Gemeente Stein


Verkeersveiligheid en snelheidscontroles
12-07-2004

Bij een grote groep automobilisten is zeer zeker begrip voor de snelheidsbeperkingen in verband met de verkeersveiligheid. Maar als automobilisten zich ook daadwerkelijk aan de snelheidslimieten moeten gaan houden dan is het begrip plotseling veel kleiner. Veel automobilisten zijn van mening dat het overschrijden van de maximumsnelheid niet bij voorbaat gevaarlijk hoeft te zijn. Niet alleen te snel rijden, maar ook onaangepast rijgedrag kan ernstige gevolgen hebben. Voorbeelden waarbij men zijn eigen rijgedrag moet aanpassen zijn: weersomstandigheden, verkeersintensiteit, eigen voertuig, en verkeerde inschatting van eigen kunnen. Veel automobilisten willen zelf beslissen over verschillende situaties. Juist daarom zijn controles noodzakelijk.

Laser Patrol
Sinds enige jaren maakt de politie van de basiseenheid Stein/Beek/Schinnen gebruik van een zogenaamde Laser-Gun om snelheidscontroles te houden. Het meetinstrument heeft de mogelijkheid om de snelheid van voertuigen handmatig te meten. De Laser-gun lijkt qua vorm op een videocamera. Door de laser worden lichtimpulsen naar het te controleren voertuig gezonden en weer terug ontvangen. Een en ander vindt plaats in een tijdsbestek van 0,4 sec. Er zijn automobilisten die door een radardetector of LaserShield te plaatsen proberen aan de snelheidscontroles te ontkomen. De apparatuur is echter illegaal, als ze betrapt worden krijgen ze een boete van 250,- bovendien wordt de apparatuur in beslag genomen.

De cijfers
Per jaar vallen er ongeveer 1.200 doden in het verkeer en worden er ongeveer 12.000 verkeersgewonden in een ziekenhuis opgenomen. Hieronder een globaal overzicht van het percentage verkeersdoden op de verschillende wegen:
34 % op wegen binnen de bebouwde kom;
51% buiten de bebouwde kom;
9% op autosnelwegen;
6% op autowegen.

Verkeersveiligheid
Het rijden met onaangepaste snelheid is (mede) oorzaak van een groot aantal ongevallen. Door de verlaging van de snelheid met slechts enkele kilometers zal dit een zeer gunstig effect hebben op de verkeersveiligheid. Hierdoor krijgen andere weggebruikers de tijd en ruimte om te reageren.
Snelheidscontroles moeten dus gaan bijdragen aan een veiliger verkeer. Met als streven in ieder geval minder gewonden en dodelijk slachtoffers.