Ingezonden persbericht


Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors

18-7-2004; Betreft wedstrijdverslag Grand Prix Duitsland, circuit Sachsenring

KAMIKAZE ACTIE COLLEGA OORZAAK VAN HIGHSIDER RAYMOND SCHOUTEN

JAKUB SMRZ (15E) VECHT ALS EEN LEEUW VOOR WÉÉR EEN WK-PUNT

"Dat het dringen zou worden in de openingsfase van iedere race tijdens de GP van Duitsland op de Sachsenring was bekend, maar dat ik nou juist de 'sigaar' moest zijn, daar ben ik ziek van", opende 125cc Powerfuse coureur Raymond Schouten, nadat hij in de eerste ronde met een hele heftige highsider van zijn machine was geworpen. "Ik was perfect weg, hield vier rijders achter me en zag in de 4e bocht voor me een coureur naast de baan komen. Die eikel stuurde zijn machine zomaar weer de baan op, kwam dwars voor me te staan, waardoor ik van mijn lijn af moest wijken. Ik schrok me kapot en moest vervolgens mijn machine heel erg plat leggen om hem te ontwijken. Het was een noodgreep, want als ik dat niet deed, dan had ik hem echt ge-t-boned. Ik wilde de bocht nog halen maar moest de machine iets te plat leggen, waardoor mijn voorband even iets weggleed en ik vervolgens met een hoge boog, een echte highsider, uit mijn zitje werd gegooid. Ik kwam plat op mijn rug op het asfalt terecht en was even mijn adem kwijt. Ik rolde de grindbak in en wilde meteen opstaan. Maar ik moest nog steeds happen naar adem en voelde mijn enkel. Ik deed het even rustig aan en liet me met de brancard van de baan afvoeren. Bij dr. Costa in de Clinica Mobile werd een röntgenfoto van mijn enkel gemaakt, maar er is niets gebroken. Wel heb ik mijn voet tegen de zwelling ik het ijs moeten inpakken", was het relaas van de ontgoochelde Schouten, die voor de tweede keer in 8 GP's op een harde manier kennis maakt met het asfalt. Teammaat Jakub Smrz vocht als een leeuw en scoorde voor de 3e keer dit seizoen in de WK-punten met een 15e plaats. "Twee weken geleden in Rio had ik het ook met de Yamaha fabriekscoureur Matsudo aan de stok en ging hij met de 15e plaats strijken. En nu was het mijn beurt. De hele race heb ik hem achter me gehouden en dat lukte me ook in de slotfase", meldde een dolblije Smrz, die na pech in Assen (elektronica) en een schuiver in de slotronde in Rio weer aan een goede score toe was. Hij deed dat met verve, want Matsudo drong in de slotronde flink aan, draaide zij persoonlijke snelste ronde, maar de ervaren Tsjech wist het gaatje goed dicht te houden en pakte de juiste lijnen voor het WK-punt, waarmee hij momenteel gedeeld 22e staat in de WK-tussenstand, precies halverwege het 16 races tellende WK-seizoen.

Voor Raymond Schouten was het dus stevig balen. "Ik had gehoopt een goede race te kunnen rijden en aan te klampen bij de concurrenten. Maar dat kwam er niet van. Vanmorgen in de warm up zat het niet mee en daardoor was ik gebrand. Ik kon echter niets laten zien omdat ik van mijn lijn moest wijken en daardoor mijn machine te plat moest leggen en onderuit schoof. Zonde, want in de race leer je toch het meest", aldus Schouten, die volgend weekeinde (25 juli) alweer zijn volgende GP krijgt voorgeschoteld op het Britse Donington Park.

Met de hele stabiele en constante race maakte Jakub Smrz weer een goede en gedegen indruk. "We hebben zaterdag na de trainingen de hele voorvork nog eens laten checken, omdat bij de val de machine op de stuurhelften en de kroonplaten terecht kwam. Die was OK en dat gaf me vertrouwen. Na veel zoeken bleek ik toch weer meer vertrouwen te hebben gekregen en het ging goed, ondanks dat de baan hier heel geaccidenteerd en bochtig is, waarbij het juist op de voorvork en voorkant van de machine aan komt. Matsudo drong de hele race aan, maar ik heb hem nergens een mogelijkheid gegund om me dat laatste WK-punt af te nemen", dat voelt goed. En op dit bochtige baantje zag ik geen kans om collega Honda A-kit rijder Bataille te bedreigen. Ik zat aan zijn wiel, maar kon hem niet voorbij. Misschien had ik het wel te druk met mijn verdedigende lijnen die ik reed om Matsudo achter me te houden", verklaarde Smrz. Teammanager Van Genderen was blij met de punten en perfecte race van "Kuba": "Dit heeft hem en het team weer vertrouwen gegeven. En dat heb je soms wel even nodig na een paar tegenvallertjes."

Met de overwinning van Max Biaggi en de crash van Gibernau (na eerder al in Rio onderuit te zijn geschoven), deed de Romein goede zaken. Hij naderde aartsrivaal Rossi tot op 1 punt, nadat de Yamaha-coureur met wederom een 4e plaats genoegen moest nemen. Alex Barros hield na 2 eerdere crashes het hoofd koel en finishte als 2e voor teammaat Hayden, waarmee de Duitse GP een volledig Honda podium opleverde. De zwaar aangeslagen Gibernau, die 6 GP's de WK-leiding in handen had, kende ondanks zijn val enig geluk met de 4e plaats van Rossi, waardoor hij slechts 13 punten op de Spanjaard kon uitlopen.

Uitslag 125cc klasse:

Pl

Naam

Land

Merk

Tijd

Afstand


1

Roberto LOCATELLI

ITA

APRILIA

40'03.511

148,5 kmu gem.


2

Hector BARBERA

SPA

APRILIA

40'03.676

0.165


3

Pablo NIETO

SPA

APRILIA

40'04.217

0.706


4

Andrea DOVIZIOSO

ITA

HONDA

40'04.226

0.715


5

Mika KALLIO

FIN

KTM

40'04.584


1.073


6

Jorge LORENZO

SPA

DERBI

40'04.687


1.176


7

Alvaro BAUTISTA

SPA

APRILIA

40'04.794


1.283


8

Mirko GIANSANTI

ITA

APRILIA


40'04.970


1.459


9

Julian SIMON

SPA

HONDA


40'13.147


9.636


10

Marco SIMONCELLI

ITA

APRILIA


40'15.332


11.821


11

Steve JENKNER

GER

APRILIA


40'21.478


17.967


12

Simone CORSI

ITA

HONDA


40'23.818


20.307


13

Gioele PELLINO

ITA

APRILIA


40'35.309


31.798


14

Sergio GADEA

SPA

APRILIA


40'35.438


31.927


15

Stefano PERUGINI

ITA

GILERA


40'41.067


37.556


16

Gabor TALMACSI

HUN

MALAGUTI


40'41.231


37.720


17

Lukas PESEK

CZE

HONDA


40'41.422


37.911


18

Thomas LUTHI

SWI

HONDA


40'41.431


37.920


19

Robbin HARMS

DAN

HONDA


40'58.861


55.350


20

Mattia PASINI

ITA

APRILIA


40'58.895


55.384


21

Patrick UNGER

GER

APRILIA


41'02.453


58.942


22

Vesa KALLIO

FIN

APRILIA


41'03.413


59.902


23

Georg FRÖHLICH

GER

HONDA


41'21.234


117.723


24

Jordi CARCHANO

SPA

APRILIA


41'21.508


117.997


25

Vaclav BITTMAN

CZE

HONDA


41'21.808


118.297


26

Manuel MANNA

ITA

MALAGUTI


41'22.061


1. 18550


27

Manuel MICKAN

GER

HONDA


40'21.999


1 lap

NF

Raymond SCHOUTEN

NED

POWERFUSE HONDA

val 1e rnd

highsider


125cc WK-stand na 8 van de 16 GP's:


1. Dovizioso, 138; 2, Locatelli, 131; 3. Barbera, 129; 4. Stoner, 104; 5. P. Nieto, 88; 6. Giansanti, 71; 7. Lorenzo, 68; 8. Jenkner, 63.

Uitslag 250cc race:

Pl

Naam

Land

Merk

Tijd

Afstand


1

Daniel PEDROSA

SPA

HONDA


41'37.239


153,5 kmu gem.


2

Sebastian PORTO

ARG

APRILIA

41'41.518

4.279


3

Alex DE ANGELIS

RSM

APRILIA

41'53.642

16.403


4

Hiroshi AOYAMA

JPN

HONDA

41'54.008

16.769


5

Randy DE PUNIET

FRA

APRILIA

41'54.205

16.966


6

Roberto ROLFO

ITA

HONDA

41'55.374

18.135


7

Anthony WEST

AUS

APRILIA

42'09.380

32.141


8

Fonsi NIETO

SPA

APRILIA

42'10.005

32.766


9

Franco BATTAINI

ITA

APRILIA

42'14.965

37.726


10

Sylvain GUINTOLI

FRA

APRILIA

42'15.327

38.088


11

Alex DEBON

SPA

HONDA

42'28.021

50.782


12

Chaz DAVIES

GBR

APRILIA

42'28.173

50.934


13

Joan OLIVE

SPA

APRILIA

42'38.185


1'00.946


14

Eric BATAILLE

FRA

HONDA

42'39.649


1'02.410


15

Jakub SMRZ

CZE

POWERFUSE HONDA

42'39.766


1'02.527


16

Naoki MATSUDO

JPN

YAMAHA

42'39.793


1'02.554


17

Taro SEKIGUCHI

JPN

YAMAHA

42'55.474


1'18.235


18

Dirk HEIDOLF

GER

APRILIA

42'55.625


1'18.386


19

Erwan NIGON

FRA

YAMAHA

42'58.394


1'21.155


20

Johan STIGEFELT

SWE

APRILIA

42'58.813


1'21.574


21

Klaus NÖHLES

GER

HONDA

42'59.287


1'22.048


22

Toni ELIAS

SPA

HONDA

42'26.928


1 lap


250cc WK-stand na 8 van de 16 GP's:


1. Pedrosa 155; 2. De Puniet, 130; 3. Porto, 108; 4. Elias, 86; 5. F. Nieto, 83; 6. De Angelis, 80; 7. Rolfo, 67; 23. Jakub Smrz, CZ, Akuna Molenaar Honda, 7;

Uitslag MotoGP klasse (tot 990cc 4-takt):

Pl

Naam

Land

Merk

Tijd

Afstand


1

Max BIAGGI

ITA

HONDA


42'23.287


155,9 KMU GEM.


2

Alex BARROS

BRA

HONDA


42'23.636

0.349


3

Nicky HAYDEN

USA

HONDA


42'27.580


4.293


4

Valentino ROSSI

ITA

YAMAHA


42'27.787


4.500


5

Colin EDWARDS

USA

HONDA


42'39.424


16.137


6

Makoto TAMADA

JPN

HONDA


42'39.769


16.482


7

Shinya NAKANO

JPN

KAWASAKI


42'41.764


18.477


8

Kenny ROBERTS

USA

SUZUKI


42'46.622


23.335


9

John HOPKINS

USA

SUZUKI


42'53.992


30.705


10

Alex HOFMANN

GER

KAWASAKI


43'03.827


40.540


11

Ruben XAUS

SPA

DUCATI


43'06.999


43.712


12

Jeremy McWILLIAMS

GBR

APRILIA


43'16.078


52.791


13

Neil HODGSON

GBR

DUCATI


43'16.977


53.690


14

Shane BYRNE

GBR

APRILIA


43'36.502


1'13.215


15

Michel FABRIZIO

ITA

HARRIS WCM


43'43.337


1'20.050


16

Chris BURNS

GBR

HARRIS WCM


42'48.726


1 lap

Checa, Gibernau, Capirossi, Bayliss, Melandri en Abe crashten tijdens de GP van Duitsland.

MotoGP WK-stand na 8 van de 16 GP's:


1. Rossi, 139; Biaggi, 138; 3. Gibernau, 126; 4. Barros, 79; 5. Edwards, 75; 6. Hayden, 70; 7. Checa, 62; 8. Melandri, 57;

************