Ingezonden persbericht
Onderzoek meridea: consument bereid te betalen voor mobiel bankieren
Saldo-informatie en gegevens over overschrijvingen meest gewild
Helsinki, 12 juli 2004 - Consumenten staan open voor mobiel bankieren. Dat blijkt uit onderzoek uitgevoerd in opdracht van Meridea, leverancier van softwareoplossingen voor klantinteractie voor banken en financiële instellingen. Het meest gewild zijn het opvragen van saldo-informatie en gegevens over overschrijvingen. Consumenten zijn zelfs bereid te betalen voor financiële diensten via de mobiele telefoon.
Maar liefst 72,9% van de respondenten geeft aan geïnteresseerd te zijn in mobiel bankieren. Ook geven ze in meerderheid aan dat dienstverlening als deze een reden kan zijn om over te stappen naar een andere bank. Slechts 32% van de respondenten vindt overstappen te omslachtig, 68% is bereid die stap te maken als een andere bank betere voorwaarden of producten biedt.
Uit het onderzoek komt naar voren dat consumenten ook bereid zijn om voor mobiel bankieren te betalen. De respondenten noemen als een redelijke prijs voor het opvragen van saldo-informatie of informatie over bijvoorbeeld een geblokkeerde creditcard een bedrag van tussen de 55 en 80 eurocent. Meridea noemt deze uitkomst een belangrijk signaal voor banken om serieus werk te maken van mobiel bankieren.
97,5% van de respondenten die aangeven interesse te hebben in mobiel bankieren, is geïnteresseerd in het opvragen van saldo-informatie. 95% noemt in dit verband informatie over overschrijvingen. 87% is geïnteresseerd in een dagelijks rapport per mobiele telefoon en 40% in informatie over effectentransacties. Maar liefst 83% geeft aan geïnteresseerd te zijn in een mobiele dienst waarmee de dichtstbijzijnde geldautomaat gevonden kan worden. De respondenten noemen snelheid en gemak als belangrijkste voordelen. Belangrijkste drempel is de veiligheid.
De onderzoekers stellen op basis van de uitkomsten dat de markt voor mobiel bankieren niet eenduidig is. Zij onderscheiden verschillende doelgroepen die elk een eigen benadering vereist. Daarnaast vormen jongeren in het algemeen volgens de onderzoekers een serieus te nemen doelgroep. Een ruime meerderheid van de respondenten met kinderen boven de 15 jaar noemt mobiel bankieren een interessante mogelijkheid voor deze leeftijdsgroep.
Het onderzoek is uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksinstituut Geiszus Marktforschung GmbH onder 450 respondenten in Duitsland tussen 16 en 65 jaar, die in het bezit zijn van een mobiele telefoon.
"Zelfservice is voor steeds meer consumenten een bekend concept. Steeds meer organisaties creëren zelfservicemogelijkheden voor bijvoorbeeld treinkaartjes, bioscooptickets of concertkaarten", zegt John Kraak, Senior Vice-President Sales van Meridea. "Mobiel bankieren sluit naadloos bij deze ontwikkeling aan en wordt door consumenten gezien als snel en makkelijk. Belangrijk in dit verband is de bereidheid van consumenten om voor deze dienstverlening een redelijke prijs te betalen. Mobiel bankieren is dan ook een kanaal waar banken nadrukkelijk naar moeten kijken binnen hun gehele multi-channel marktbenadering. In onze visie is mobiel bankieren een wezenlijk onderdeel van een complete service aan klanten en kan een financiële instelling met deze dienstverlening haar onderscheidend vermogen flink vergroten."
Meridea
Met de oplossingen van Meridea Financial Software Ltd. kunnen retailbanken hun klanten zeer eenvoudige en toegankelijke bancaire diensten aanbieden. De Meridea Product Suite (MPS) is een compleet softwarepakket voor het beheer van klantinteractie. De oplossing biedt snelle en kosteneffectieve verbetering van interactie met de klant doordat het klanten op een eenduidige manier de mogelijkheid geeft via verschillende kanalen te communiceren met de bank en andersom. Meridea Smart Client Edition is een onderdeel van MPS en was de eerste volledige oplossing voor mobiel bankieren. Deze oplossing biedt banken de vrijheid om hun klanten altijd en overal optimale service te bieden. Meridea is in 2001 opgericht door Accenture, Nokia, de Finse financiële instelling Sampo en investeringsmaatschappij 3i. Momenteel werken er 100 mensen bij Meridea, dat zijn hoofdkantoor in Helsinki, Finland, heeft. Het bedrijf is ook vertegenwoordigd in Scandinavië, Benelux, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Singapore.