Ingezonden persbericht
Den Haag, 7 juli 2004
EMS EN EUROPE 2004: MARKTLEIDER CNN VOORSPELT GROEI VOOR DE SECTOR DOOR INNOVATIE EN BETROUWBAARHEID
De EMS en Europe 2004 onderzoeken bevestigen opnieuw het marktleiderschap van CNN als pan-Europese nieuwszender voor wat betreft alle bereikmetingen. CNN rapporteert een inkomstengroei van 30% op jaarbasis en voorspelt een beheerste groei voor bedrijven in de sector die de unieke formule hanteren van innovatie en betrouwbaarheid naast bereik.
"We hebben een substantiële groei in kijkers gehad de afgelopen jaren en hoewel een vermindering onvermijdelijk is, bestaat er toch ruimte voor groei onder de meer veerkrachtige nieuwszenders die zich kunnen onderscheiden van de lokale zenders en het zeer mobiele publiek in de regio kunnen bereiken," aldus Kevin Razvi, Executive Vice President, CNN International Ad Sales.
De onderzoekresultaten tonen aan dat CNN veruit de belangrijkste nieuwszender is voor de betergeschoolde kijker en zakenreiziger (Europe 2004 and EMS Select). CNN laat ook alle andere nieuwszenders achter zich die zich richten op dit elitepubliek wanneer het gaat om het brengen van breaking news als eerste, en CNN wordt als belangrijkste zender gezien voor internationaal (achtergrond-) nieuws en zakelijke nieuws (Europe 2004).
Nieuwe klanten van CNN dit jaar zijn o.a. Deutsche Post, Xerox, British Airways en Cap Gemini. Dit jaar alleen al hebben o.a. Intercontinental Hotels, Vodafone en Rolex hun 'sponsored programming' deals rond 'CNN Business Traveller', 'Global Office'en 'Living Golf' vernieuwd.
CNN heeft de volgende bereikcijfers in EMS: een dagelijks bereik van 5.5% (Euronews 4.5%, BBC World 2.4%, CNBC 1.3%.); een wekelijks bereik van 18.5% (Euronews 15%, BBC World 9.7%, CNBC 5.8%) en een maandelijks bereik van 34.7% (Euronews 27.1%, BBC World 20.1%, CNBC 13%). Daarnaast leidt CNN op comfortabele wijze wanneer het gaat om de naamsbekendheid van de pan-Europese nieuwszenders met 82.2% (BBC World 62.7%, Euronews 64.3%, CNBC 51.0 %).
CNN is duidelijk de leider in de EMS Select populatie (top 3%) met een dagelijks bereik van 7.0% (Euronews 4.9%, BBC World 3.5%, CNBC 1.9%); een wekelijks bereik van 26.0% (Euronews 17.0%, BBC World 13.8%, CNBC 8.5%) en een maandelijks bereik van 47.0% (Euronews 31.2%, BBC World 29.1%, CNBC 19.2%.)
CNN heeft de volgende bereikcijfers in het Europe 2004 onderzoek: dagelijks (6.8%), wekelijks (24.7%) en maandelijks (40.3%). Vergeleken met Euronews (5%, 17.6%, 27.7%); BBC World (3.1%, 14.3%, 27%); en CNBC (1.5%, 7.5%, 15.6%).
Voor de redactie:
EMS is het Europese Media & Marketing Onderzoek dat jaarlijks uitgevoerd wordt door het Nederlandse onderzoeksbureau INTERVIEW*NSS in 16 Europese landen. EMS is een onderzoek naar mediaconsumptie en lifestyles onder de kostwinners in de 20% meest verdienende huishoudens. De EMS populatie bestaat uit 40,3 miljoen volwassenen van 21 jaar en ouder. Het veldwerk voor EMS 2004 besloeg de periode van januari tot december 2003. Sponsors van het onderzoek waren o.a. CNN, BBC World/Prime, CNBC, Sky News, Discovery, Euronews, Eurosport, Nat Geo, Fortune, TIME, Readers Digest, The Business, en In-flight Marketing Bureau.
EMS Select, nieuw dit jaar, onderzoekt de top 3% van de Europese populatie die bestaat uit volwassenen van 21 jaar en ouder, 8,1 miljoen mensen die tenminste voldoen aan één van de volgende criteria: top managers; frequente luchtreizigers (meer dan 6 internationale zakenvluchten per jaar); veelverdieners met een bruto inkomen van (meer dan) 80.000 euro per jaar. Het onderzoek is in dezelfde landen uitgevoerd als het EMS onderzoek, in dezelfde periode.
Europe 2004 beslaat de top 4% van de Europese volwassen (25+) populatie, een totaal van ongeveer 10 miljoen Europeanen in 16 landen. Het veldwerk werd gedaan in de periode van november 2003 - maart 2004 met een korte onderbreking in de Kerst periode. Sponsors van dit onderzoek waren o.a. CNN, BBC World, The Economist, FT, BusinessWeek, IHT, National Geographic Mag, Newsweek, en TIME & FORTUNE
---
Voor meer informatie (
Ingezonden persbericht