Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer
Persbericht
16 juli 2004
Twintig procent afvaltransporten illegaal

Ongeveer twintig procent van de afvaltransporten in zes Europese zeehavens is illegaal. Dat blijkt uit controles van Milieu-Inspecties uit België, Duitsland, Engeland, Polen, Letland en Nederland. De controles zijn onder leiding van de VROM-Inspectie tussen september 2003 en maart 2004 uitgevoerd. De inspecties concluderen op basis van de overtredingen dat samen handhaven van de Europese regels voor afvaltransporten noodzakelijk is.

Overtredingen
In de zes zeehavens zijn 47 inspecties uitgevoerd. In totaal zijn 1230 zendingen gecontroleerd. Bij 508 van de transporten ging het om afval. 103 hiervan bleken illegaal. Het ging daarbij onder meer om miljoenen kilo s huishoudelijk afval van Ierland naar India, honderden koelkasten met CFK-houdende koelmiddelen van Duitsland en Frankrijk naar Afrika, elektronisch afval van Engeland naar Pakistan en kabelafval van Nederland naar China. Daarnaast zijn in 47 gevallen tekortkomingen geconstateerd. Denk hierbij aan het ontbreken van de correcte papieren of het onvolledig ingevuld zijn van de documenten. De overtredingen zijn vooral in België en Engeland geconstateerd. In Polen en Letland zijn er geen aangetroffen.
Samen handhaven
Reden voor de samenwerking tussen de zes landen, is het verbeteren van de Europese handhaving van de regelgeving op het gebied van de export van (gevaarlijke) afvalstoffen. Daarnaast had het bedrijfsleven klachten dat in Nederland te streng gecontroleerd zou worden.
Tijdens de samenwerking zijn afspraken gemaakt over inspectiemethoden, aantallen, controles en belangrijke bestemmingen en afvalstromen. Eveneens zijn afspraken gemaakt over hoe signalen en informatie over mogelijk illegale afvaltransporten worden vastgelegd en uitgewisseld. Uit de informatie-uitwisseling blijkt dat Nederland niet strenger controleert, maar beschikt over meer kennis, ervaring en capaciteit. Samenwerking met andere instanties zoals politie en douane, blijkt daarnaast essentieel.

Resultaat
De lidstaten zijn door het samen handhaven, bewust geworden van de problemen met illegale afvaltransporten. Ook blijkt door de hoeveelheid illegale onderschepte transporten en de geconstateerde tekortkomingen, samen handhaven van de Europese regelgeving op afvaltransporten noodzakelijk. Afgesproken is in september een vervolgtraject te starten en hierbij meer landen te betrekken. 15 landen hebben inmiddels interesse getoond. Daarnaast is voorgesteld een Europese handhavingstrategie te ontwikkelen. De Europese regelgeving voor grensoverschrijdende afvaltransporten geldt namelijk voor alle lidstaten. Er zijn dus geen verschillende regels per land. Wel is elke lidstaat zelf verantwoordelijk voor de handhaving. Hierdoor bestaan er momenteel onderling grote verschillen in handhaving.

Meer informatie:
Rapport IMPEL-TFS Seaport Project 'Illegal waste shipments to developing countries, common practice'.
Download rapport (pdf, 661KB)
Zie het origineel

Aanbiedingsbrief bij het rapport van het IMPEL-TFS Seaport projectaan de Tweede Kamer.
Download aanbiedingsbrief (Word, 79KB)
Zie het origineel

Dossier EVOA