Handhavingsteam wordt in het leven geroepen
Het college van b. en w. heeft besloten de handhaving en toezicht in
de openbare ruimte te versterken. De gemeenteraad heeft in het
verleden herhaaldelijk aangedrongen op een bundeling van handhavings-
en toezichttaken.
De versterking uit zich in een handhavingsteam met zeven mensen. Het
team wordt organisatorisch ondergebracht in één cluster bij de
afdeling Wijk en Welzijn. Daarmee is regelgeving, vergunningverlening,
toezicht en handhaving voor het eerst georganiseerd binnen één club
hetgeen de effectiviteit en efficiëntie van handhavingsactiviteiten
moet bevorderen.
In de nieuwe opzet is sprake van nieuwe functies: de eerste handhaver
openbare ruimte die het team aanstuurt; de huidige functies van
parkeercontroleur die worden aangepast tot de functies van
buitengewoon opsporingsambtenaar en de marktmeester die
verantwoordelijk is voor toezicht, administratie en communicatie met
betrekking tot de weekmarkten. De huidige drie parkeercontroleurs
zullen er andere toezicht- en handhavingstaken erbij krijgen. Er
worden vier nieuwe krachten aangetrokken. Het handhavingsteam is
aanvullend op de handhavingstaken van de politie. Want onze handhavers
mogen overtreders niet in de boeien slaan of met een pistool op zak
lopen, aldus burgemeester Huijbregts.
De handhavers/buitengewoon opsporingsambtenaren zullen zich onder meer
richten op:
- betaald parkeren voertuigen, stalling fiets/bromfiets,
rijden in winkelcentra
- hondenpoep, overlast dieren
- uitstallingen, terrassen
- weekmarkten, kermissen, evenementen, wedstrijden
- correct inzamelen huisvuil
- aanplakken en bekladden, verspreiden reclame en
strooibiljetten
- illegale bouwsels
- voertuigwrakken
- bodem-, weg- en milieuverontreiniging
- wildplassen
- controle velvergunningen
- horeca ontheffing sluitingsuur, vergunningen en
ontheffingen, verlof, speelautomaten
"Het bepalen van prioriteiten is naar onze mening een dynamisch
proces. Daar waar de burgers het meest te maken hebben met kleine en
grotere ergernissen en daar waar regels en verordeningen structureel
worden geschonden, zal worden opgetreden, aldus burgemeester
Huijbregts.
Het streven is om het handhavingsteam in januari volgend jaar te laten
starten tegelijk met de start van het nieuwe parkeerregime. Dit jaar
wordt gebruikt om nieuw personeel te werven en mensen bij te scholen.
Jaarlijks moet er voortaan ook één handhavingsprograma worden
vastgesteld waar bijvoorbeeld ook handhaving door de inspecteurs van
bouw- en woningtoezicht onderdeel van uitmaakt. Samenwerking,
afstemming en informatieuitwisseling tussen alle handhavingspartners
van gemeente, politie en brandweer zal de efficiëntie en effectiviteit
van de handhavingsactitiviteiten ten goede komen.
In de loop van dit jaar worden er nog voorstellen aan de raad
ontwikkeld om camerabeveiliging en een wegsleepregeling als hulpmiddel
in de handhaving in te zetten. Dit alles met het oog op een effectieve
ondersteuning van de uitvoering van het handhavingsbeleid.
Daarnaast treffen de ministers van Binnenlandse Zaken en Justitie nu
voorbereidingen voor nieuwe wetgeving die de gemeenten de mogelijkheid
biedt om in de loop van 2005 via het instrument van de bestuurlijke
boete te kunnen optreden tegen overlastgevende zaken c.q. kleine
ergernissen als geluidshinder, wildplassen, graffiti, straathandel,
afsteken van vuurwerk en beplakken van gevels.
Het besluit om de handhaving en toezicht in de openbare ruimte te
versterken vloeit voort uit het vorig jaar vastgestelde
Samenwerkingsplan Veiligheid in Oosterhout 2003-2004. Daarin werd
onder meer als gewenste taak- en doelstelling genoemd: een onderzoek
naar de mogelijkheden om te komen tot een organisatorische bundeling
van gemeentelijke toezichthouders voor onder andere parkeren,
kernwinkelgebied, Algemeen Plaatselijke Verordening en de introductie
van administratieve boetes.
Mutatiedatum 19/07/2004
05/08/2004
Gemeente Oosterhout