Aan de Voorzittervan de TweedeKamerderStaten-Generaal
Binnenhof4
Den Haag
- Directie Verenigde Naties &
Internationale Financiële Instellingen
Bezuidenhoutseweg 67
Postbus 20061
2500 EB Den Haag
Datum
- 16 juli 2004
Behandeld
- Paul Zwetsloot
Kenmerk
- DVF/AS-188/04
Telefoon
- 070 - 3486100
Blad
- 1/1
Fax
- 070 - 3484803
Bijlage(n)
- 1
- paul.zwetsloot@minbuza.nl
Betreft
- Beantwoording vragen van de leden Van Bommel (SP) en Huizinga-Heringa (ChristenUnie)over exportkredietschulden bij Irak.
-
Graag - bied iku hierbij- , mede namens de Minister van Financiën, de antwoorden aan op de schriftelijke vragen gesteld door - de leden Van Bommel (SP) en Huizinga-Heringa - (ChristenUnie) over de exportkredietschulden bij Irak- . Deze vragen werden ingezonden op - 5 juli 2004 met kenmerk - 2030417190.
- De minister voor Ontwikkelingssamenwerking,
A.M.A. van Ardenne-van der Hoeven
Antwoorden van mevrouw Van Ardenne-Van der Hoeven, minister voor Ontwikkelingssamenwerking, mede namens de heer Zalm, minister van Financiën, op vragen van de leden Van Bommel (SP) en Huizinga-Heringa (ChristenUnie) inzake exportkredietschulden bij Irak
Vraag 1
Houdt u de optie open een deel van de oude exportkredietschulden die Nederland bij Irak heeft uitstaan, kwijt te schelden en ten laste te brengen van het budget voor Ontwikkelingssamenwerking? Zo ja, hoe verhoudt zich dit tot het eerdere standpunt van de Nederlandse regering dat Irak over voldoende rijkdommen beschikt om de schulden zelf te kunnen voldoen?
Antwoord
De Nederlandse regering streeft naar een schuldenregeling voor Irak op basis van een objectieve schuldhoudbaarheidsanalyse. In een dergelijke economische analyse wordt ook rekening gehouden met de potentiële toekomstige olie-inkomsten. Tijdens de laatste bijeenkomst van de Club van Parijs in juni heeft het IMF voor het eerst cijfers gepresenteerd over de omvang van de schuld van Irak en de capaciteit van dat land om deze terug te betalen. Uit die cijfers is gebleken dat, op basis van
herstructurering alleen, de schuldendienst (aflossing van rente) van de buitenlandse schuld de betaalcapaciteit van het land ver te boven zal gaan. Het is op basis van deze informatie dat de Nederlandse regering thans van mening is dat naast herstructurering van de schulden een gedeeltelijke schuldkwijtschelding noodzakelijk zal zijn. Op dit moment is nog niet duidelijk hoeveel kwijtschelding exact nodig is om schuldhoudbaarheid te realiseren. Aangezien Irak een DAC-I land is, geldt een
kwijtschelding als ODA.
Vraag 2
Is het waar dat het openstaande bedrag aan exportkredietschulden 96 miljoen dollar bedraagt? Indien neen, hoe hoog is dat bedrag dan wel?
Antwoord
Het bedrag dat Nederland heeft uitstaan, is ongeveer EUR 245 miljoen. Dit is inclusief rentes.
Vraag 3
Kunt u inzicht geven in de concrete transacties die tussen 1983 en 1988 hebben plaatsgevonden en waarop de schulden betrekking hebben?
Antwoord
De regering is niet bereid om de gevraagde informatie op transactiebasis te verschaffen. Op het moment van het verstrekken van de exportkredietverzekeringspolis mochten de verzekerde bedrijven ervan uitgaan dat de informatie vertrouwelijk zou worden behandeld. Wel is de regering bereid om een overzicht te verstrekken van de sectoren waarvoor de verzekeringen zijn afgegeven. Dit is, omdat het om een tijdsperiode gaat die vrij ver terugligt, arbeidsintensief en zal enige tijd in beslag nemen.
Vraag 4
Kunt u uitsluiten dat de schulden die op bovengenoemde transacties betrekking hebben, verband houden met de levering van producten die Nederlandse bedrijven aan het voormalige regime van Saddam Hoessein geleverd hebben in het kader van diens productie van chemische wapens? Kunt u uw antwoord toelichten?
Antwoord
Er is tot nu toe geen aanwijzing dat de door Nederland verzekerde transacties verband hielden met de productie van chemische wapens. Mocht uit het uitgebreide onderzoek, dat naar aanleiding van vraag 3 ingesteld wordt, blijken dat dit wel het geval is dan wordt de Kamer hierover geïnformeerd.
===
Ministerie van Buitenlandse Zaken