Port of Rotterdam
Beste halfjaar ooit - Containers in dubbele cijfers
15-7-2004 14:45:00
Groei Rotterdamse Haven versnelt
In de eerste helft van 2004 is in de Rotterdamse haven 177 miljoen ton
goederen overgeslagen, 8 procent meer dan in de eerste helft van 2003.
De afvoer nam sterker toe dan de aanvoer, respectievelijk 6,7% en
11,6%, en het stukgoed groeide bijna dubbel zo snel, 12%, als het
massagoed. Alleen kolen werd, 2%, minder overgeslagen dan in de eerste
helft van vorig jaar. De andere goederensoorten groeiden: agribulk
(+10,6%), ertsen en schroot (+7,6%), overig droog massagoed (+6,6%),
ruwe aardolie (+5,3%), minerale olieproducten (+13,2%) overig nat
massagoed (+5,6%), roro (+5,5%), containers (+13,3%) en overig
stukgoed (+7,8%). In aantallen nam de containeroverslag met 12% toe
tot 4 miljoen TEU (20-voets eenheden). De vooruitzichten voor de
overslag in de tweede helft van het jaar, zijn positief.
Willem Scholten, algemeen directeur van het Havenbedrijf Rotterdam:
Acht procent meer overslag is uniek. Het is ook zelden of nooit
voorgekomen dat de groei zo breed gespreid is. De opkomst van China,
op zichzelf en als katalysator voor ontwikkelingen elders, speelt een
belangrijke rol. De brede spreiding wijst echter op méér. De laatste
paar jaar is er nergens in Nederland meer geïnvesteerd dan in de
haven. Dat gaat zich nu uitbetalen. Investeren loont.
Droog massagoed
De totale hoeveelheid droog massagoed nam toe met 5% tot 45 mln. ton.
De vorig jaar ingezette opwaartse beweging in de overslag van agribulk
(granen, zaden, veevoedergrondstoffen) zet zich voort: +11% tot 5,4
mln. ton. Dit is te danken aan de aanvoer van derivaten en tapioca
voor de mengvoederindustrie. De aanvoer van sojabonen en de afvoer van
granen daalden. In de tweede helft van het jaar zal de import van
tapioca terugvallen, zodat het jaarresultaat waarschijnlijk iets onder
dat van 2003 zal liggen.
Er werd ongeveer 250.000 ton minder kolen behandeld. Enkele schepen
moesten vanwege capaciteitsproblemen uitwijken naar een andere haven.
Hiernaast zijn de zeer grote schepen, capesizers, krap en zet men
vaker de kleinere panamaxen in. Deze kunnen ook in de concurrerende
havens terecht. Door opstartproblemen kon de nieuwe EECV terminal
onvoldoende compensatie bieden. De overslag daalde zo met 2% tot 11
mln. ton. In de tweede helft van het jaar wordt herstel verwacht door
toename van de Duitse import, het weer in bedrijf komen van de
koleneenheid van de Amercentrale en van de kolenlosser bij EECV.
De overslag van ertsen en schroot nam toe met bijna 8% tot 23 mln.
ton. In de EU25 nam de productie van staal toe met 3,5%. De vraag
komt vooral uit China, waar ook de honger naar schroot groot is. Een
belangrijke negatieve indicator voor de rest van het jaar is echter
de daling van de Duitse productie van ruwijzer met 1,4%. Op jaarbasis
is een lichte groei van de ertsoverslag toch aannemelijk. Het overig
droog massagoed groeide met 7% ten opzichte van de al uitstekende
eerste helft (+15%) van 2003, tot 5,5 mln. ton. Met een aantrekkende
productie in de staal- en de chemische industrie, neemt ook de
aanvoer van mineralen verder toe. Heel veel mineralen komen per
parcelservice uit China en Zuid-Afrika.
Nat massagoed
Het totaal nam toe met 7% tot 82 miljoen ton. De aanvoer van ruwe olie
beleefde één van de beste semesters sinds jaren, met een toename van
5% tot 53 miljoen ton. Evenals in 2003 draait de raffinagesector goed:
de vraag is groot en de raffinagemarge behoorlijk. Omdat dit jaar geen
onderhoudsstops gepland zijn, komt de overslag op jaarbasis tot 5
miljoen ton hoger uit.
De aanvoer van olieproducten bleef stabiel op 10 miljoen ton, maar de
afvoer steeg aanzienlijk met bijna 40% tot 7 miljoen ton. Dit valt
vooral toe te schrijven aan de doorvoer van Russische stookolie.
Afgelopen voorjaar vertrokken al zes VLCCs, met elk een laadvermogen
van rond de 250.000 ton, met stookolie naar het Verre Oosten. Voor de
lichtere producten, vooral benzine, is de Verenigde Staten de
belangrijkste bestemming.
De overslag van overig nat massagoed, meest basischemicaliën, is
toegenomen met 6% tot 13 mln. ton. Dit is iets meer dan in de (voor de
chemie) topjaren 2000 en 2001, maar eigenlijk is nu al voor het vijfde
jaar sprake van heel goede resultaten. De Vereniging Nederlandse
Chemische Industrie verwacht dit jaar een volumegroei van 4%. In dat
geval is een overslag van 26 miljoen ton nat massagoed haalbaar.
Stukgoed
De stukgoedsector had een bijzonder goed eerste halfjaar met een
toename van 5 mln. ton (+12%) tot 50 mln. ton. In containers werd 13%
meer aangevoerd, van 35 naar 40 mln. ton. De aan- en afvoer stegen
beide rond de 13%. In aantallen was dit rond de 12%, tot 4 mln. TEU
(+500.000). Het Verre Oosten is de drijvende kracht achter de
groeiende containeroverslag. Inmiddels zorgt dit voor
capaciteitsgebrek op vrijwel alle grote West-Europese terminals. ECT
groeide met 20%, drie keer de verwachting, en heeft extra personeel
aangenomen en investeringen naar voren gehaald. In de tweede helft van
het jaar kan de totale groei toenemen door intensiever gebruik van
enkele diepzeeterminals.
Het roll-on/roll-off vervoer nam met 5,5% toe tot 5,5 mln. ton.
Hiervan is iets meer dan de helft afvoer. De toename is het gevolg van
de groei van de handel tussen het VK en het continent. Cobelfret
Ferries speelde hierop in door de capaciteit op Purfleet te vergroten.
DFDS Tor Line nam Rotterdam twee keer per week op in de dienst tussen
Engeland en Zweden. Eveneens gerelateerd aan Engeland is toegenomen
overslag van autos: Mazda sloot begin dit jaar een contract met
RCC/RCT voor doorvoer naar Groot-Brittanië.
Door een sprongetje van 8% tot 4,5 mln. ton, is het overig stukgoed
weer terug op het niveau van 2000. Nieuw gestart in 2004 zijn de all
weather terminal van Gevelco (staal uit Zweden en papier uit Portugal)
en DFDS Tor Line (nieuw in papier, uit Noorwegen). In de tweede helft
van het jaar gaan deze terminals zwaarder doortellen in het resultaat.
In de eerste zes maanden deden ook de LASH-vaart (veel staal uitgaand,
papier, rijst) op de Verenigde Staten en de aanvoer van groenten en
fruit (+20%) uit Zuid-Afrika en Zuid-Amerika, het goed.
Halfjaar cijfers 2004
Havenbedrijf Rotterdam N.V.
15-07-2004