Ingezonden persbericht
Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors
17-7-2004; Betreft 2e trainingsdag / startopstellingen Grand Prix Duitsland, circuit Sachsenring
SCHOUTEN (32E STARTPLAATS) VERBETERT ZICH NETJES OP KLAMME SACHSENRING
WARMERE OMSTANDIGHEDEN EN ZOEKTOCHT NAAR GRIP KOST SMRZ (21E) EEN STARTRIJ
De tweede trainingsdag voor de Duitse Grand Prix op de bochtige en 3,6 km 'korte' Sachsenring leverde een enorme hoeveelheid nuttige informatie op voor beide rijders uit het Powerfuse-Honda kamp. Raymond Schouten, die in tegenstelling tot vele andere rijders onder de minder gunstige omstandigheden (warmer weer = minder vermogensopbrengst) wél tot snellere tijden kwam, boekte ook nog eens 2 plaatsen winst op de startgrid. "Kuba" Smrz gebruikte de 2e vrije training op zaterdagmorgen volledig voor het uittesten van diverse veringafstellingen, om zo zijn 'glijdende' voorkant van de machine beter onder controle te krijgen. Met die informatie werden in de beslissende 2e tijdtraining goede rondetijden geboekt, die net iets achter bleven bij de rondetijd van vrijdag. Maar in totaal kwamen 18 van de 28 kwartliterrijders door de benauwende hitte niet aan hun rondetijden van gisteren.
Raymond Schouten voelde zich beter in zijn nopjes dan vrijdag, toe hij te lang was doorgereden met een minder wordende band. "Maar mijn probleem is dat ik (nog) geen uitschieter kan rijden. Het is er wel een mooi baantje voor om aan te pikken, maar het lukte me niet. Wel kwam Barbera aan me voorbij, maar die is een tandje te groot. Verder heb ik al mijn rondetijden alleen gereden. Mijn snelste tijd was 1.30,9 en in de 5 ronden daarna reed ik ook constant 1.31,0. Het ritme is er wel en dat moet je hebben voor de race, maar net effe dat ene snelle rondje zetten, dat lukte nog niet. Of liever gezegd alweer niet. Maar ook dat hoort bij het leerproces", weet Schouten, die terecht opmerkte. "Iedere tiende van een seconde die je harder rijdt kom je een startplaats verder naar voren te staan. En ik weet zeker als je een rondje kan slipstreamen of naar een 'maatje' kan toe rijden, dat je dat zo 0,7 seconde scheelt. En in dat geval had ik vandaag dus 28e kunnen staan. We hadden na de vrijdagtrainingen de vering iets aangepast, 1 mm langere achterdemper, maar dat merkte ik niet of nauwelijks. Voor de tijdtraining hebben we de machine zo gelaten. Hij voldeed goed en in beide trainingen snoepte ik er wat vanaf. In totaal 0,8 seconde ten opzichte van gisteren, dus dat stemt me tevreden. Voor morgen wordt de eerste ronde cruciaal. Direct na de start is er een krappe bochtensectie met 8 bochten achter elkaar. Ik zal voor een goede start proberen te zorgen, om in die eerste meters wat plaatsen te kunnen winnen. Maar daarbij zal ik natuurlijk geen supergrote risico's nemen. De race uitrijden en weer een grote dosis ervaring opdoen is het devies", stelt Schouten, die volgens de begeleiders in zijn team wel degelijk goede progressie toont, maar zelf soms wat meer zou willen. "En dat is geen foute instelling", lacht manager Martin van Genderen van het Powerfuse team terecht.
Bij de kwartliters werd de zilverkleurige Honda van Jakub Smrz vrijdagavond geheel onder handen genomen. Ten eerste omdat er wat schade was op te knappen, maar ten tweede omdat het probleem met het wegglijdende voorwiel veranderd moest worden. "We hebben de hele vering omgezet, en tal van grote stappen gemaakt en dat uitgetest in de 2e vrije training. Maar dat pakte toch minder goed uit dan we gehoopt hadden. We zijn vanmiddag toch weer terug gegaan naar de setting die in de buurt kwam van die van de afgelopen races en trainingen. We wisten het zelfs te verbeteren, hoewel dat er net niet uitkwam qua verbetering van mijn tijd. Ten minuten voor het einde van de tijdtraining liet ik een band monteren, maar dat ging niet. De band was OK, maar achteraf bleek er een lager kapot waardoor het leek alsof alles hobbelde. Ik ben toen snel binnengekomen en heb een reserve wiel gepakt, maar daar zat een zachter compound in. Daarmee kwam ik nog wel dichter bij mijn tijd van gisteren, maar ik had er onder kunnen duiken als ik het juiste rubber onder mijn Honda had zitten. Voor de race ben ik er qua bandentype wel uit. En als we de versnellingsbak nog wat aanpassen -ik kom in sommige bochten niet goed uit- dan weet ik zeker dat er nog een paar tiende af kunnen morgen in de race. Maar eerst de start, die is voor iedereen hier van groot belang. Die eerste ronde is heel belangrijk, maar ik zal hem zonder risico nemen. Het halen van de finish staat voorop en dan zijn er WK-punten mogelijk", meldt Smrz.
125cc Trainingstijden na de 2e dag:
Pl
Naam
Land
Merk
Tijd
1
A.DOVIZIOSO
ITA
HONDA
1'27.836
2
H.BARBERA
SPA
APRILIA
1'27.870
3
S.JENKNER
GER
APRILIA
1'27.881
4
M.GIANSANTI
ITA
APRILIA
1'28.030
5
P.NIETO
SPA
APRILIA
1'28.061
6
M.SIMONCELLI
ITA
APRILIA
1'28.106
7
J.SIMON
SPA
HONDA
1'28.202
8
Y.UI
JPN
APRILIA
1'28.333
9
G.BORSOI
ITA
APRILIA
1'28.404
10
R.LOCATELLI
ITA
APRILIA
1'28.448
11
M.KALLIO
FIN
KTM
1'28.542
12
C.STONER
AUS
KTM
1'28.570
13
J.LORENZO
SPA
DERBI
1'29.472
14
L.PESEK
CZE
HONDA
1'28.882
15
S.CORSI
ITA
HONDA
1'29.098
16
F.LAI
ITA
GILERA
1'28.986
17
A.BAUTISTA
SPA
APRILIA
1'28.994
18
S.GADEA
SPA
APRILIA
1'29.217
19
G.PELLINO
ITA
APRILIA
1'29.273
20
G.TALMACSI
HUN
MALAGUTI
1'29.366
21
M.DI MEGLIO
FRA
APRILIA
1'29.416
22
S.SANNA
ITA
APRILIA
1'29.552
23
I.TOTH
HUN
APRILIA
1'29.639
24
M.PASINI
ITA
APRILIA
1'29.568
25
R.HARMS
DAN
HONDA
1'29.940
26
S.PERUGINI
ITA
GILERA
1'30.123
27
T.LUTHI
SWI
HONDA
1'30.439
28
V.KALLIO
FIN
APRILIA
1'31.019
29
A.RODRIGUEZ
SPA
DERBI
1'30.475
30
P.UNGER
GER
APRILIA
1'30.553
31
J.CARCHANO
SPA
APRILIA
1'30.909
32
R.SCHOUTEN
NED
POWERFUSE HONDA
1'31.096
33
M.MICKAN
GER
HONDA
1'31.595
34
G.FRÖHLICH
GER
HONDA
1'31.280
35
J.MIRALLES
SPA
APRILIA
1'31.376
36
V.BITTMAN
CZE
HONDA
1'31.790
37
M.MANNA
ITA
MALAGUTI
NQ
(Out of 107%)
Not Qualified
M.JANAKOVA
CZE
HONDA
1'36.013
250cc Trainingstijden = startopstellingen na de 2e dag:
Pl
Naam
Land
Merk
Tijd
1
S.PORTO
ARG
APRILIA
1'25.078
2
A.DE ANGELIS
RSM
APRILIA
1'25.236
3
R.ROLFO
ITA
HONDA
1'25.386
4
R.DE PUNIET
FRA
APRILIA
1'25.535
5
D.PEDROSA
SPA
HONDA
1'25.633
6
M.POGGIALI
RSM
APRILIA
1'25.652
7
T.ELIAS
SPA
HONDA
1'25.719
8
F.NIETO
SPA
APRILIA
1'25.783
9
N.MATSUDO
JPN
YAMAHA
1'26.195
10
F.BATTAINI
ITA
APRILIA
1'26.256
11
S.GUINTOLI
FRA
APRILIA
1'26.260
12
H.AOYAMA
JPN
HONDA
1'26.300
13
A.DEBON
SPA
HONDA
1'26.353
14
A.WEST
AUS
APRILIA
1'26.405
15
D.HEIDOLF
GER
APRILIA
1'26.511
16
J.OLIVE
SPA
APRILIA
1'26.530
17
C.DAVIES
GBR
APRILIA
1'26.714
18
A.BALDOLINI
ITA
APRILIA
1'26.720
19
K.NÖHLES
GER
HONDA
1'26.795
20
H.MARCHAND
FRA
APRILIA
1'27.133
21
J.SMRZ
CZE
POWERFUSE HONDA
1'27.180
22
T.SEKIGUCHI
JPN
YAMAHA
1'27.403
23
E.NIGON
FRA
YAMAHA
1'27.663
24
E.BATAILLE
FRA
HONDA
1'27.731
25
A.VINCENT
FRA
APRILIA
1'27.752
26
J.STIGEFELT
SWE
APRILIA
1'27.845
27
G.LEFORT
FRA
APRILIA
1'29.194
28
M.SABBATANI
ITA
YAMAHA
1'29.384
MotoGP (500cc 2-takt / 990cc 4-takt) Trainingstijden na de 2e dag:
Pl
Naam
Land
Merk
Tijd
1
M.BIAGGI
ITA
HONDA
1'22.756
2
V.ROSSI
ITA
YAMAHA
1'22.840
3
Ke.ROBERTS
USA
SUZUKI
1'22.961
4
S.GIBERNAU
SPA
HONDA
1'22.969
5
S.NAKANO
JPN
KAWASAKI
1'23.009
6
A.BARROS
BRA
HONDA
1'23.154
7
C.CHECA
SPA
YAMAHA
1'23.336
8
T.BAYLISS
AUS
DUCATI
1'23.372
9
N.HAYDEN
USA
HONDA
1'23.453
10
L.CAPIROSSI
ITA
DUCATI
1'23.475
11
C.EDWARDS
USA
HONDA
1'23.583
12
J.HOPKINS
USA
SUZUKI
1'23.622
13
M.TAMADA
JPN
HONDA
1'23.623
14
M.MELANDRI
ITA
YAMAHA
1'23.692
15
N.ABE
JPN
YAMAHA
1'24.151
16
A.HOFMANN
GER
KAWASAKI
1'24.172
17
J.McWILLIAMS
GBR
APRILIA
1'24.322
18
R.XAUS
SPA
DUCATI
1'24.377
19
N.HODGSON
GBR
DUCATI
1'24.599
20
N.AOKI
JPN
PROTON KR
1'25.038
21
M.FABRIZIO
ITA
HARRIS WCM
1'25.310
22
Ku.ROBERTS
USA
PROTON KR
1'25.478
23
S.BYRNE
GBR
APRILIA
1'25.614
24
C.BURNS
GBR
HARRIS WCM
1'26.665
************