Ingezonden persbericht


Stichting Vrienden Marinevliegkamp Valkenburg
Peppelschans 24
2352 BE Leiderdorp

PERSBERICHT

Uitverkoop bij defensie: acht Orions voor weggeefprijs

VALKENBURG - De Stichting Vrienden Marinevliegkamp Valkenburg ziet haar eind vorig jaar geuitte vermoedens dat minister Kamp de Orions voor een appel en een ei aan Duitsland zou verpatsen bevestigd: vandaag maakte het ministerie van defensie in een persbericht bekend dat Duitsland acht P-3C Orion vliegtuigen van Nederland overneemt. Met de overname zou een bedrag van 295 miljoen euro gemoeid zijn. In het overnamecontract zijn volgens het persbericht van het ministerie een vluchtsimulator, een voorraad reservedelen én de training van de eerste Duitse Orionbemanningen inbegrepen.

De P-3C Orions werden in 1978 besteld voor een bedrag van f 58 miljoen (E 26,3 miljoen) per stuk. Het Capability Upkeep Program (CUP), een moderniserings-programma waaraan de tien Nederlandse Orions momenteel worden onderworpen, kost de Nederlandse staatskas 250 miljoen euro. Op 18 maart antwoordde minister Kamp op vragen van de Tweede Kamer dat de kosten van de CUP aan Duitsland zullen worden doorberekend. Dit betekent dat in het totale verkoopbedrag 200 miljoen euro is inbegrepen voor de kosten van de CUP voor de acht aan Duitsland te verkopen vliegtuigen. De resterende 95 miljoen euro wordt dan betaald voor de acht vliegtuigen zelf, de peperdure, nog in 2002 voor 7 miljoen euro gemoderniseerde, vluchtsimulator, een voorraad reservedelen en de training van Duitse bemanningen. De vraagprijs van 295 miljoen euro is dan ook een belachelijk lage weggeefprijs, waardoor het niet te verwachten is dat het Duitse parlement bij de begrotingsbehandeling in oktober gaat dwarsliggen.

Naar wij vrezen zal ook een aanzienlijke hoeveelheid gronduitrusting en gespecialiseerd gereedschap, alsmede een tweede simulator (de zogenaamde tactische simulator) onderdeel uitmaken van het overnamecontract.

Behalve bij de verkoopprijs hebben wij ook onze bedenkingen bij de toezeggingen die minister Kamp aan de Tweede Kamer heeft gedaan met betrekking tot de verkoop van de Orions. In een Letter of Intent van 31 oktober 2003 werd afgesproken dat Duitsland tien Orions van Nederland zou overnemen. Later zou Duitsland ten gunste van Portugal genoegen nemen met acht Orions, zodat de Portugezen vijf Nederlandse Orions konden kopen. Op 18 maart schreef de minister aan de Tweede Kamer dat in een Protocol van Afspraken met Duitsland en Portugal was overeengekomen dat als Portugal van de koop zou afzien, Duitsland de behoefte aan (en dus de aanschaf van) tien vliegtuigen zou handhaven. Zowel het persbericht van het ministerie als de brief die staatssecretaris Van der Knaap vandaag aan de Tweede Kamer stuurde rept met geen woord over deze voorwaarde. Er wordt slechts gemeld dat Portugal "kandidaat" is voor de koop van de overige toestellen. Bovendien is één van de Nederlandse Orions momenteel onverkoopbaar doordat tijdens onderhoudswerkzaamheden bij een Portugese marktpartij één van de brandstoftanks als gevolg van een menselijke fout is opgeblazen. De enorme schade is moeilijk (mogelijk zelfs in het geheel niet) te repareren.

Geen goede interimoplossing Kustwacht Antillen
Minister Kamp heeft de Tweede Kamer ook beloofd dat de luchtverkennings-capaciteit voor de Kustwacht Nederlandse Antillen en Aruba door de uitfasering van de Orion niet zal worden aangetast. Niets is echter minder waar. Inmiddels is namelijk duidelijk geworden dat de beoogde uitbesteding aan een civiele marktpartij niet op 1 januari 2005, de datum waarop de operationele inzet van de Orions wordt beëindigd, gerealiseerd kan zijn. Kamp heeft als interimoplossing twee Fokker 60 transportvliegtuigen van de Koninklijke Luchtmacht aangewezen, die voor 14 miljoen euro moeten worden aangepast. Een dure grap voor een tijdelijke oplossing voor een periode van maximaal twee jaar, waar ook nog eens een bedrag van 4.4 miljoen euro per jaar aan variable kosten voor om de hoek komt. Omgerekend kost deze interimoplossing E 31.233 per dag en in de praktijk zal er niet eens dagelijks worden gevlogen! Kwalitatief is deze aangepaste Fokker 60 een behoorlijke stap terug, want een infrarood sensor voor nachtelijke zoekacties naar drenkelingen of drugsmokkelaars heeft dit vliegtuig straks niet aan boord, waarmee het voor dergelijke vluchten niet erg geschikt is. Het is trouwens een raadsel hoe de luchtmacht twee jaar lang twee transportvliegtuigen kan missen; kennelijk zijn die dus overtollig en dan is het op zijn minst vreemd dat ze nog niet aan de bezuinigingen van Kamp ten prooi zijn gevallen. Nu al is bekend dat zelfs de interim Fokker 60 niet in januari 2005 gereed is en de minister voor drie tot zes maanden met een interimoplossing voor zijn interimoplossing zal moeten komen. Dat wordt volgens ingewijden de inzet van Britse Nimrod patrouillevliegtuigen en ook dat zal niet kostenloos zijn.

Al met al is onze conclusie dat een noodlijdend departement als defensie niet echt op de kleintjes let. Immers, goed functionerend en peperduur materieel wordt tegen weggeefprijzen verkocht en interimoplossingen voor de kustwacht blijken peperduur te zijn.

Valkenburg, 20 juli 2004

Informatie voor de pers:
Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met Marco Borst, secretaris van de Stichting Vrienden Marinevliegkamp Valkenburg. Telefoon: 06 55 174602 of via e-mail op svmv@planet.nl. Algemene informatie is ook te vinden op onze website: http://svmv.netmenu.nl


---- --