Verkeersveiligheid en snelheidscontroles
12-07-2004
Bij een grote groep automobilisten is zeer zeker begrip voor de
snelheidsbeperkingen in verband met de verkeersveiligheid. Maar als
automobilisten zich ook daadwerkelijk aan de snelheidslimieten moeten
gaan houden dan is het begrip plotseling veel kleiner.
Veel automobilisten zijn van mening dat het overschrijden van de
maximumsnelheid niet bij voorbaat gevaarlijk hoeft te zijn. Niet
alleen te snel rijden, maar ook onaangepast rijgedrag kan ernstige
gevolgen hebben. Voorbeelden waarbij men zijn eigen rijgedrag moet
aanpassen zijn: weersomstandigheden, verkeersintensiteit, eigen
voertuig, en verkeerde inschatting van eigen kunnen. Veel
automobilisten willen zelf beslissen over verschillende situaties.
Juist daarom zijn controles noodzakelijk.
Laser Patrol
Sinds enige jaren maakt de politie van de basiseenheid
Stein/Beek/Schinnen gebruik van een zogenaamde Laser-Gun om
snelheidscontroles te houden. Het meetinstrument heeft de mogelijkheid
om de snelheid van voertuigen handmatig te meten. De Laser-gun lijkt
qua vorm op een videocamera. Door de laser worden lichtimpulsen naar
het te controleren voertuig gezonden en weer terug ontvangen. Een en
ander vindt plaats in een tijdsbestek van 0,4 sec.
Er zijn automobilisten die door een radardetector of LaserShield te
plaatsen proberen aan de snelheidscontroles te ontkomen. De apparatuur
is echter illegaal, als ze betrapt worden krijgen ze een boete van
250,- bovendien wordt de apparatuur in beslag genomen.
De cijfers
Per jaar vallen er ongeveer 1.200 doden in het verkeer en worden er
ongeveer 12.000 verkeersgewonden in een ziekenhuis opgenomen.
Hieronder een globaal overzicht van het percentage verkeersdoden op de
verschillende wegen:
34 % op wegen binnen de bebouwde kom;
51% buiten de bebouwde kom;
9% op autosnelwegen;
6% op autowegen.
Verkeersveiligheid
Het rijden met onaangepaste snelheid is (mede) oorzaak van een groot
aantal ongevallen. Door de verlaging van de snelheid met slechts
enkele kilometers zal dit een zeer gunstig effect hebben op de
verkeersveiligheid. Hierdoor krijgen andere weggebruikers de tijd en
ruimte om te reageren.
Snelheidscontroles moeten dus gaan bijdragen aan een veiliger verkeer.
Met als streven in ieder geval minder gewonden en dodelijk
slachtoffers.