Toespraak van de minister van Verkeer en Waterstaat, Karla Peijs, bij
de opening van de Rijksweg A30, in Ede
Dames en heren,
Als minister van Verkeer zit ik tot over mijn oren in de
uitvoeringsovereenkomsten, bestuurlijke overleggen,
ontwerp-wegaanpassingsbesluiten en toetsbrieven. Dat soort
bestuurlijke en financiële afspraken is natuurlijk hard nodig als je
iets wil bereiken, maar het is toch fijn om af en toe eens te zien
waarvoor je het ook alweer doet. En hier draait het natuurlijk
allemaal om: een prachtig stuk weg waar de burgemeester, de
gedeputeerde, de kunstenaar, de vogelbeschermer, de weggebruiker en de
ondernemer blij mee zijn, zoals we net hebben gehoord. En niet te
vergeten de oeverzwaluw natuurlijk!
En dames en heren de minister óók. Voor mij is de A30 vooral van
belang als een van de tandwielen in het totale verkeersnetwerk. Een
raderwerk dat ik aan het repareren, restaureren en uitbreiden ben om
Nederland in beweging te brengen en te houden. Dat is mijn missie! Het
traject dat we vandaag openen is daarom niet alleen lokaal, maar ook
landelijk een aanwinst.
Dit traject betekent een verbetering van de bereikbaarheid,
leefbaarheid én veiligheid. De bereikbaarheid spreekt voor zich. De
tien kilometer snelweg van de A1 tot Lunteren is sinds 1990 in
gebruik. Als je een blik werpt op de wegenkaart, zie je dat het
vervolgens niet meer dan logisch is om de weg door te trekken tot de
A12. Het stuk weg dat vandaag opengaat, is de schakel die de
noord-zuidverbinding compleet maakt. Om met de Edese wethouder Peter
van t Hoog te spreken: daarmee wordt de gemeente Ede een
vijfsterren-locatie op het Nederlandse wegennet, met uitvalswegen naar
alle windrichtingen. Vijf sterren is nu misschien nog wat veel, maar
straks met de spitstroken op de A12 is Ede die kwalificatie wel waard.
Ik neem aan dat niet alleen bewoners en bezoekers in hun nopjes zijn
met die super-de-luxe bereikbaarheid, maar ook het bedrijfsleven.
Het knooppunt Maanderbroek dat met de aansluiting van de A30 op de A12
is ontstaan, heeft als bijkomend voordeel dat het verkeer uit de
bebouwde kom van Ede wordt gelokt. Dat scheelt een hoop stank en
lawaai in de stad. Ede wordt daarmee een fijnere plek om te wonen.
Rijkswaterstaat heeft er bovendien alles aan gedaan om ook rond de
nieuwe weg de leefbaarheid te vergroten. Zo heeft RWS duurzame
bouwmethodes en materialen gebruikt, zogeheten stil asfalt gelegd,
duizenden bomen aangeplant, wildtunnels aangelegd en fraaie
geluidsschermen geplaatst.
Ook de verkeersveiligheid in Ede is gediend met het wegleiden van
verkeer naar de A30. Dat vind ik hartstikke belangrijk, want
verkeersveiligheid gaat me zeer aan het hart. De A30 betekent
bovendien een hele vooruitgang voor de veiligheid ten opzichte van de
weg die er eerst lag. Inhaalacties op die eenbaansweg leverden
gevaarlijke manoeuvres en halsbrekende toeren op. Sinds mensenheugenis
stonden er borden met hartenkreten als S1 dodenweg en Denk aan wat u
lief is!. Nou, de A30 is daar het antwoord op!
Dames en heren,
Het moge duidelijk zijn dat de bouwers en andere betrokken partijen
een puik project hebben afgeleverd. Bezoekers aan het Schakelfeest
hebben afgelopen zaterdag met eigen ogen kunnen aanschouwen dat de A30
er prachtig en compleet bij ligt. Ik wil iedereen die daar aan heeft
bijgedragen ontzettend bedanken. Zaterdag was de weg nog het toneel
van voetgangers, fietsers en oldtimers. Straks zullen we definitief
overschakelen naar het snellere verkeer. Ik wens iedereen van
bewoners, bouwers en bedrijven tot de burgemeester van harte geluk met
deze verbindende schakel.
Dank u wel.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat