Toespraak minister van verkeer en Waterstaat bij openen spitsstroken
op de randweg Eindhoven in Eindhoven
Dames en heren,
Vandaag vieren we de feestelijke opening van een deel van de
spitsstroken op de A-2 richting zuiden. Sinds 2 juli maakt het
vakantieverkeer er al gebruik van. En het lijkt een succes te worden.
In het eerste vakantieweekend was er sprake van een soepele
doorstroming van vakantieverkeer. En ik begrijp dat de spitsstroken in
noordelijke richting aan het eind van de zomer klaar zijn. Dus de late
vakantievierders kunnen er zowel op de heen- als terugreis van
profiteren.
Aanvankelijk was de planning om deze spitsstroken pas in november op
te leveren. Maar door de intensieve samenwerking tussen de aannemer en
de wegbeheerders uit de regio sta ik hier nu al. Dat is een enorm
compliment waard. Hoe sneller een spitsstrook er ligt, des te beter.
Niet alleen voor de doorstroming, maar zeker ook voor de veiligheid.
Bij de aanleg van spitsstroken mogen we dat aspect absoluut niet uit
het oog verliezen. Het bijna-ongeluk met de LPG-tankwagen ligt
iedereen hier nog vers in het geheugen. Daarom zijn hier ook zoveel
verkeersmaatregelen genomen om de veiligheid te vergroten.
Samenwerking was daarin het toverwoord. De aanwezigheid vandaag van
vertegenwoordigers van het Korps Landelijke Politie Diensten,
brandweer, regiopolitie, GG&GD en bergingsbedrijven getuigt hiervan.
Hartelijk welkom. Mijn spitsstrook is uw spitsstrook!
En dan de toekomst, want u bent nog niet van mij af. Op de Randweg
Eindhoven wordt alles bij elkaar 12 kilometer aan spitsstroken
aangelegd. De capaciteit neemt daarmee in de spits met zon 30 procent
toe! Dat is heel veel, maar één ding moet ik wel duidelijk maken: een
filevrije Randweg in de spits is niet realistisch. Een kortere
reistijd en een betere doorstroming is dat wel.
Dat geldt trouwens niet alleen voor de regio Eindhoven. In totaal
worden er de komende jaren circa 40 spitsstroken aangelegd, verspreid
over het hele land! Dat is ongeveer 300 kilometer aan extra rijbanen.
De economische voordelen als gevolg van de aanleg van deze
spitsstroken zijn berekend op 25 miljoen euro per jaar.Wat dat betreft
heb ik trouwens misschien nog een nieuwtje voor u. Onlangs is namelijk
besloten dat we op het traject A58 Eindhoven-Tilburg tussen Best en
Oirschot en op de A-2 richting Maastricht tussen Eindhoven en
Valkenswaard ook spitsstroken aan gaan leggen.
Mijn inzet is om de economische centra van Nederland bereikbaar te
houden. Dan doel ik op de Randstad en daarbinnen de mainports Schiphol
en Rotterdam. Dan doel ik op de Triple A-verbindingen, waaronder de
A2. En dan doel ik ook op economische centra zoals de Brainport
Eindhoven. Want dat dit kabinet zich alleen zou richten op de Randstad
is nonsens. Natuurlijk is de Randstad van groot economisch belang.
Maar dat we geen oog zouden hebben voor de regios is gewoon niet waar.
Eindhoven is de regio met de meeste werkgelegenheid buiten de
Randstad, het is de derde innovatieve regio in Europa en een
belangrijk logistiek knooppunt van wegen en waterwegen. Ook de positie
van de Luchthaven Eindhoven mogen we niet uitvlakken. Ik zou wel blind
zijn als ik daaraan voorbij zou lopen en ik kan u verklappen dat er
niets mis is met mijn ogen.
We moeten dus blijven investeren in een optimale bereikbaarheid van
deze regio. Daarom nu de aanleg van spitsstroken. En daarom straks het
verbreden van de Eindhovense Randweg van 2 x 2 naar 4 x 2 rijstroken
in de periode 2006-2011. Een absoluut noodzakelijke investering om de
verwachte groei van het personen- en goederenvervoer op te vangen.
Een van de belangrijkste doelen van mijn beleid is dus een betere
doorstroming van het verkeer. En zonder een zak met geld lukt dat
niet. Vandaar dat ik voor dit doel 2,5 miljard euro extra gereserveerd
heb tot en met 2010. Dat is een duidelijke keuze in tijden van
bezuinigingen. In totaal steken we nu ongeveer 6,5 miljard euro per
jaar in onderhoud, benutting en uitbreiding. Ik ben dus meer dan de
minister van spitsstroken. Zo gaat de schop wat mij betreft echt snel
in de grond voor de A4 Midden-Delfland, heb ik onlangs de
Thomassentunnel bij Rotterdam geopend, hebben we vorige week geld
opzij gelegd zodat die Tweede Coentunnel er echt komt voor 2012, en
gisteren heb ik nog de A30 bij het knooppunt Ede feestelijk mogen
openen. In deze regio kan ik wijzen op de aanleg van de A50 die nu het
einde nadert en waar ik een tijdje geleden aanwezig mocht zijn bij de
opening van een wegvak. Volgend jaar kom ik terug voor het laatste
stuk.
Kortom, er gebeurt nogal wat nu en de komende jaren.
Dames en heren,
Het moge duidelijk zijn, ik wil Nederland in beweging brengen. Een
grote ambitie en in mijn eentje lukt dat natuurlijk nooit. Daar heb ik
provincies, gemeenten en bedrijven bij nodig. Samenwerken is het
credo. En deze regio geeft daarin het goede voorbeeld . Denk maar aan
de planstudie Bereikbaarheid Oostelijk deel Stadsregio Eindhoven of
het project Beter Bereikbaar Zuid-Oost Brabant. Alle wegbeheerders en
het bedrijfsleven samen bereiken meer dan ieder voor zich.
Om het belang van een succesvolle regionale samenwerking te
benadrukken, wil ik zo meteen een cadeautje overhandigen aan de
burgemeesters van Eindhoven, Veldhoven en Waalre en de voorzitter van
het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven. Ik zou zeggen: ga zo door.
Met de grootschalige reconstructie van de Randweg in 2006-2011 in het
verschiet, is het verschrikkelijk belangrijk dat die samenwerking goed
blijft. Maar daar heb ik alle vertrouwen in.
Dank u wel.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat