Persbericht
"Lekker lachen met opa en oma"
Drie-generatie-vakantie populair
ROTTERDAM, 19 juli 2004 - Maar liefst eenderde van de Nederlanders gaat wel eens met drie generaties op vakantie. Eén van de voornaamste redenen om de vakantie samen door te brengen, is om de band tussen de drie generaties te versterken zo zegt 45% van de Nederlanders. Dit blijkt uit het RelaxIndexonderzoek van Center Parcs dat werd uitgevoerd onder 546 Nederlanders en 558 Belgen. Wie denkt dat opa en oma alleen meegaan om op de kinderen te passen, heeft het mis. Slechts 5% van de ondervraagden geeft aan samen op vakantie te gaan om de zorg voor de kinderen te delen. Vaders denken dat hun kinderen het leukste van de drie-generatie-vakantie vinden dat ze lekker kunnen lachen met opa en oma.
Nederlandse kinderen, ouders en grootouders gaan gemiddeld 4 tot 8 dagen samen weg. De Belgen iets korter. De populairste bestemmingen bij de Nederlanders zijn in die week een vakantiepark (59%) of het strand (26%). Sommige families gaan alleen met z'n allen op vakantie als er iets te vieren is (34%). De belangrijkste reden om samen de vakantie door te brengen is om meer tijd met elkaar door te brengen.
Respect voor (schoon)ouders na vakantie
Zo'n gezamenlijke vakantie resulteert volgens een op de vier Nederlanders in een betere band tussen kleinkinderen en grootouders. 22% van de Nederlandse mannen bekent dat ze door zo'n vakantie meer begrip, waardering en respect hebben gekregen voor hun (schoon)ouders. De Belgische mannen ontwikkelen iets minder respect voor hun (schoon)ouders tijdens de vakantie (17%).
Gezelligheid na bedtijd
Het leukste aan een vakantie met grootouders en kinderen is voor de meeste het ontspannen samen zijn zonder verplichtingen. Vrouwen vinden de gezelligheid het leukste, met name 's avonds als de kinderen naar bed zijn. Daarnaast geniet de middelste generatie met volle teugen van de aanblik van hun kroost met grootouders. Opa en oma vinden het leukste aan zo'n vakantie dat ze veel tijd kunnen doorbrengen met hun kleinkinderen (60%).
Van de mensen die niet met drie generaties op vakantie willen, noemt 58% als reden dat ze liever alleen met hun eigen gezin zijn. Angst voor bemoeizucht en ruzie werd ook genoemd.
Over de Center Parcs RelaxIndex
Center Parcs doet onderzoek naar de (on)balans die mensen voelen in hun gemoedstoestand. Op basis van dit onderzoek publiceert Center Parcs de RelaxIndex, een index die de gemoedstoestand van mensen in een getal weergeeft. Deze RelaxIndex wordt bepaald op basis van gegevens uit onderzoek dat door het onafhankelijke bureau Blauw Research wordt uitgevoerd. De toenemende spanning die mensen ervaren tussen hun situatie thuis (relaties, kinderen, vrienden), werk (carrière, inkomen) en maatschappelijke ontwikkelingen heeft in het onderzoek een bepalende plaats. Center Parcs is van mening dat de gemoedstoestand van mensen en de wijze waarop zij relaxen een belangrijke rol speelt bij de ontwikkeling van haar dienstverlening. Om ook een bijdrage te leveren aan de maatschappelijke bewustwording van factoren die stress veroorzaken of juist een gevoel van ontspanning geven, maakt Center Parcs deze onderzoeksgegevens openbaar. Een samenvatting van de onderzoeksrapporten en de meest actuele stand van de RelaxIndex zijn beschikbaar op: