CENTR. VOOR MARKETING ANALYSES

Nederlander ligt niet wakker van inval NMa by energiebedrijven

Nederlandse consument ligt niet wakker van inval NMa

Direct nadat bekend werd dat de NMa bij vier energiebedrijven was binnengevallen heeft Millward Brown / Centrum enkele vragen voorgelegd aan Nederlandse huishoudens. Er zijn, verspreid over drie avonden, 256 huishoudens ondervraagd.
De resultaten laten zien dat de gemiddelde Nederlander er niet van wakker ligt ondanks het feit dat een meerderheid denkt dat er inderdaad prijsafspraken gemaakt zijn tussen Nuon, Essent, ENECO Energie en Delta. ENECO Energie blijft redelijk buiten schot als het gaat om de vraag bij wie de NMa is binnengevallen.

De eerste avond na de inval wist 10% van de huishoudens spontaan te noemen dat de NMa was binnengevallen bij energiebedrijven. Daarna daalde dit naar 7%. Het item is dus niet hot. De geholpen bekendheid blijkt echter wel toe te nemen. Van 40% op de eerste avond naar 57% op de derde avond. Het is dus niet zo dat huishoudens er geen kennis van hebben, de bekendheid is tenslotte behoorlijk. Mannen noemen de inval vaker dan vrouwen. Anders dan verschillen tussen de geslachten zien we verder geen onderscheid in bijvoorbeeld, leeftijd, opleiding en inkomen.

Als gevraagd wordt naar welke energiebedrijven de NMa heeft bezocht weet het gros van de ondervraagden spontaan Nuon (53%) en Essent (45%) te noemen. Dit wordt deels veroorzaakt door hun toch al hoge bekendheid (hoge bomen vangen tenslotte veel wind) en wellicht door het feit dat op de eerste avond het NOS Journaal Nuon en Essent in beeld bracht en een woordvoerder van Nuon zijn zegje deed. ENECO Energie (23%) blijft daarentegen juist behoorlijk buiten schot. Zeker in verhouding met haar naamsbekendheid. Delta wordt echter (in verhouding tot haar naamsbekendheid) te vaak genoemd in deze NMa zaak.

Bijna twee derde (65%) van de ondervraagde huishoudens denkt dat er wel degelijk prijsafspraken gemaakt zijn. De stelling over de vergelijkbaarheid met de Bouwfraude werd onderschreven door nog eens 71% van de ondervraagden. Het zijn vooral mannen van middelbare leeftijd die denken dat het niet pluis is.

44% van de ondervraagden stelt het nieuws niet interessant te vinden. Het zijn opvallend veel vrouwen die deze mening zijn toegedaan (55%).

Van alle ondervraagden zegt 70% het (enigszins) eens te zijn met de stelling: ik heb vertrouwen in de energiebedrijven. Het zal geen opzien baren als gesteld wordt dat dit vaker mensen zijn die ook denken dat dat de energiebedrijven geen prijsafspraken hebben gemaakt (79%).
Het zelfde zien we terug bij de stelling over vertrouwen in de liberalisering. Naarmate men sterker gelooft dat er onderlinge prijsafspraken gemaakt zijn, neemt het vertrouwen in de liberalisering af. Gemiddeld ligt het vertrouwen echter nog steeds op 56%.

Heeft dit alles nu gevolgen voor een eventuele switch? Dat is op dit moment moeilijk in kaart te brengen omdat dat een lange termijn issue is. Net na de inval stelde 28% van de ondervraagden dat de kans veel kleiner was geworden dat zij nu nog gingen switchen. Hier troffen we vooral veel ouderen aan. Zij waren echter toch al nooit een groot voorstander van switchen.

Een zelfde onderzoek over een paar weken zal moeten uitwijzen in hoeverre het NMa voorval impact heeft en nog top of mind is. Op basis van de huidige gegevens: de afnemende spontane bekendheid met de inval, het gegeven dat een groot deel van de Nederlanders geen interesse heeft in het NMa issue, het feit dat er ondanks de prijsafspraken nog een redelijk vertrouwen in energiemarkt is, opgeteld bij de afnemende belangstelling in de media, denken wij dat de soep minder heet gegeten wordt dan hij wordt opgediend. Het lijkt qua impact allemaal wel mee te vallen.
Vanaf het moment dat de NMa een uitspraak doet of de media er weer bovenop springt kan het beeld echter radicaal omslaan.

Meer informatie over het onderzoek is te verkrijgen bij Douwe van Domselaar van Millward Brown / Centrum (020 5566564).

13 jul 04 18:10