European Commission

IP/04/901

Brussel, 15 juli 2004

Nieuwe financiële middelen voor de transeuropese energie- en vervoersnetwerken, GALILEO en Marco Polo, voor de periode 2007-2013

De Commissie stelt voor om over een periode van zeven jaar meer dan 22 miljard euro vrij te maken voor de transeuropese energie- en vervoersnetwerken, voor het GALILEO-programma en voor het Marco-Poloprogramma, dat goederenvervoer via andere vervoerswijzen dan de weg aanmoedigt. "Het is hoog tijd dat de Europese Unie voldoende budgettaire middelen krijgt om de overheids- en privésector ertoe aan te zetten te investeren in grote infrastructuren en doorslaggevende technologieën op het vlak van energie en vervoer, om aldus een echte interne markt tot stand te brengen en de concurrentie aan te moedigen", benadrukte Loyola de Palacio.

In het kader van de volgende financiële vooruitzichten (2007-2013) stelt de Commissie een diepgaande herziening voor van het budget voor transeuropese vervoers- en energienetwerken (RTE) en van de wijze waarop de financiële steun wordt toegekend.
* De voorgestelde verordening voorziet in een budget van 20,35 miljard euro voor vervoer. Deze steun wordt toegespitst op een beperkt aantal projecten. Het betreft aanmoedigingssteun die in uitzonderlijke gevallen tot 50% van de kosten van grensoverschrijdende projecten kan bedragen. De steun wordt toegekend op voorwaarde dat de projecten een herstel van het evenwicht tussen de vervoerswijzen nastreven en op interoperabiliteit gericht zijn. De rol van de Commissie en de lidstaten in het beheer van de projecten zal nog worden verduidelijkt. De forse verhoging van het budget in vergelijking met de vorige periode maakt het mogelijk medefinanciering te verlenen voor de 30 RTE-projecten die op 29 april jongstleden door het Parlement en de Raad als prioritair zijn aangeduid^ (en die in totaal 255 miljard euro kosten) en voor de programma's om de Europese systemen voor het beheer van het lucht- en spoorvervoer te ontwikkelen. Aangezien het verkeer tussen de lidstaten tegen 2020 naar verwachting zal verdubbelen, zal dit budget ertoe bijdragen dat de economische groei wordt ondersteund, dat het BBP zal stijgen (in het beste geval met 0,3%) en dat de CO -emissies met 4% zullen afnemen.

* Op het vlak van energie voorziet de verordening in een budget van 340 miljoen euro voor de medefinanciering van haalbaarheidsstudies voor de gaspijpleidingen en elektrische aansluitingen die nodig zijn om de interne markt volledig tot stand te brengen en de energiebevoorrading te garanderen.

De Commissie heeft nog twee aanvullende verordeningen voorgesteld:
* De eerste verordening beoogt de ontwikkeling van het bestaande Marco-Poloprogramma, dat tot doel heeft het evenwicht tussen het goederenvervoer over de weg en via andere vervoerswijzen te herstellen. Marco Polo II bevat nieuwe acties zoals de "snelwegen op zee" en de zogenaamde "verkeersvermijdingsacties". Dit programma, waarvoor 740 miljoen euro wordt uitgetrokken in de periode 2007-2013, wordt uitgebreid tot de buurlanden van de EU. Volgens de raming van de Commissie zal elke euro subsidie die aan Marco Polo wordt toegekend, zes euro aan baten voor de samenleving en het milieu opleveren.

* De tweede verordening heeft tot doel 1 miljard euro bij te dragen tot de ontwikkelings- en exploitatiefase van het Europees radiosatellietnavigatiesysteem GALILEO. Op termijn wordt het financieel evenwicht gegarandeerd door de commerciële inkomsten uit de exploitatie van het systeem.

---

http://europa.eu.int/comm/ten/transport/revision/revision_1692_96_en.h tm