vraag naar dit soort trucks.
Onder de drie andere nieuwe MANs zijn twee TGA-trekkers in de
uitvoering 18.480 4x2 BLS te vinden, waarvan één met LX- en één met de
bijzonder ruime XXL-cabine. De derde is een 26.480 6x2-4 BLS met
LX-cabine en voorloopas. Deze zware trekker wordt ingezet met een
drie-assige Nooteboom dieplader voor het vervoer van wegenbouw- en
grondverzetmachines. Ook deze drie trucks hebben een automatisch
schakelende MAN TipMatic versnellingsbak. De acht TGAs zijn geleverd
door A-Point Truck & Trailer Service in Hoofddorp. B.V. v/h A. den
Breejen is een van de oudste klanten van deze MAN dealer: direct na de
opening in 1981 kocht directeur Arjo den Breejen daar zijn eerste MAN.
De trucks zijn zeer populair bij zijn chauffeurs en Den Breejen hecht
sterk aan de vertrouwensrelatie met A-Point T&TS.
BedrijfsautoRAI