Gemeente Dordrecht
Open toren concert in Dordtse dom
Donderdagavond 8 juli geeft stadsbeiaardier Boudewijn Zwart het tweede concert in de serie Torenmuziek Dordrecht op de beiaard van de Grote Kerk. Vanaf half acht mogen vrijwilligers mee de toren op om de klokken te luiden. Een leuke bezigheid voor jong en oud. Het concert van Boudewijn Zwart begint om 20.00 uur en het is mogelijk om dit concert te volgen naast de speeltafel van de beiaard. Dat is een mooie gelegenheid om eens een kijkje te nemen in de keuken van de beiaardier. De echte fijnproevers zullen hun luisterplaats weten te vinden op de bankjes rond het Maartensgat en op de Pottenkade. Daar worden de gratis programmaboekjes met het complete overzicht van de Torenmuziekconcerten verstrekt. Deze zijn tevens verkrijgbaar bij Muziekhandel Spiering, bij de VVV en bij het winkeltje van de Grote Kerk.
Boudewijn Zwart speelt composities van Georg Friedrich Händel, die hij speciaal voor dit concert heeft omgewerkt voor beiaard.
Na afloop van het concert is er gratis koffie in 't Klockhuys, aan de voet van de toren.
Toelichting bij het programma
Hoewel de muzikale inhoud van Bach's werken veel dieper is, hebben de composities van Händel vermoedelijk meer invloed gehad dan men op het eerste gehoor zou denken. Niet Bach, maar Händel was de toonaangevende componist van zijn tijd. Ook nadien was het niet Bach, maar Händel die voor menig componist het grote voorbeeld was. Wie de schrijfstijl van bijvoorbeeld Mozart's polyfone werken bestudeerd, ziet eerder overeenkomsten met de oratoria van Händel dan met de cantates en passionen van Bach. Mozart's orkestratie van Händel's 'Messiah' is in dit verband veelzeggend. Het is waar dat Mendelssohn met zijn uitvoering van de Mattheus-passion van Bach een lans brak voor de Leipziger cantor, maar evenals bij Mozart vertonen de koorwerken van Mendelssohn meer overeenkomsten met de componeertrant van Händel. En waarom schreef Brahms eigenlijk geen Bach-variaties, maar wel Händel-variaties? Pas aan het eind van de romantiek drong de waarde van Bach's muziek goed door met Max Reger als grootste Bach-epigoon.
De suites van Händel zijn dikwijls bedoeld als studiemateriaal en werden door de componist in het begin ook wel 'lessons' genoemd. De eerste set met acht suites werd gepubliceerd in 1720, gevolgd door een tweede serie in 1733. Nadien zijn meerdere suites apart in druk verschenen en tot zelfs in de 20ste eeuw heeft men suites (meestal vroege jeugdwerken) van Händel ontdekt en uitgegeven. De suites bestaan uit dansvormen uit de16de eeuw (allemande, courante, sarabande, bourreé en gigue) die gecomponeerd zijn in dezelfde toonsoort. Händel gaat v rij om met de samenstelling van de suites, voegt desgewenst een fuga of variatiereeks toe of laat sommige dansvormen weg. De werken worden vanavond omlijst met aria's uit Händel's meest succesvolle oratorium 'The Messiah'.