Ingezonden persbericht

Michiel Smit vraagt verbod reclame 'leningman'

reclame met Frits Bom misleidend volgens Smit

ROTTERDAM, 20040702 -- Nieuw Rechts-voorman Michiel Smit vraagt vandaag in een klacht aan de Reclame Code Commissie om een verbod op de reclame 'leningman' van Frits Bom, welke onder andere wordt uitgezonden op de publieke zenders. Volgens het Rotterdamse gemeenteraadslid is de reclame in strijd met artikelen 10 en 17 van de Nederlandse Reclame Code.


Michiel Smit: "De wildgroei aan Tv-reclames voor leningen dient een halt toegeroepen te worden, te beginnen met de misleidende reclame 'leningman'. De reclame is slecht herkenbaar voor het grote publiek als reclame door de opmaak, presentatie en inhoud van de reclame als het TV-programma 'vakantieman'. De presentator Frits Bom is bekend van zijn kritische kijk op vakanties als 'vakantieman', waarop wordt voortgeborduurd door de reclamespot 'leningman' te nomen. Hiermee misbruikt de reclame het vertrouwen van de doelgroep van Becam op het gezag van de heer Bom als kritisch volger van consumentenproducten. Dit is volgens mij in strijd met artikel 10 van de Nederlandse Reclame Code."

De reclames voor leningen zijn tegenwoordig vaak te zien op TV. Hierbij spelen voor mensen grote financiële belangen mee. De reclame 'leningman' is duidelijk bedoeld om een programma te suggereren en hiermee maakt de firma Becam misbruik van vertrouwen van kijkers in de heer Bom als 'kritisch' volger, zodat de aandacht van de kijkers op controle van voorwaarden verzwakt. Dit laatste is juist zo belangrijk voor mensen om op gewezen te worden (zelfs vastgelegd). Deze aanpak zou volgens Michiel Smit getypeerd moeten worden als een onjuiste methode om de aandacht af te leiden van de voorwaarden.




Ingezonden persbericht