CCV verwacht sterke afname van
fraude met betaalkaarten
Alle creditcards en PINpassen moeten binnenkort voldoen aan de EMV-standaard
Amsterdam, 19 juli 2004 - CCV Holland B.V., marktleider op het gebied van elektronische betaalsystemen, verwacht dat fraude met creditcards en PINpassen binnen enkele jaren tot een minimum is teruggedrongen. Alle betaalkaarten worden namelijk voorzien van een chip in plaats van de magneetstrip. Deze belangrijke wijziging is onderdeel van de in te voeren EMV-standaard, een initiatief van Europay, Mastercard en VISA om tot een wereldwijde standaard voor chiptechnologie voor hun betaalproducten te komen. De deadline voor de eerste fase is 1 januari 2005, het moment waarop de chiptechnologie in alle creditcards moet zijn geïmplementeerd. Deze verandering heeft grote gevolgen.
Er wordt de laatste tijd steeds meer gefraudeerd volgens de zogenaamde skimmethode, waarbij de magneetstrip van een PINpas wordt gekopieerd door een voorzetmond die op de geldautomaat is geplaatst. Vervolgens wordt meegekeken bij het intoetsen van de pincode of wordt de pincode opgenomen met een camera, waarna fraudeurs het pasje simpelweg namaken. Niet alleen in Nederland, maar ook in het buitenland stijgt fraude met creditcards en PINpassen, voorzien van magneetstrips, de laatste jaren schrikbarend.
Doel van de EMV-standaard is het creëren van een internationale standaard voor een veiligere en efficiëntere betaalvorm. Doordat de creditcards en PINpassen worden voorzien van een IC-chip in plaats van een magneetstrip wordt het risico van fraude sterk gereduceerd. De verwachting is dat naast de creditcards ook alle PINpassen in de toekomst worden voorzien van een chip. Hiervoor is echter nog geen exacte tijdslijn vastgelegd. Door de gewijzigde betaalkaarten zullen de betaalautomaten echter ook moeten worden aangepast.
"Interpay werkt momenteel hard aan de opstelling van de EMV-specificaties voor creditcards. Wij verwachten dat deze binnenkort gereed zijn. In het laatste kwartaal van dit jaar wordt gestart met de certificering van EMV compliant terminals en op 1 januari 2005 zullen naar verwachting de eerste EMV terminals gereed zijn wat betreft creditcardtransacties", aldus Ton van der Bruggen, Managing Director van CCV Holland B.V. "Het is zeer belangrijk dat deze veranderingen inderdaad snel doorgevoerd zullen worden. Alleen zo wordt voorkomen dat nog veel meer fraudeslachtoffers vallen."
De EMV-standaard heeft ook grote impact op juridisch vlak. Momenteel zijn de kaartuitgevers aansprakelijk voor fraude met betaalkaarten en lopen winkeliers weinig risico. Per 1 januari 2005 verschuift deze aansprakelijkheid naar de partij die op het moment van eventuele fraude nog geen EMV-compliant terminal heeft. Dit heeft dus ook voor acceptanten, zoals de detailhandel, financiële gevolgen. Deze verschuiving van de aansprakelijkheid geldt overigens alleen voor MasterCard, Maestro en Visa en niet voor PIN en Chipknip.
Om de invoering van de EMV-standaard in Nederland zo soepel mogelijk te laten verlopen, is het MOB een initiatief gestart om met alle betrokken partijen overleg te voeren over de invoering van de EMV-standaard. Door het gezamenlijk vaststellen van de specificaties en het tijdspad kan de winkelier bij vervanging van haar betaalautomaat rekening houden met de opgestelde specificaties, terwijl de banken geleidelijk hun kaarten kunnen vervangen. Op deze manier wordt EMV geen opgelegde verplichting, zoals de euro, maar valt het binnen de normale bedrijfsvoering.
De EMV-specificaties zijn opgesteld door EMVCo LLC. EMVCo is in 1999 opgericht door Europay International, MasterCard International
Over CCV Holland B.V.
CCV is een internationaal opererende organisatie met partners door heel Europa. Het bedrijf is specialist op het gebied van betaalautomaten, verwerking en autorisatie van financiële en loyalty transacties en het ontwikkelen en beheren van loyalty en klantenkaartsystemen. Op basis van geavanceerde technologie biedt CCV zowel standaardproducten als klantspecifieke oplossingen. De benodigde hard- en software wordt in eigen beheer ontwikkeld. Fout-tolerante systemen, een eigen Call Center en een landelijk opererende serviceorganisatie waarborgen een hoog serviceniveau. CCV is opgericht in 1967 en gevestigd in Arnhem.
Voor meer informatie of een interview met Ton van der Bruggen kunt u contact opnemen met:
Text 100 B.V.
Liesbeth Kramer
Tel: 020-530 43 49
E-mail: liesbethk@text100.nl