SENTERNOVEM1
CO2 uitstoot in goederenvervoer omlaag
Het Ministerie van Verkeer en Waterstaat kent drie miljoen euro
subsidie toe aan 27 projecten die de uitstoot van CO2 in het
Nederlandse goederenvervoer terugdringen. De projecten reduceren
jaarlijks ruim 47 duizend ton CO2 en dragen hiermee bij aan het halen
van de Nederlandse klimaatdoelstelling voor de komende jaren. Het
bedrijfsleven investeert zelf 73 miljoen euro om deze CO2-reductie te
bereiken.
Bedrijven konden van november 2003 tot en met half februari 2004
projectvoorstellen indienen voor het subsidieprogramma CO2-reductie
goederenvervoer. Alleen projecten die jaarlijks meer dan 75 ton
CO2-reductie opleveren kwamen voor het programma in aanmerking. De met
subsidie gehonoreerde projecten dragen op verschillende manieren bij
aan CO2-reductie. Investeringen in duurzame technologieën leveren bij
ruim driekwart van de projecten een afname van de CO2-emissie op.
Opvallend zijn de vele initiatieven op het gebied van de zogenoemde
modal shift, waarbij goederen die normaal gesproken via de weg worden
vervoerd hun eindbestemming gedeeltelijk ook via het water of het
spoor bereiken. Hierdoor neemt het wegtransport van goederen binnen
Europa aanzienlijk af. De aanpassing van spoorterminals of het gebruik
van een nieuw type container die geschikt is voor gecombineerd
vervoer, zijn hier voorbeelden van.
De binnenvaartsector heeft veel projecten ingediend die brandstof en
dus CO2 besparen, zoals bijvoorbeeld een verbeterde stroomlijning van
schepen of een verlaging van het gewicht door de toepassing van
lichtere metalen. De kustvaart heeft met name projecten ingediend die
de aansluiting van transport over zee naar vervoer over land
aanzienlijk verbeteren. Ook is subsidie verleend aan een
biodieselproject dat koolzaadolie introduceert als brandstof voor het
goederentransport, als alternatief voor gewone dieselbrandstof.
Veel belangstelling
Uit de vele projecten die zijn ingediend kan worden opgemaakt dat de
vervoersector op dit moment veel belangstelling heeft voor andere
manieren van transport en milieuvriendelijker transport. Een aantal
interessante voorstellen moest worden afgewezen omdat deze projecten
nog teveel in de voorbereidingsfase verkeerden. Een belangrijk gevolg
van het subsidieprogramma is dat er veel samenwerkingsverbanden tot
stand zijn gekomen waarin verschillende vervoerders gezamenlijk naar
oplossingen zoeken om het aantal wegkilometers te verminderen.
Het subsidieprogramma CO2-reductie goederenvervoer
De sector verkeer en vervoer draagt voor circa 20 procent bij aan de
uitstoot van broeikasgassen in Nederland. In 1997 is in Kyoto
afgesproken om de uitstoot van CO2 in Nederland met 6 procent te
reduceren ten opzichte van de uitstoot in 1990. In dit kader heeft het
Ministerie van Verkeer en Waterstaat de subsidieregeling CO2-reductie
Verkeer en Vervoer opgesteld, waaronder ook het programma CO2-reductie
goederenvervoer valt. SenterNovem, een agentschap van het Ministerie
van Economische Zaken verzorgt de uitvoering van de regeling.
Meer informatie?
Wilt u meer weten over SenterNovem en het programma CO2-reductie
goederenvervoer
kijk dan op www.co2-reductie.nl. Wilt u meer weten over de andere
regelingen die SenterNovem uitvoert, kijk dan op www.senternovem.nl.
Op werkdagen kunt u tijdens kantooruren ook contact opnemen met de
adviseurs van het programma CO2-reductie goederenvervoer van
SenterNovem, telefoon (038) 455 33 47.
---
-
Noot voor de pers, niet bestemd voor publicatie:
Een overzicht van de toegekende projecten met korte
projectsamenvattingen is beschikbaar. Voor meer informatie kunt u
contact opnemen met Remke van Berk of Belinda Katt,
communicatie-adviseurs van SenterNovem, telefoon (038) 455 35 09 of
met Murco Mijnlieff van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat,
telefoon (070) 351 70 45.
13 jul 04 11:15
Nederlandse Onderneming voor Energie en Milieu BV