NEDERLANDS SPOORWEGMUSEUM
Hoogste punt restauratie Maliebaanstation (1874) bereikt
Na 130 jarig bestaan terug naar hoe het ooit was
Op donderdag 8 juli wordt het hoogste punt van de restauratie van het
19e eeuwse Maliebaanstation in Utrecht bereikt: één van de twee
timpanen (driehoekige bovenstukken) op de voorgevel is dan gereed. De
timpanen maken het Maliebaanstation 15m hoog. Directeur van het
Spoorwegmuseum, Paul van Vlijmen, metselt zelf om 15.00u de laatste
steen in een van de timpanen.
Restauratie Maliebaanstation
De restauratie van het Maliebaanstation is een onderdeel van de
grootschalige metamorfose van het Nederlands Spoorwegmuseum. Het
19e-eeuwse station wordt volledig in oude luister hersteld, compleet
met marmeren vloeren, kroonluchters, een 1e en 2e klas wachtkamer, een
stationskapsalon en een koninklijke wachtkamer. Met de restauratie van
het Maliebaanstation wil het museum de bezoeker laten zien hoe een
station er in die tijd uitzag. Het Maliebaanstation vormt straks een
glorieuze poort naar het nieuwe museumgebouw op het achterterrein.
Bureau Vlaardingerbroek & Wevers uit Utrecht is verantwoordelijk voor
het ontwerp van de restauratie. Aannemer van de restauratie is
aannemingsbedrijf H.J. Jurriens BV te Utrecht.
130 jaar Maliebaanstation
Het Maliebaanstation bestaat dit jaar 130 jaar. Op 10 juni 1874 werd
het monumentale en indrukwekkende station geopend; een prestigeproject
dat reizigers naar de oostkant van Utrecht moest trekken en de
concurrentie moest aangaan met wat nu het Utrecht CS is. Met de
opening van het Maliebaanstation werd een tweede spoorverbinding met
Amsterdam via Hilversum gerealiseerd. De architect was vermoedelijk
A.L. van Gendt, die later betrokken raakte bij de bouw van Amsterdam
CS.
Een zware klap krijgt het station als in 1921 een directe verbinding
tussen Utrecht CS en Hilversum tot stand komt. In 1939 wordt het
Maliebaanstation gesloten en doet nog een jaar dienst als bureau voor
gevonden voorwerpen. Bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog
laten de Duitsers het station voor hun eigen doeleinden gebruiken.
In 1953 krijgt het gebouw na een ingrijpende verbouwing een museale
bestemming. Het Nederlands Spoorwegmuseum, dat dan al jaren een
zwervend bestaan leidt, wordt blijvend in het Maliebaanstation
gehuisvest. Na enkele tussentijdse aanpassingen en een grote
verbouwing in 1989 zal het Maliebaanstation nu teruggebracht worden in
de staat zoals het in 1874 is opgeleverd.
Naast de restauratie van het Maliebaanstation behelst de metamorfose
van het Spoorwegmuseum ook de bouw van een compleet nieuw museumgebouw
(10.500 m2) dat op 15 juli a.s. het hoogste punt viert. De nieuwbouw
komt achter het Maliebaanstation te staan. Het Maliebaanstation wordt
in het voorjaar van 2005, tegelijkertijd met de nieuwbouw, geopend.
Voor meer informatie over de restauratie van het Maliebaanstation,
interviews/reportages of fotos, neem contact op met de afdeling
Communicatie, 0302306259/ communicatie@spoorwegmuseum.nl
www.spoorwegmuseum.nl
Nederlands Spoorwegmuseum, Maliebaanstation, 3581 XW, Utrecht
06 jul 04 14:27