20-7-2004
Mitsubishi hervindt aansluiting met WRC-top in rally van Argentinië
Hoe succesvol je bent in een rally, hangt vooral af van het samenspel
tussen rijder en bijrijder. De een moet zich laten leiden door de
ander. Daarbij speelt natuurlijk ook de auto een belangrijke rol. De
equipe moet een zijn met de rallyauto en aldus een drie-eenheid
vormen. Dat nu, lijkt weer aardig te lukken in het WRC-team van
Mitsubishi Motors Motor Sport.
De achtste WRC-rally van dit seizoen, die zon 700 kilometer ten westen
van Buenos Aires wordt verreden en die ondanks het winterweer
traditioneel vele honderdduizenden toeschouwers trekt, begon zeer
veelbelovend voor Kristian Sohlberg en Kaj Lindstrom. Ondanks het feit
dat Kristian zich niet helemaal lekker voelde (die enorme Argentijnse
steaks liggen inderdaad wat zwaar op de maag) had de Fin de gang er
goed in op de afwisselde proeven in de Punilla vallei. Nadat er
halverwege de dag een andere afstelling van de achtervering was
gekozen, reed Sohlberg zelfs top-5 tijden. En als logisch gevolg
daarvan stond hij aan het einde van de eerste leg vijfde in het
algemeen klassement. Met de gebroeders Panizzi ging het iets minder
goed. Twee lekke banden, turbo- en versnellingsbakproblemen
belemmerden Gilles in zijn opmars.
El Condor
Op dag twee, met ondermeer proeven in de Calamuchita vallei waren
Sohlberg (nog steeds in vijfde positie) en Panizzi aan elkaar gewaagd
en reden een tempo waarbij niet al te veel risicos werden genomen,
want de rally van Argentinië is verraderlijk en kent doorgaans veel
uitvallers. Helaas moest Sohlberg zichzelf aan het eind van deze dag
ook tot de uitvallers rekenen. Hij was tot stilstand gekomen met een
lastig op te sporen motorprobleem en de monteurs konden de auto niet
op tijd repareren om de auto eventueel onder het SupeRally-reglement
verder te laten gaan. Jammer, want de fameuze proef El Condor, zat
weer in de route van de laatste rallydag. Panizzi kon daar met zn
WRC-Lancer waarvoor hij een lekkere set-up had gevonden - wel van
genieten en wist zich dankzij snelle tijden weer stevig op te werken
in het algemeen klassement. Tot de zevende plek uiteindelijk. En daar
was technisch directeur Mario Fornaris toch wel bijzonder blij mee:
Het geeft veel voldoening om te zien hoe we in een zware rally als
deze hebben gepresteerd.
PWRC (Production Car World Rally Championship)
Bij de produktie-autos scoorde Dani Solà zijn tweede overwinning in
het 2004 FIA Production Car World Rally Championship. De kopposities
in deze categorie worden ingenomen door drie Lancers Evolution. Sola
behoudt met zijn maximale score de leiding, met nog drie rondes te
gaan.
AutoRai