Gemeente Oosterhout

Handhavingsteam wordt in het leven geroepen

Het college van b. en w. heeft besloten de handhaving en toezicht in de openbare ruimte te versterken. De gemeenteraad heeft in het verleden herhaaldelijk aangedrongen op een bundeling van handhavings- en toezichttaken.

De versterking uit zich in een handhavingsteam met zeven mensen. Het team wordt organisatorisch ondergebracht in één cluster bij de afdeling Wijk en Welzijn. Daarmee is regelgeving, vergunningverlening, toezicht en handhaving voor het eerst georganiseerd binnen één club hetgeen de effectiviteit en efficiëntie van handhavingsactiviteiten moet bevorderen.

In de nieuwe opzet is sprake van nieuwe functies: de eerste handhaver openbare ruimte die het team aanstuurt; de huidige functies van parkeercontroleur die worden aangepast tot de functies van buitengewoon opsporingsambtenaar en de marktmeester die verantwoordelijk is voor toezicht, administratie en communicatie met betrekking tot de weekmarkten. De huidige drie parkeercontroleurs zullen er andere toezicht- en handhavingstaken erbij krijgen. Er worden vier nieuwe krachten aangetrokken. Het handhavingsteam is aanvullend op de handhavingstaken van de politie. Want onze handhavers mogen overtreders niet in de boeien slaan of met een pistool op zak lopen, aldus burgemeester Huijbregts.

De handhavers/buitengewoon opsporingsambtenaren zullen zich onder meer richten op:


- betaald parkeren voertuigen, stalling fiets/bromfiets, rijden in winkelcentra


- hondenpoep, overlast dieren


- uitstallingen, terrassen


- weekmarkten, kermissen, evenementen, wedstrijden


- correct inzamelen huisvuil


- aanplakken en bekladden, verspreiden reclame en strooibiljetten


- illegale bouwsels


- voertuigwrakken


- bodem-, weg- en milieuverontreiniging


- wildplassen


- controle velvergunningen


- horeca ontheffing sluitingsuur, vergunningen en ontheffingen, verlof, speelautomaten

"Het bepalen van prioriteiten is naar onze mening een dynamisch proces. Daar waar de burgers het meest te maken hebben met kleine en grotere ergernissen en daar waar regels en verordeningen structureel worden geschonden, zal worden opgetreden, aldus burgemeester Huijbregts.

Het streven is om het handhavingsteam in januari volgend jaar te laten starten tegelijk met de start van het nieuwe parkeerregime. Dit jaar wordt gebruikt om nieuw personeel te werven en mensen bij te scholen.

Jaarlijks moet er voortaan ook één handhavingsprograma worden vastgesteld waar bijvoorbeeld ook handhaving door de inspecteurs van bouw- en woningtoezicht onderdeel van uitmaakt. Samenwerking, afstemming en informatieuitwisseling tussen alle handhavingspartners van gemeente, politie en brandweer zal de efficiëntie en effectiviteit van de handhavingsactitiviteiten ten goede komen.

In de loop van dit jaar worden er nog voorstellen aan de raad ontwikkeld om camerabeveiliging en een wegsleepregeling als hulpmiddel in de handhaving in te zetten. Dit alles met het oog op een effectieve ondersteuning van de uitvoering van het handhavingsbeleid.

Daarnaast treffen de ministers van Binnenlandse Zaken en Justitie nu voorbereidingen voor nieuwe wetgeving die de gemeenten de mogelijkheid biedt om in de loop van 2005 via het instrument van de bestuurlijke boete te kunnen optreden tegen overlastgevende zaken c.q. kleine ergernissen als geluidshinder, wildplassen, graffiti, straathandel, afsteken van vuurwerk en beplakken van gevels.

Het besluit om de handhaving en toezicht in de openbare ruimte te versterken vloeit voort uit het vorig jaar vastgestelde Samenwerkingsplan Veiligheid in Oosterhout 2003-2004. Daarin werd onder meer als gewenste taak- en doelstelling genoemd: een onderzoek naar de mogelijkheden om te komen tot een organisatorische bundeling van gemeentelijke toezichthouders voor onder andere parkeren, kernwinkelgebied, Algemeen Plaatselijke Verordening en de introductie van administratieve boetes.

Mutatiedatum 19/07/2004
05/08/2004