Ingezonden persbericht
Premier informeert de Kamer over IP
02-07-2004
Minister-president Balkenende heeft de Tweede Kamer nader geïnformeerd over het werk van het Innovatieplatform. Naast de voortgang van de werkzaamheden in de verschillende werkgroepen, schetst de premier de verschillende rollen van het platform. Zo kan het platform een 'ijsbreker' zijn, door met voorstellen te komen voor systeemingrepen. Ook wil het platform als versneller of katalysator optreden. Bijvoorbeeld door concrete hindernissen weg te nemen of experimenten te starten om nieuwe oplossingen te laten proefdraaien. Ten slotte heeft het Innovatieplatform een rol als cultuurveranderaar. Dit komt tot uiting in het benoemen van een aantal sleutelprojecten en gebieden.
Een concrete uitwerking van de rol als katalysator vormt het stuk 'Rapportage en voorstellen Consultatiekringen', dat bij de brief aan de Kamer is gevoegd. Dit stuk is een actieplan met voorstellen voor de aanpak van elf praktische belemmeringen en versnellers voor de innovatiekracht van Nederland.
Aan de voorzitter van de Tweede Kamer der
P o s t a d r e s
Postbus Postadres Staten-Generaal
Postadres Den Haag Lange Poten 4
2511 CL DEN HAAG
P o s t a d r e s
Postadres, Den Haag Postadres
P o s t a d r e s P o s t a d r e s P o s t a d r e s
1 juli 2004Postadres 04M467252 Innovatieplatform
Onlangs heeft u de Minister van Economische Zaken verzocht nadere informatie te
verstrekken over de activiteiten van het Innovatieplatform. Bij brief van 23 juni jl.
bent u door hem beknopt geïnformeerd over de acties die het Innovatieplatform de
afgelopen periode concreet heeft ondernomen en welke resultaten daarbij zijn
bereikt. Daarbij is tevens aangegeven dat ik u op korte termijn uitgebreider zou
informeren. Deze toezegging wil ik graag combineren met het recente verzoek van
de vaste commissie van Economische Zaken in het AO van 24 juni jl. om nog voor
aanvang van het zomerreces het tijdpad, de verslagen en het werkplan van het
Innovatieplatform te kunnen ontvangen.
Achtergronden van het Innovatieplatform
De oprichting van het Innovatieplatform heeft als achterliggende gedachte om
effectief doorbraken tot stand te brengen in de Nederlandse kenniseconomie. Dat is
van belang voor de economische groei op langere termijn. Immers, de structuur van
onze economie moet verbeteren om de concurrentie aan te kunnen. Door kennis,
ervaring en expertise uit bedrijfsleven, wetenschap en bestuur als het ware op elkaar
te stapelen is het mogelijk veel creatieve ideeën te mobiliseren, maar ook veel
praktisch vernuft om die ideeën te realiseren. Daarbij is de uitdaging belemmeringen
weg te nemen en stimulansen voor bevordering van de kenniseconomie te
ontwikkelen.
In deze zin moet het Innovatieplatform fungeren als een "ijsbreker" voor de
kenniseconomie, waarbij ideeën voor de verdere ontwikkeling van de
kenniseconomie worden aangedragen en omgezet in concrete voorstellen. Daarbij
gaat het zowel om praktische oplossingen voor de korte termijn als om grotere
strategieën voor de langere termijn. Het platform richt zich op de hele
"kennisketen": de ontwikkeling van kennis, de toepassing van kennis en het
commercieel gebruik van kennis.
In het afgelopen jaar heeft het Innovatieplatform zich in eerste aanleg beraden over
de beste condities voor innovatie en de keuze van onderwerpen die passen bij de
Nederlandse context, waarin de structuur van de economie (een diensteneconomie
met een lange logistieke traditie) een belangrijke plaats inneemt.
Inmiddels zijn twee concrete adviezen uitgebracht. Dit betreft de kennismigranten
(i.c. verbetering van de toegankelijkheid van Nederland door internationale
kenniswerkers) en Casimir (i.c. verbetering van de kennisketen door meer ruimte
voor excellent wetenschappelijk onderzoek en meer aandacht voor de benutting van
die kennis door bedrijven). Daarnaast wordt in werkgroepen aan een aantal adviezen
gewerkt die moeten leiden tot systeemveranderingen. Tenslotte geeft het
Innovatieplatform adviezen over het kabinetsbeleid (bijv. kennisenveloppe,
innovatiebrief, Webu, deltaplan bêta-techniek) en een aantal onderwerpen daaruit
wordt ook samen met Innovatieplatform nader uitgewerkt (bijv. WBSO-
intensiveringen en Technopartner). Bovendien consulteert het Innovatieplatform
regelmatig vertegenwoordigers van de `coming generation' over de ervaren
belemmeringen in de dagelijkse praktijk van werk, studie en onderzoek.
Inzicht in feitelijke werkzaamheden van het Innovatieplatform
a. Gespreksonderwerpen
In het licht van bovenstaande zult u begrijpen dat het karakter en de werkwijze van
de Innovatieplatformvergaderingen zich minder goed verhouden met uitgebreide
verslaglegging danwel openbaarmaking daarvan. Om toch zoveel mogelijk tegemoet
te komen aan uw verzoek om meer inzicht te krijgen in de werkzaamheden van het
platform, zend ik u bijgaand een overzicht van de belangrijkste gespreksonderwerpen
uit de afgelopen vergaderingen (bijlage 1). Een en ander is aangevuld met korte stand
van zaken notities uit de verschillende werkgroepen die onder de vlag van het
Innovatieplatform actief zijn (bijlage 2).
b. De notitie Consultatiekringen
Tevens doe ik u toekomen de notitie `consultatiekringen' (bijlage 3). Hierin wordt
door het Innovatieplatform een actieplan, c.q. agenda gepresenteerd waarin
voorstellen worden ontwikkeld voor de aanpak van elf praktische belemmeringen en
versnellers voor de innovatiekracht van Nederland (U ziet tevens de Top 10 met
praktische hindernissen uit de strategische agenda.). Deze aanpak sluit aan bij de
interventiestrategie `praktische hindernissen en versnellers' van het Innovatieplatform
Het Innovatieplatform heeft in het voorjaar zeven consultatiekringen georganiseerd.
Deze `bottom-up' gesprekken zijn gevoerd met scholieren VMBO/MBO
(beroepskolom), scholieren HAVO/ VWO, studenten, (top)onderzoekers, startende
ondernemers, financiers van starters en een aantal grote bedrijven.
Deze verschillende groepen beschouwt het platform onder meer als zijn 'klanten'.
Aan hen is de vraag voorgelegd wat zij zien als de belangrijkste ergernissen,
hindernissen en versnellers om hun werkzaamheden op een zo goed mogelijke
P a g i n a
2/4
manier te kunnen doen. Vervolgens is de vraag voorgelegd om aan te geven welke
maatregelen die ergernissen en hindernissen uit de weg kunnen nemen en versnellers
kunnen realiseren. De voorstellen in bijgaande notitie zijn daar het resultaat van.
De voorstellen uit het actieplan sluiten aan bij een aantal hardnekkige knelpunten die
de innovatiekracht van Nederland in de weg staan en die het Innovatieplatform zijn
aangedragen uit de verschillende consultatiekringen In de bijlagen worden deze nader
toegelicht.
c. De strategische agenda van het Innovatieplatform
Tot slot zend ik u de strategische agenda van het Innovatieplatform (bijlage 4). Deze
agenda, die tevens dient als werkplan, is gedestilleerd uit de opdracht van het
Innovatieplatform: "plannen opstellen en een visie ontwikkelen teneinde een impuls te geven aan
innovatie in Nederland". Deze agenda betreft de zogenaamde doelstellingennotitie waar
de Tweede Kamer om gevraagd heeft. Overigens merk ik op dat het werkprogramma
van het projectbureau van het Innovatieplatform desgewenst te vinden is op de
website van het Innovatieplatform. Als korte toelichting op de strategische agenda
moge het volgende dienen.
De context van het werk van het Innovatieplatform wordt mede gevormd door de
Lissabon ambities en het verschil tussen deze ambities en de werkelijkheid. Het
platform kan daarbij een belangrijke bijdrage leveren aan de missie van het kabinet
om de innovatiekracht van Nederland te versterken zodat ons land in 2010 weer
een koploper is in de Europese kenniseconomie. Alleen door een aantal
systeemwijzigingen is deze ambitie te realiseren. De kern van de werkhypothese is
dat Nederland op dit moment haar menselijk en economisch potentieel onderbenut.
Het platform wil voorstellen aandragen om dat potentieel maximaal tot ontwikkeling
te brengen. Uitgangspunt is daarbij dat de kenniseconomie draait op drie spelers:
kennisinstellingen, bedrijven en overheid. Het Innovatieplatform gaat door
interventiestrategieën laten zien hoe het samenspel tussen de drie spelers anders en
beter kan. Het gaat daarbij om:
Systeemveranderingen
Vanuit haar rol als ijsbreker komt het platform op een aantal punten met voorstellen
voor systeemingrepen. Op dit moment is de vraag aan de orde hoe we in Nederland
kunnen komen tot meer focus en massa in het onderzoek, hoe we bij de financiering
van het onderzoek beter rekening kan worden gehouden met prestaties en kwaliteit
en hoe de doorstroming in de zogeheten beroepskolom verbeterd kan worden.
Diverse werkgroepen onder leiding van leden van het Innovatieplatform zijn aan de
slag om deze onderwerpen uit te werken (bijv. "Doorstroming beroepskolom" en
"Overheid en Innovatie"). Nadere informatie over de stand van zaken van deze
werkgroepen is als bijlage bij deze brief gevoegd.
Top 10 met praktische hindernissen
P a g i n a
3/4
Vanuit haar rol als versneller en katalysator komt het platform met een actielijst, de
zogenaamde Top-10 met praktische hindernissen en de mogelijke oplossingen. Vele
kleine hindernissen vormen samen één grote. De eerste lijst levert bijvoorbeeld de
volgende punten op: kennisvouchers voor het MKB en een raamovereenkomst over
intellectueel eigendom bij publiek-private samenwerking.
Sleutelprojecten en-gebieden
Vanuit haar rol als cultuurveranderaar symboliseert het Innovatieplatform aan de
hand van sleutelprojecten en gebieden wat er kan gebeuren als Nederland zich uit de
middenmoot ontworstelt. Onlangs heeft het Innovatieplatform een oproep gedaan
aan bedrijven en kennisinstellingen die denken de mondiale concurrentie aan te
kunnen. Hen is gevraagd aan te geven waar zij kansen zien en wat er voor nodig is
om deze te benutten.
Experimenten
Het Innovatieplatform realiseert zich dat drie jaar tijd te kort is om het hele
innovatiesysteem te reorganiseren én de resultaten te oogsten. Vanuit haar rol als
katalysator start het Innovatieplatform daarom experimenten waarin nieuwe
oplossingen kunnen `proefdraaien'. Een voorbeeld vormt het advies over de Casimir
beurzen (beurzen om publiek-private mobiliteit onderzoekers te bevorderen).
Kortom, het Innovatieplatform werkt aan een viertal samenhangende interventies.
Zowel de belangrijke lange termijn vraagstukken als de kleine ergernissen in het veld
komen aan bod. Daarnaast symboliseren de experimenten en sleutelprojecten en
-gebieden de weg die het Innovatieplatform voor zich ziet voor de Nederlandse
kenniseconomie.
In 2004-2005 komt het er op aan de praktische toepassing van deze voorstellen
zoveel mogelijk te realiseren. Over de voortgang hiervan en over de ontwikkeling
van nieuwe voorstellen zal ik uw Kamer periodiek informeren.
De MINISTER-PRESIDENT,
Minister van Algemene Zaken,
mr. dr. J.P. Balkenende
P a g i n a
4/4
---- --