SENTERNOVEM
Nederlandse inbreng EU agenda op duurzame mobiliteit
Belangenorganisaties en bedrijfsleven doen voorstellen voor duurzame
mobiliteit
.Als we mobiel willen zijn, dan maar schoon, stil en zuinig. Het is
geen fata morgana, het kan en het moet.' Dat stelde Staatssecretaris
Van Geel van VROM bij de aanvang van zijn voorzitterschap voor de
Milieuraad. Van Geel wil het voorzitterschap benutten om hoog in te
zetten op milieu. Vandaag ontvangt de staatssecretaris de
agenda-voorstellen die Nederlandse belangenorganisaties belangrijk
vinden.
Betrokken maatschappelijke organisaties en bedrijfsleven (BOVAG, RAI
Vereniging, ANWB, TLN, EVO, Stichting Natuur en Milieu, Fietsersbond,
TNO Automotive, Institute for Risk Assessment, Vereniging Nederlandse
Petroleum Industrie, VNO-NCW en VNG) trekken gezamenlijk op voor de
agenda van het voorzitterschap van de EU Milieuraad. Vandaag ontvangt
staatssecretaris Van Geel (milieu) de standpunten en aanbevelingen op
het dossier duurzame mobiliteit van Jef Pleumeekers, directeur van
SenterNovem, de uitvoeringsorganisatie die de standpunten heeft
verzameld. De staatssecretaris wordt gevraagd deze aanbevelingen het
komende half jaar te gebruiken als prioriteitenlijst voor zijn
werkzaamheden als voorzitter.
Visie op duurzame mobiliteit
De shortlist bestaat uit de gemeenschappelijke visie van 12
maatschappelijke organisaties en vertegenwoordigers van bedrijfsleven
over instrumenten en maatregelen om duurzaam wegverkeer via Europa te
stimuleren en te realiseren. Het gaat daarbij om voorstellen voor
EU-normstelling, fiscale maatregelen en concrete
toepassingsmogelijkheden voor duurzaam wegverkeer. De aanbevelingen
van de organisaties gaat Van Geel inbrengen op de informele Milieuraad
de komende dagen en tijdens de Milieuraad in oktober.
Normstelling EU-niveau
Alle partijen zijn het eens dat normstelling op EU-niveau een goed
instrument is om het wagenpark schoner te maken. Een scherpere
emissienormering zorgt voor minder uitstoot van fijn stof,
stikstofoxiden en koolwaterstoffen. Een halvering van uitstoot door
verkeer is nu al mogelijk met de invoering van bestaande technieken.
Van belang is de verlaging van negatieve gezondheidseffecten door
verkeer. Doelvoorschriften in de vorm van maximale emissies per
kilometer werken beter dan middelvoorschriften. Zo wordt de markt
immers geprikkeld om de meest doelmatige en kosteneffectieve oplossing
te zoeken. Van Geel wil zich hard maken voor snelle besluitvorming
over de Euro-5-norm en wellicht ook al de Euro-6-norm voor
personenauto.s en bestelauto.s om via deze strenge
normering roetfilters voor nieuwe dieselauto.s en bestelauto.s
verplicht te stellen.
De organisaties bevelen aan om de vermindering van de CO2-emissie te
bereiken door het huidige ACEAconvenant met de auto-industrie verder
aan te scherpen of hierover CO2 -normstelling voor nieuwe auto.s in te
voeren. Van Geel is blij met de ambities van de organisaties maar
geeft aan dat het moeizaam is om voor nieuwe normen draagvlak te
vinden. Van Geel belooft hier wel zijn best voor te doen. Het kabinet
heeft onlangs in de Beleidsnota Verkeersemissie besloten om de BPM te
differentiëren naar CO2-uitstoot. Ook is in die nota besloten om de
CO2-uitstoot te beperken door vanaf 2006 op beperkte schaal
biobrandstoffen in te voeren.
De gebruiker betaalt
Accijns, BPM, MRB en andere typen van prijskaartjes voor het
weggebruik zullen sterk op de nationale agenda's aanwezig zijn de
komende jaren. De organisaties onderschrijven het uitgangspunt .de
gebruiker betaalt.. Dit pleit voor een mobiliteitstarief of een
kilometerafhankelijke heffing. Als daarin een uitstootafhankelijke
heffing is opgenomen, is daarmee de prikkel aanwezig om schonere
voertuigen aan te schaffen en te gebruiken. Van Geel vindt dat deze
prikkels overeind moeten blijven, ook in het plan dat Minister Peijs
samen met maatschappelijke organisaties wil gaan opstellen voor het
mobiliteitstarief.
Stille banden
Stille banden (-3 decibel) kunnen een kosteneffectief middel zijn om
geluidsoverlast te bestrijden, zeker in vergelijking met stil asfalt
of geluidsschermen. Om dergelijke stille banden te introduceren, zien
de organisaties het belang van convenanten met fabrikanten, dealers en
importeurs. Daarmee is het mogelijk een langere periode van
duidelijkheid naar de markt te geven. Met implementatie van de stille
banden kan nu al een halvering van de geluidsoverlast worden bereikt.
Van Geel is blij met de medewerking van het bedrijfsleven op dit punt
en geeft daarbij aan dat er ook tests zijn gedaan met banden die nog
stiller zijn (- 7 decibel) die ook goed scoren op veiligheid. Er is
hier een belangrijke milieuwinst te halen.
De agenda van de organisaties is te verkrijgen bij SenterNovem:
a.kamping@novem.nl, tel (030) 239 35 56.
SenterNovem is een agentschap van het Ministerie van Economische Zaken
en is ontstaan uit een fusie tussen Senter en Novem. SenterNovem voert
beleid uit voor verschillende overheden op het gebied van innovatie,
energie & klimaat en milieu & leefomgeving en draagt zo bij aan
innovatie en duurzaamheid. Meer informatie: www.senternovem.nl.
Nederlandse Onderneming voor Energie en Milieu BV