Secretarie
Communicatiebureau/Bestuur
persuitnodiging
| |Postbus 16200 | | |3500 CE UTRECHT | | |Telefoon: (030) 286 1132 | | |Fax: (030) 286 1143 | | |Internet: www.utrecht.nl |
Wethouder opent Hiemstra & De Vries
De feestelijke opening van het nieuwe kantoor van Hiemstra & De Vries, organisatieadviesbureau voor de overheid, vindt plaats op vrijdag 9 juli 2004 vanaf 15.00 uur. Wethouder Jan van Zanen van economische zaken zal de officiële opening verrichten.
De media zijn van harte uitgenodigd bij deze opening aanwezig te zijn. De feestelijkheden vinden plaats in het nieuwe kantoor van Hiemstra & De Vries, Ramstraat 27 in Utrecht.
Noot voor de media:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Stijn Terlingen, telefoon (030) 286 11 56.
Bijgaand treft u de toespraak aan die Jan van Zanen bij deze gelegenheid zal uitspreken.
Utrecht, 8 juli 2004.
---- --
Prestaties van de overheid verbeteren: terug naar de basis!
Er is een grote maatschappelijke roep om de prestaties van de overheid te verbeteren. Tegelijkertijd moeten overheden fors bezuinigen. Gemeenten staan dan ook voor de uitdaging om prestaties te verbeteren en tegelijkertijd efficiënter (en dus goedkoper) te werken. Gelet op deze omstandigheden zouden we in het openbaar bestuur veel meer moeten kiezen vooral de basistaken op orde te brengen. Daarnaast moeten burgers zich weer medeverantwoordelijk gaan voelen voor hun leefomgeving en de overheid heeft daarbij een belangrijke rol.
Presteren door de overheid is overigens iets anders dan papier produceren en praten. Daar waar wijkgericht werken bijvoorbeeld ontaardt in wijkgericht kletsen loop je het risico dat burgers juist minder tevreden zullen zijn omdat directe resultaten nauwelijks zichtbaar zijn.
' Een goede overheid begint bij de basis'
Gemeenten moeten eerst hun basistaken op orde hebben voordat ze ambities tot achter de horizon definiëren. Het is begrijpelijk dat politici mausoleums willen oprichten in de stad, maar voor veel mensen in de stad is het belangrijker dat de overheid zich permanent richt op de elementaire behoeften. Je kunt vanzelfsprekend met elkaar van gedachten wisselen hoe ruim je die taak opvat. Fatsoenlijk beheer van de openbare ruimte (prullenbakken op tijd legen, veiligheid van burgers, voorzieningen zodat je prettig van je huis naar je werk kunt komen, maar ook: zorgen dat als je een klacht hebt over de overheid, dat die snel en effectief wordt opgelost, zijn voor mij goede voorbeelden.
Er zit ook een andere dimensie aan het goed uitvoeren van deze basistaken.
Goed voorbeeld doet namelijk goed volgen. Als we als gemeente onze spullen op orde hebben, kun je meer verwachten en vragen van burgers in het nemen van hun eigen verantwoordelijkheid. Er loopt een onmiskenbare lijn tussen schoon, heel en veilig. Andersom geformuleerd: als je de openbare ruimte laat verloederen loop je zekere risico's dat ook het gedrag van mensen verloedert. Het moge duidelijk zijn dat dit wat mij betreft een zeer ongewenste ontwikkeling is. Het is een misvatting te denken dat een gemeenteraad, burgemeester of wethouder dat vanuit het stadhuis in een handomdraai op kunnen lossen. Burgers hebben hierin een niet te onderschatten rol. Het initiatief van burgers, zelfbedachte oplossingen voor problemen in hun omgeving, moet gewaardeerd worden. Aardig voorbeeld in Utrecht is de Lauwersteeg: dat was een onooglijk steegje vol troep en graffiti. Onveiligheid en verloedering waren hier troef. Er zijn nu met bewoners en ondernemers en de gemeente Utrecht voor vijf jaar afspraken gemaakt hoe de steeg schoon en veilig kan worden gehouden. En het werkt, samen hebben we ervoor gezorgd dat de Lauwersteeg weer gezien mag worden.
Eigen verantwoordelijkheid vereist ook een heldere rolverdeling tussen overheid en burger. Burgers moeten elkaar aanspreken op goed burgerschap. De overheid moet bovendien z'n kerntaken gewoon goed uitvoeren. Ook heeft de gemeente de taak te handhaven. De introductie van de reinigingspolitie kan bijvoorbeeld op grote bijval rekenen, zeker nu het afval adequaat en tegen aanvaardbare kosten in deze stad wordt opgehaald.
Het pakken van deze eigen verantwoordelijkheid is in het Utrechtse wijkgerichte werken op een mooie manier verweven. Ik ben dus ook een groot voorstander van wijkgericht werken. We moeten er met z'n allen (mijzelf inclusief, en ook alle wijkmanagers, wijkcoördinatoren en wijkbeheerders) wel waakzaam voor blijven niet een compleet praatcircus te organiseren. De kunst is om de geïnvesteerde tijd en middelen effectief in te zetten. Meer praten betekent namelijk in de praktijk dikwijls minder vegen, als voorbeeld. Wijkgericht werken creëert dan verwachtingen bij burgers en maatschappelijke partners die vervolgens niet waar gemaakt kunnen worden. De overheid moet helder zijn in wat ze de burgers kan en wil bieden om zo overspannen verwachtingen en teleurstellingen te voorkomen.
Dat past ook in een tijd, waarin we als gemeente in toenemende mate rekenschap moeten afleggen over de resultaten die we halen en over de mate waarin we doelmatig, doeltreffend en rechtmatig met uw en mijn belastingcenten omspringen.
Iedereen die daarover ideeën heeft, zoals het kantoor dat ik nu officieel mag openen van Hiemstra & De Vries, is zeer welkom in deze stad en alleen al daarom wens ik Joscha de Vries en Jaring Hiemstra alle geluk en wijsheid toe dit bedrijf op succesvolle wijze te runnen!
---- --