IP/04/901
Brussel, 15 juli 2004
Nieuwe financiële middelen voor de transeuropese energie- en
vervoersnetwerken, GALILEO en Marco Polo, voor de periode 2007-2013
De Commissie stelt voor om over een periode van zeven jaar meer dan
22 miljard euro vrij te maken voor de transeuropese energie- en
vervoersnetwerken, voor het GALILEO-programma en voor het
Marco-Poloprogramma, dat goederenvervoer via andere vervoerswijzen dan
de weg aanmoedigt. "Het is hoog tijd dat de Europese Unie voldoende
budgettaire middelen krijgt om de overheids- en privésector ertoe aan
te zetten te investeren in grote infrastructuren en doorslaggevende
technologieën op het vlak van energie en vervoer, om aldus een echte
interne markt tot stand te brengen en de concurrentie aan te
moedigen", benadrukte Loyola de Palacio.
In het kader van de volgende financiële vooruitzichten (2007-2013)
stelt de Commissie een diepgaande herziening voor van het budget voor
transeuropese vervoers- en energienetwerken (RTE) en van de wijze
waarop de financiële steun wordt toegekend.
* De voorgestelde verordening voorziet in een budget van 20,35
miljard euro voor vervoer. Deze steun wordt toegespitst op een
beperkt aantal projecten. Het betreft aanmoedigingssteun die in
uitzonderlijke gevallen tot 50% van de kosten van
grensoverschrijdende projecten kan bedragen. De steun wordt
toegekend op voorwaarde dat de projecten een herstel van het
evenwicht tussen de vervoerswijzen nastreven en op
interoperabiliteit gericht zijn. De rol van de Commissie en de
lidstaten in het beheer van de projecten zal nog worden
verduidelijkt. De forse verhoging van het budget in vergelijking
met de vorige periode maakt het mogelijk medefinanciering te
verlenen voor de 30 RTE-projecten die op 29 april jongstleden door
het Parlement en de Raad als prioritair zijn aangeduid^ (en die
in totaal 255 miljard euro kosten) en voor de programma's om de
Europese systemen voor het beheer van het lucht- en spoorvervoer
te ontwikkelen. Aangezien het verkeer tussen de lidstaten tegen
2020 naar verwachting zal verdubbelen, zal dit budget ertoe
bijdragen dat de economische groei wordt ondersteund, dat het BBP
zal stijgen (in het beste geval met 0,3%) en dat de CO -emissies
met 4% zullen afnemen.
* Op het vlak van energie voorziet de verordening in een budget van
340 miljoen euro voor de medefinanciering van haalbaarheidsstudies
voor de gaspijpleidingen en elektrische aansluitingen die nodig
zijn om de interne markt volledig tot stand te brengen en de
energiebevoorrading te garanderen.
De Commissie heeft nog twee aanvullende verordeningen voorgesteld:
* De eerste verordening beoogt de ontwikkeling van het bestaande
Marco-Poloprogramma, dat tot doel heeft het evenwicht tussen het
goederenvervoer over de weg en via andere vervoerswijzen te
herstellen. Marco Polo II bevat nieuwe acties zoals de "snelwegen
op zee" en de zogenaamde "verkeersvermijdingsacties". Dit
programma, waarvoor 740 miljoen euro wordt uitgetrokken in de
periode 2007-2013, wordt uitgebreid tot de buurlanden van de EU.
Volgens de raming van de Commissie zal elke euro subsidie die aan
Marco Polo wordt toegekend, zes euro aan baten voor de samenleving
en het milieu opleveren.
* De tweede verordening heeft tot doel 1 miljard euro bij te dragen
tot de ontwikkelings- en exploitatiefase van het Europees
radiosatellietnavigatiesysteem GALILEO. Op termijn wordt het
financieel evenwicht gegarandeerd door de commerciële inkomsten
uit de exploitatie van het systeem.
---
http://europa.eu.int/comm/ten/transport/revision/revision_1692_96_en.h
tm
European Commission