Nederlandse Spoorwegen

Persbericht
Utrecht, 15 juli 2004

Klantwaardering voor prestaties NS groeit gestaag
Veenman: "Het gaat goed met NS"

Door de verbeterde prestaties van NS blijft de klantwaardering voor de dienstverlening stijgen. In het tweede kwartaal van 2004 beoordeelde 66% van de reizigers de dienstverlening met het rapportcijfer zeven of hoger. Een jaar geleden was dit nog 56%. Aad Veenman: "Het gaat goed met NS; de waardering van reizigers en de prestaties van NS naderen het hoge niveau van begin 2000. Onze inspanningen om de kwaliteit van de dienstverlening te verhogen werpen hun vruchten af. We blijven ons richten op verdere verbeteringen voor onze reizigers en het werven van nieuwe klanten."

Op belangrijke onderdelen als op tijd rijden, informatie bij vertragingen en sociale veiligheid is het klantoordeel verder gestegen. De beschikbaarheid van een zitplaats scoorde het hoogst: daarvoor geeft inmiddels 76% NS een ruime voldoende. De hoogste stijging in het aantal tevreden klanten werd gemeten bij 'op tijd rijden' (van 29% in het tweede kwartaal van 2003 naar 38% afgelopen kwartaal). Ook over 'informatie bij vertraging' (van 37% naar 45%) en 'reinheid van treinen en stations' (van 44% naar 52%) waren beduidend meer klanten te spreken dan een jaar geleden. Het gemiddelde rapportcijfer over de dienstverlening van NS steeg naar 6,7 ten opzichte van 6,5 een jaar geleden.

De inspanningen van NS om de punctualiteit te verbeteren lieten ook het tweede kwartaal een verdere stijging zien: 87,7% van alle treinen reed binnen 3 minuten op tijd (2e kwartaal 2003 83,6%). Volgens de internationale 5-minutennorm is dit zelfs 93,3%. Bovendien werd 92,4% van alle aansluitingen gehaald. Onder meer een intensievere samenwerking met ProRail en gerichte maatregelen op specifieke trajecten hebben hiertoe bijgedragen.

NS is tevreden met de stijgende lijn die bevestigt dat de verbeterprogramma's effect hebben. Het bedrijf gaat onverminderd door met het verbeteren van de kwaliteit van de dienstverlening.

NS publiceert ieder kwartaal de cijfers over de klanttevredenheid. Deze cijfers volgen uit het onafhankelijk onderzoek dat consumentenorganisaties en overheid samen met NS verrichten. Hierin geven reizigers hun oordeel over de kwaliteit van de verschillende aspecten van de dienstverlening van NS. Daarnaast publiceert het bedrijf ieder kwartaal de punctualiteitscijfers. In de bijgevoegde tabel staat een overzicht van de belangrijkste uitkomsten. Een uitgebreid overzicht staat op het internetadres www.ns.nl.


* * * * * *

|Noot aan| |

Nederlandse Spoorwegen